Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

Valitettavaa, että haluat tosiaan skipata ko. asiat ja jatkaa vaahtoamista asioista, jotka ovat vain osittain kontekstissa asiaan josta alun perin puhuttiin naamioimalla sen keskustelun etenemiseksi, vaikka todellisuudessa se jämähtää paikoilleen, kuten käy toisillekin keskusteluille kun vastapuolen aseesta loppuvat patruunat. Alkupäässä keskustelua ehdotettiin vaikka ja mitä absurdia kuten parkkimaksujen kahdeksankertaistamista. Oli ehkä ihan hyviäkin juttuja joita voit tai voin käyttää jos ne hyväksi havaitaan vielä vuonna 2020, mutta en itse aio pohjata argumenttejani millään tavalla 14-8 vuoden takaisiin kirjoituksiin.

Mutta pakko sanoa, että sinä ja sinun rajoitusjatkotoimenpiteesi.. Se, että jonkin asian puolesta on vinguttu vuosia ei automaattisesti tarkota, että se on hyvä idea. Yritä ymmärtää, että esim. vasemmisto- tai oikeistolainen liikennepolitiikka ei yksinään tuo hyvää liikennettä. Joskin siinäkin olisi tietyt etunsa jos mentäisiin vain ääripään ehdoilla. Asioita pitää osata kytkeä yhteen politiikassa, jolloin todennäköisesti lopputulos on jokaista kansalaista kohden paras mahdollinen - pätee etenkin kaupunkisuunnittelussa, ehkä huonommin talouspolitiikassa. Ärsyttävää huomata, että kaupunkisuunnittelussa vallitsee tälläinen ärsyttävä polarisaatio päättäjien kesken. Ainakin tässä asiassa olisi syytä tasapainoilla vihervasemmiston ja oikeistolaisten välissä, jolloin saadaan parempia tuloksia ja laajempi näkökulma asioihin.

Mitäs jos heittäisin tälläisen ehdotuksen. Valtion/Kuntien tulisi tehdä mielipidemittaus autoilijoille ja kysyä haluavatko he, että pääsevät kohteeseensa paria minuuttia nopeammin suuntaansa ja maksaa tästä ilosta useita satoja euroja vuodessa vai istua mieluummin sen pari minuuttia ''ruuhkassa''. Sillä parilla minuutilla ei nimittäin saavuteta minkään tasoista ajan optimointia tehokkaammaksi, koska kyse on niin pienistä lukemista päivää kohden ja perustelu aikasäästöistä ei ole tällöin validi. ''Ruuhkat koskettavat eniten autoilijoita, joten heidän mielipiteensä on tässä aiheessa kaikista eniten relevantti.

Jännää on myöskin huomata, että annat vaikutelman itsestäsi edistyksellisen kaupunkisuunnittelun puolestapuhujana, mutta todellisuudessa kun vähän tarkemmin miettii sitä, että annat ymmärtää, että haluat eroon ruuhkista, mutta samaan aikaan haluat lisätä niitä(Espa). Tuollaisella kaupunkisuunnittelulla ruuhkamaksut tulevatkin perustelluiksi tulevaisuudessa, mutta siihen ajaudutaan ihan sen huonon suunnittelun takia.
 
Helsingin valtuuston suurista puolueista, Kokoomus,Vihreät,SDP ja Vasemmistoliitto omaa jokainen omansa kaupunkisuunnittelulinjauksen. Äänestäjä kunnallisvaaleissa tietää tämän ja äänestää sen mukaisesti mikä on lähinnä hänen omaa kantaansa. Siksi ei ole mielekästä lähteä autoilijoilta erikseen kysymään kaupunkisuunnittelun näkökulmia.

Puoluetoiminniassa on paljon arvostelun varaa ja tuntuu siltä että jokainen puolue joutuu vuorollaan ryöpytyksen kohteeksi. Näin pitääkin olla jos demokratiaa kehitetään ja sananvapaus vallitsee. Kukaan ei ole keksinyt parempaa menetelmää kuin nyt vallitseva, että muodostetaan ryhmittymiä, jotka asettavat ehdokkaat, joista sitten äänestäjät valitsevat. Ryhmittymän ei tarvitse välttämättä olla ideologinen tai aatteellinen, mutta sillä pitää olla selkeä ohjelmarunko.

Kun SDP, Vihreät ja Vas lähtevät viemään tietulli- ja kävelykeskustasiaa eteenpäin,niin alkaa tapahtua. Kun Kokoomuksesta saadaan mukaan 10 valtuutettua, niin on enää teknistä toteutusta vaille, mihin tulee tullien lukulaitteet sekä mitkä kadut muutetaan kävelykaduiksi. Itse pidän Pohjois-Esplanadia kaikkein tärkeimpänä.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:49 ----------

Ja vielä pisteenä i:n päälle: jos Vihreät voittaa seuraavissa kunnallisvaaleissa 2 paikkaa ja tulee näin suurimmaksi ryhmäksi sekä Vas myös 2 paikkaa tullen 3. suurimmaksi ryhmäksi, niin sen jälkeen tietullit ja kävelykatujen lisäys tulee läpiheittona.
 
Viimeksi muokattu:
Helsingin valtuuston suurista puolueista, Kokoomus,Vihreät,SDP ja Vasemmistoliitto omaa jokainen omansa kaupunkisuunnittelulinjauksen. Äänestäjä kunnallisvaaleissa tietää tämän ja äänestää sen mukaisesti mikä on lähinnä hänen omaa kantaansa. Siksi ei ole mielekästä lähteä autoilijoilta erikseen kysymään kaupunkisuunnittelun näkökulmia.

