- Liittynyt
- 24 Lokakuu 2007
- Viestit
- 2,238
Kun yli 75% päättäjistä toteaa että kävelykeskusta voidaan toteuttaa ilman tunnelia. sinä olet eri mieltä ja Sinun pitää esittää tutkimuksiin perustuvaa näyttöä, mutta et taida sellaista löytää mistään.Ei vaan sinä kerrot vaihtoehdon tälle. Kieltää yksityisautoilu? Lisätä ruuhkia? Laittaa ihan poskettomat ruuhkamaksut? Siinä on sinulle kolme vaihtoehtoa mistä valita. Kaikki noista on huonoja vaihtoehtoja, joista joku toteutuu tai on pakko toteuttaa.
1. Yksityisautoilun kieltäminen, että keskustassa ei enää autoilla, vaan liikutaan kaikilla muilla tavoilla. Keskusta kuolee kun Yritykset ja liikkeet lähtee.
Tämä väitteesi on tutkimuksiin perustuen todettu vääräksi jo useamman kerran
2. Jos saat kunnollisen kävelykeskustan niin käytettävissä olevien teiden pinta-ala vähenee, joka lisää autoilua ja ruuhkia siellä missä se on vielä mahdollista. Liikenteen sujuvuus kärsii. Keskusta kuolee.
Ennen tehtiin niin että kun autot lisääntyi niin levennettiin katuja, nyt tehdään toisin. Teet virheen siinä kun et myönnä ajoneuvomäärän vähenemistä, kun kaikki rajoittavat toimenpiteet alkavat vaikuttaa.
3. Kumoaa vaihtoehdon 2, mutta toisaalta sitten kukaan ei kukaan autoilija halua enää keskustaan tulla tekemään yhtään mitään. Ei yrittämään, eikä töihin. Keskusta kuolee.
Onko Kööpenhaminen keskusta kuollut ? Onko Tukholman keskusta kuollut ? Onko Tarton keskusta kuollut ? ONko Mikkelin keskusta kuollut ? Minkä kaupungin keskusta kuoli kun yksityisautoilua rajoitettiin ?
Minkä valitsisit? Nämä vaihtoehdot on ihan maalaisjärjellä ajateltuja ja voit tulla itsekin samaan tulokseen. Kunnollinen kävelykeskusta ei ole muutama kävelykatu siellä täällä. Vasn hyvin saavutettava ja laaja yhtenäinen katujen verkosto. Ja jos välttämättä haluat jostain jonkun esimerkin niin katso Tukholmaa. Se on elinvoimainen paikka vaan sepä ei johdu siitä, että siellä ehdoin tahdoin hankaloitetaan autoilua vaan siitä, että siihen tehdään myös investointeja + joukkoliikenne on parempaa. Helsingistä sen sijaan työpaikat vuotavat ja autoilla ei ole läheskään niin hyvät oltavat kuin Tukholmassa. Keskustatunneli, ruuhkamaksut ja kävelykeskusta ovat asioita, jotka pitää kaikki toteuttaa samoihin aikoihin.
Tunneli pois tästä, ei täällä Joukkoliikennefoorumilla voida päättää tunnelin mukana pitämisestä, sen poisottamisesta päätettiin Helsingin valtuustossa.
Se on tärkeä haja-asutusalueilla, välttämätön. Suurten kaupunkien keskustoissa muut liikkumismuodot ovat tärkeämpiä.Tajuatko edes miten tärkeä liikkumismuoto yksityisautoilu oikeastaan on?
Et ole ehkä koskaan istunut auton kyydissä. Et tiedäkään miten monta tuntia olet elämästäsi hukannut.
Olen ajanut ammatikseni aiemmin autoa mm. Helsingin ydinkeskustassa. Hukkaako ihminen elämästään tunteja, jos ei pääse auton kyytiin ?
---------- Viestit yhdistetty klo 22:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:49 ----------
Kaikista järkevin keskusta olisi sellainen, jonka läpi pääsee helposti. Minua jo nykyisellään ärsyttää suunnattomasti välillä ajaa sinne tai sieltä. Ei ole millään muotoa mielekästä ja vielä vähemmän mielekästä sinne on mennä julkisilla. Minun näkökulmasta Helsinki ei ole hirveän onnistunut kaupunki, mutta siitä voisi tehdä paremman muutamalla yksinkertaisella toimenpiteellä.
Itse menen useasti junalla Pitäjänmäen asemalta keskustaan 12 minuutissa. Kuljetko Sinä aina keskustaan omalla autolla ?
Maalais- tai kaupunkilaisjärjellä voimme arvioida vaikutukset, jonka jälkeen tutkimukset asiasta sen toteavat todeksi. Vaan onko mielekästä maksaa tälläisestä tutkimuksesta, jonka vaikutukset kaikki sisäistävät jo etukäteen?
Minkä tyyppisiä asioita Sinä joukkoliikenteen suunnittelussa tutkisit huolellisesti ennen päätöksentekoa ?