Runkolinjasto 2020

Remix-palveluun on syötetyt aikataulut eivät ole paikkansapitäviä, eikä tuolla muutenkaan ole missään 90 min vuoroväliä.
Mielestäni tuo kuulostaa siltä, että voisi hyvin olla tottakin. Satamaan on tulossa uusi runkolinja 10, jolla on tiheämmät vuorovälit. Lisäksi tuossa lukee, että ruuhkassa, eli laivojen lähtöaikaa linjaparin 1+1A vuoroväli olisi 7,5 min. Ruuhkan ulkopuolella 90 min. Vaikka tuo ei pitäisi täysin paikkaansa, voi olla, että vuoroväli on vaikka 60min jatkossa.
 
En tiedä mistä te kaikki olette löytäneet tuon tekstin, kun itselle tulee näkyviin vain seuraava:
1738758075819.png

Lisään vielä ettei linja 10 missään nimessä korvaa linjaa 1. Eihän se kulje ollenkaan torin ja keskustan suuntaan, eli sinne minne suurin osa kulkee.
 
Linja 39 kulkee näköjään ihan runkolinjatasoisella palvelutasolla 10 min välein. Sen olisi ehkä suonut mieluummin numeroitavaksi 11-19-numeroavaruuteen. Kun nyt kuitenkin linjat 5 ja 39 kulkevat molemmat ruuhka-aikaan samalla vuorovälillä, niin minusta ainakin näiden linjojen itäpäät pitäisi vaihtaa keskenään niin, että linja 5 kulkisi Hämeentieltä Kupittaan ja Ylioppiskylän läpi Caribialle ja linja 39 puolestaan voisi kulkeutua Kupittaalta vaikka Helsinginkatua linja-autoasemalle asti. Ei pitäisi olla ainakaan kustannuskysymys tällainen muutos, jonka ansiosta vaihtamisen tarve vähenisi ihan oleellisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Linja 39 kulkee näköjään ihan runkolinjatasoisella palvelutasolla 10 min välein. Sen olisi ehkä suonut mieluummin numeroitavaksi 11-19-numeroavaruuteen. Kun nyt kuitenkin linjat 5 ja 39 kulkevat molemmat ruuhka-aikaan samalla vuorovälillä, niin minusta ainakin näiden linjojen itäpäät pitäisi vaihtaa keskenään niin, että linja 5 kulkisi Hämeentieltä Kupittaan ja Ylioppiskylän läpi Caribialle ja linja 39 puolestaan voisi kulkeutua Kupittaalta vaikka Helsinginkatua linja-autoasemalle asti. Ei pitäisi olla ainakaan kustannuskysymys tällainen muutos, jonka ansiosta vaihtamisen tarve vähenisi ihan oleellisesti.

Olen aivan samaa mieltä. Tuntuu, että tuo linja 39 on tekemällä tehty tuollaiseksi poikittaislinjaksi, koska sellainen on vaan haluttu. En siis yhtään epäile kyseisen linjan tarpeellisuutta, mutta tuntuu väkisin väännetyltä. Kiittäminen on tietysti hyvää vuoroväliä ja ajan kysymys on, riittääkö sille matkustajia. Tuosta kyseisestä linjasta olisi itselle hyötyä Turussa liikkumiseen, mutta saatan olla marginaalissa.

Pääpointti kuitenkin lienee se, että linjan 5 Hirvensalon haaraa ei voida ohjata millekään muulle linjalle, sillä siltä on vaihtoyhteydet kaikille Hirvensalon liityntälinjoille.

Saatan olla yksin ajatusteni kanssa, mutta mielestäni Turun joukkoliikenne on vaatinut tällaista ravistelua ainakin koko Föli-ajan. En tarkoita suinkaan sitä, että purematta nielisin tämän runkolinjaston, mutta mielestäni se on pääpiirteittäin kuitenkin toimiva. Näin itsekin joukkoliikennesuunnittelua tehneenä olen tullut huomanneeksi, että loppujenlopuksi vaihtoehtoja ei kuitenkaan ole ihan loputtomasti ja kompromisseja on tehtävä.
 
Takaisin
Ylös