MIhin tutkittuun tietoon väitteesi perustuu. Laita ne lähteet tähän kaikkien luettavaksi !
Ei vaan sinä kerrot vaihtoehdon tälle. Kieltää yksityisautoilu? Lisätä ruuhkia? Laittaa ihan poskettomat ruuhkamaksut? Siinä on sinulle kolme vaihtoehtoa mistä valita. Kaikki noista on huonoja vaihtoehtoja, joista joku toteutuu tai on pakko toteuttaa.
1. Yksityisautoilun kieltäminen, että keskustassa ei enää autoilla, vaan liikutaan kaikilla muilla tavoilla. Keskusta kuolee kun Yritykset ja liikkeet lähtee.
2. Jos saat kunnollisen kävelykeskustan niin käytettävissä olevien teiden pinta-ala vähenee, joka lisää autoilua ja ruuhkia siellä missä se on vielä mahdollista. Liikenteen sujuvuus kärsii. Keskusta kuolee.
3. Kumoaa vaihtoehdon 2, mutta toisaalta sitten kukaan ei kukaan autoilija halua enää keskustaan tulla tekemään yhtään mitään. Ei yrittämään, eikä töihin. Keskusta kuolee.
Minkä valitsisit? Nämä vaihtoehdot on ihan maalaisjärjellä ajateltuja ja voit tulla itsekin samaan tulokseen. Kunnollinen kävelykeskusta ei ole muutama kävelykatu siellä täällä. Vasn hyvin saavutettava ja laaja yhtenäinen katujen verkosto. Ja jos välttämättä haluat jostain jonkun esimerkin niin katso Tukholmaa. Se on elinvoimainen paikka vaan sepä ei johdu siitä, että siellä ehdoin tahdoin hankaloitetaan autoilua vaan siitä, että siihen tehdään myös investointeja + joukkoliikenne on parempaa. Helsingistä sen sijaan työpaikat vuotavat ja autoilla ei ole läheskään niin hyvät oltavat kuin Tukholmassa. Keskustatunneli, ruuhkamaksut ja kävelykeskusta ovat asioita, jotka pitää kaikki toteuttaa samoihin aikoihin.
Tajuatko edes miten tärkeä liikkumismuoto yksityisautoilu oikeastaan on? Et ole ehkä koskaan istunut auton kyydissä. Et tiedäkään miten monta tuntia olet elämästäsi hukannut.