Bussithan ovat autoja hitaampia kun taas junat ja metrot ovat autoja nopeampia, ainakin ruuhka-aikaan. Helsingin raideliikenteen heikko kattavuus ajaa ihmiset autoihinsa. Mutta jos nopeaa raideliikennettä olisi enemmän tarjolla niin ihmiset jättäisivät autonsa kotiin tai ajaisivat vain liityntäparkkipaikalle. Mutta sellaisten hankkeiden rakentaminen maksaa ja koska kansalaiset vihaavat veroja, nin oikeudenmukaisempaa olis verottaa ruuhkan aiheuttajia eli autoillijoita.
Sehän tuossa meidän pk-seutulaisten työmatkailussa on kummallista, koska erittäin moni työmatka, joka tehdään autolla hoituisi ainakin samassa tai lähes samassa ajassa joukkoliikenteessä. Eihän tämä tietenkään päde kaikkiin työmatkoihin, mutta todella moneen. Itsellänikin on kokemusta sekä helpoista että hankalasti joukkoliikennöidyiltä työmatkoilta. Johonkin paikkaan on vain ylivoimaisen pitkä matka joukkoliikenteellä, joten auto on käytännössä ainoa vaihtoehto. Toiseen paikkaan taas on päässyt hyvin pienellä vaivalla kyydissä istuen ja vaikka uutisia lukien. Paljon kivempaa kuin istua hieman pidempi tovi kyttäämässä sisääntuloväylän ruuhkissa muiden kanssa.
Liityntäparkki on kyllä todella kannatettava juttu! Ja taitaa niitä tullakin lisää. Niiden valvontaa olisi mielestäni kylläkin parannettava, jotta saisivat paremmin käyttäjien luottamuksen. Monessa paikassa ne on varsin katseilta suojassa ja hyviä paikkoja tehdä tihutöitä autoille. Kyllä autoista maksettuja veroja voisi mielestäni ilman muuta käyttää vaikka liityntäparkkien rakentamiseen ja kehittämiseen. Eivät vaan taida olla ainakaan julkisesti korvamerkittyä rahaa nykyisin, koska autoilijoiden vuosien varrella maksamilla veroilla voisi rakentaa vaikka jättiläismäisiä, lämpimiä liityntäparkkihalleja ja palkata niihin oman valvontahenkilöstön!
Mutta tosiaan, kannatan ruuhkamaksuja (tai tietulleja, miten vain). Mutta siinä yhteydessä kannatan myös autoilun verotuksen muuttamista muutenkin enemmän käyttöön perustuvaksi.
Kalliiden ylitehoisten ökyautojen hankintaa ei mielestäni kannata missän nimessä tukea poistamalla autovero. Useimmat uudet autot ostetaan yritysten laskuun ja vasta useamman vuoden ikäisenä ökyautot päätyvät sitten autohullujen leluiksi. Jos niitä saisi ostaa ilman veroa, niin moni yritys ostaisi tai liisaisi työsuhdeautoksi ökyautoja tavisautojen sijaan. ja sitten maa olisi täynnä niitä ja ympäristö kiittäisi.
Tavallisen cosolla/golf/octavia-luokan auton hintaero autoverottoman Ruotsin ja autoveroa perivän Suomen välillä on 5 v käytettynä naurettavat 1000-3000 €. Olen tutkinut aisaa itse kun olen joskus miettinyt auton yksitystuontia, mutta tavallisissa perheautoissa hintaero niin pieni ettei sillä voita mitään.
Minä taas kannatan ehdottomasti käyttöperustaista veroa, itsekkäistä syistä myöskin. Esimerkki omasta taloudestamme: nykyisellään kaksi samanikäistä henkilöautoa, tosin molemmille tulee alle 10tkm per vuosi ajoa kiitos seudulla hyvin toimivan joukkoliikenteen Toinen auto on pienikulutuksinen, pienipäästöinen ja kaikilla nykymittareilla mitattuna ns.eko- ja järkiauto. (Siltä se valitettavasti myös tuntuu ajossa):lol: . Toinen taas on iso ja oikeastaan kaikkea muuta paitsi eko. Tuossa vierekkäin ne silti seisoo parkissa eikä iso kuluta tai tuhoa ympäristöämme siinä yhtään enempää kuin se pienikään.
Autoja voisi joku verrata asumiseen. Tosin jonkunlainen konsensushan on, että autot on pahaa ja asumiseen panostaminen hyvää.
Jos otan esimerkiksi taannoin keskustelussa esiintyneet ”DDR-luukut” ja isot omakotitalot. DDR-luukussa ihminen pystyy asumaan aivan hyvin, silti joku talohullu haluaa omakotitalon tai rivarinpätkän. Jos katsotaan energiankulutusta niin 200 neliöinen ok-talo kuluttaa aivan sietämättömän paljon energiaa per neliö tai per nuppi, miten vaan. Kuitenkin paljon enemmän kuin täyteen 70-80 neliöisiä DDR-luukkuja pakattu betonikolossi. Ja jollain pirulaisella on niissä omakotitaloissa vielä takka, joka saastuttaa nykytiedon mukaan myös. Pitäisikö siis pientaloasumisesta räkäistä joku 30% ”ympäristöntuhovero” talon hinnan päälle? Tämä näin DDR-luukun omistajan näkökulmasta ja huumorilla
Itsekin toki arvostan hyvää asumista enkä kokisi huonoa omaatuntoa, jos omistaisin sen 200 neliöisen ok-talon!
Saasteista ja autoista vielä vähän. Jollekin kelpaa se 5-vuotias Corolla ja hyvä niin. Joku toinen arvostaa kulkepelissään ominaisuuksia, joita ei voi mistään Corollasta löytää maksaen siitä toki korkeamman hinnan. Eikä kalliimpi auto aina ole ympäristönkään tappio. Moni suhteellisen tehokas ja iso uusi auto on ympäristöystävällisempi kuin 5-vuotta vanha Corolla. Tuonikäisen 1,6- Corollan kulutus ja hiilidioksidi-päästöt on itse asiassa suuremmat kuin mitä nelivedolla ja muilla himmeleillä ladatulla ja maltilliset 300 heppaa kehittävällä uudella henkilöautolla. Tässä mielessä täällä Suomessa ollaan veroinemme epätasa-arvoisia moneen muuhun länsimaahan verrattuna.
Yrityksen muuten eivät osta suurinta osaa suomalaisista uusista autoista, lähelle kylläkin pääsevät. Muistaakseni noin 45% myydään yrityksille (tai yhteisöille).