Tämä on valitettavasti totta, mutta johtuuko se siitä, että ei ole ruuhkamaksuja? Jos se ei johdu, tähän asiaan eivät ruuhkamaksut vaikuta.
Itse en usko, että tämä Urban sprawl johtuu ruuhkamaksujen puuttumisesta.
Eihän se siitä johdukaan. Kehä I:n sisäpuolelle nykyään mahtuu asumaan noin 300 000 asukasta ja kehä III:n sisäpuolelle selkeästi alle miljoona asukasta. Kun seudun väkiluku on 1,3 miljoonaa asukasta, niin merkittävän joukon on käytännössä pakko asua kaukana. Kaukaa asuvista merkittävästi pienempi osa käyttää julkisia, koska matka-ajat muodostuvat lähes väistämättä merkittävästi pidemmiksi kuin autolla.
Katsokaapa huviksenne tuota mukaan liitettyä kuvaa. Eivät ihmiset huvikseen sinne kehyskuntiin muuta, vaan siksi, ettei niitä asuntoja vaan ole riittävästi. Jos joku päättää käyttää enemmän rahaa asuakseen lähellä, jonkun muun on vaan pakko muuttaa pois. Asuntoja on liian vähän ja sitä ongelmaa ei ratkaista syyttelemällä kehyskuntia.
Tähän mennessä on vallalla ollut kuvitelma, että asutusta voidaan hajauttaa kehyskuntiin ja liikenneongelma ratkaista rakentamalla lisää nopeaa rataa. Ainoa vaan, ettei niihin nopeisiin ratayhteyksiin, joita tuollainen vaatii, oikeasti kenelläkään ole rahaa. Riittävän nopean (eli työmatka-ajat riittävän lähellä 30 minuuttia) julkisen liikenteen järjestäminen kauas on paljon kalliimpaa kuin riittävän nopean julkisen (ja kävely/pyörä)liikenteen järjestäminen tiiviissä kaupungissa.
Näin anekdoottina, aika vähän porukkaa kulki junalla Jorvakseen Ericssonille vaikka sinne meneekin suhteellisen nopea junayhteys. Ehkä muutamankymmentä ihmistä päivässä, kun paikassa työskentelee noin 1000 ihmistä. Kertoo ehkä jotain siitä kuinka hyvin nämä pitkän matkan junayhteydet toimivat.
Ei tarvitse kuin katsoa noita HLJ:n kustannusarvioita erilaisille kauemmas johtaville radoille, niin ymmärtää helposti mistä on kyse. Ratkaisu, jonka rahoitus arvioidaan yli 30 vuoden päähän, on sama kuin ei ratkaisua lainkaan.
Mikä siis ratkaisuksi? Helsinkiin tulee seuraavat pari vuosikymmentä rakentaa ainakin 10 000 asuntoa kehä I:n sisäpuolelle joka vuosi. Tuolla rakentamismäärällä pitäisi saada urban sprawl kuriin oikein mainiosti. Tilaakin löytyy erinomaisesti, kun muutetaan säteittäisten moottoriteiden ja väylien ympäristöt asunnoiksi ja toimistoiksi.