Puoluetoiminniassa on paljon arvostelun varaa ja tuntuu siltä että jokainen puolue joutuu vuorollaan ryöpytyksen kohteeksi. Näin pitääkin olla jos demokratiaa kehitetään ja sananvapaus vallitsee. Kukaan ei ole keksinyt parempaa menetelmää kuin nyt vallitseva, että muodostetaan ryhmittymiä, jotka asettavat ehdokkaat, joista sitten äänestäjät valitsevat. Ryhmittymän ei tarvitse välttämättä olla ideologinen tai aatteellinen, mutta sillä pitää olla selkeä ohjelmarunko.

Kun SDP, Vihreät ja Vas lähtevät viemään tietulli- ja kävelykeskustasiaa eteenpäin,niin alkaa tapahtua. Kun Kokoomuksesta saadaan mukaan 10 valtuutettua, niin on enää teknistä toteutusta vaille, mihin tulee tullien lukulaitteet sekä mitkä kadut muutetaan kävelykaduiksi. Itse pidän Pohjois-Esplanadia kaikkein tärkeimpänä.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:49 ----------

Ja vielä pisteenä i:n päälle: jos Vihreät voittaa seuraavissa kunnallisvaaleissa 2 paikkaa ja tulee näin suurimmaksi ryhmäksi sekä Vas myös 2 paikkaa tullen 3. suurimmaksi ryhmäksi, niin sen jälkeen tietullit ja kävelykatujen lisäys tulee läpiheittona.

Olet valitettavasti aivan oikeassa. Mutta jätät ottamatta huomioon sen yksinkertaisen faktan, että Helsingissä on hyvä joukkoliikenne ja helsinkiläisistä iso osa taittaa matkansa julkisilla, mutta tässä ei ole kysymys pelkästään Helsingistä vaan myöskin kehyskunnista. Jätät huomiotta sen, että kehyskuntalaisilla tulisi olla tähän kanssa jokin sana sanottavana kun suuri osa liikenteestä muodostuu Helsingin ja kehyskuntien pendelöinnistä. Mutta toivotaan parasta etteivät he voita. Pienempi paha se on, että valitetaan asioista, jotka eivät ole ongelma kuin sitten se, että tehdään asiasta ongelma ja etsitään sille huono ratkaisu tai ei ratkaisua laisinkaan.

Vihreiden voitto olisi suuri geopoliittinen katastrofi suur-Helsingille pääasiassa tuon autovihamielisen politiikan johdosta. Katastrofista muut kunnat kyllä selviäisivät, mutta sitä sopii epäillä, ja epäilenkin, kuinka hyvin Helsingin kantakaupunki sopeutuisi tähän. Osa ihmisistä elää kuplassa, eikä koskaan pistä päätään sen ulkopuolelle, jonka seurauksena on juuri tuollaisia vääristyneitä käsityksiä tietyistä asioista. Koetaan ettei asia koske itseä, että maailma ja Suomi on pakko jotenkin omituisesti parantaa ilman varsinaisia tukitoimenpiteitä näille parannuksille. Vihreät jos joku on ideologinen ja aatteellinen puolue, joka ajaa joitakin monia hyviä asioita, jotka eivät ole kuitenkaan hyviä kun realismi ja suhteellisuudentaju puuttuu. Heistä suuri osa valitettavasti on surrealisteja, jotka elävät omassa kuplassaan ja näkevät ongelmia siellä missä niitä ei ole.
 
Kehyskuntalaisistahan pidettiin hyvä huoli, kun Helsinki halusi rakentaa asuntoja sisääntuloväylien varteen. KHO meni sitten estämään tämän. Kehyskuntalaiset pörräävät Helsingin kaduilla maksamatta veroja Helsinkiin. Mutta kun tulee tietulli kantakaupunkiin, niin silloin he osallistuvat katujen kunnossapitoon.

Pitäähän meidän älyllisinä keskustelijoina hyväksyä se että joku toinen äänestää eri puoluetta kuin itse. Se menee Helsingin asioista puhuttaessa varmaan pään seinään hakkaamiseksi, jos lähetään Vihreät alatyylillä teilaamaan. Vihreät muuttui liikkeestä puolueeksi, mutta eiköhän ole hyvä varautua jo tässä vaiheessa siihen, että jos äänestäjät valitsevat heidät suurimmaksi, mitäs pulinoita siinä enää olisi. Vaalien jälkeen "pulinat pois" sanoi Johannes Virolainen, joka tarkoitti että vaalien tulosta pitää kunnioittaa.
 
Kehyskuntalaisistahan pidettiin hyvä huoli, kun Helsinki halusi rakentaa asuntoja sisääntuloväylien varteen. KHO meni sitten estämään tämän. Kehyskuntalaiset pörräävät Helsingin kaduilla maksamatta veroja Helsinkiin. Mutta kun tulee tietulli kantakaupunkiin, niin silloin he osallistuvat katujen kunnossapitoon.

Pitäähän meidän älyllisinä keskustelijoina hyväksyä se että joku toinen äänestää eri puoluetta kuin itse. Se menee Helsingin asioista puhuttaessa varmaan pään seinään hakkaamiseksi, jos lähetään Vihreät alatyylillä teilaamaan. Vihreät muuttui liikkeestä puolueeksi, mutta eiköhän ole hyvä varautua jo tässä vaiheessa siihen, että jos äänestäjät valitsevat heidät suurimmaksi, mitäs pulinoita siinä enää olisi. Vaalien jälkeen "pulinat pois" sanoi Johannes Virolainen, joka tarkoitti että vaalien tulosta pitää kunnioittaa.
Mielenkiintoinen näkökulma. En ymmärrä mitä se sipoolaista tai vantaalaista kiinnostaa onko sisääntuloväylillä asuinrakennuksia vai ei. Tietysti pitää hyväksyä, että mielipiteitä on niin paljon erilaisia kuin ihmisiäkin, mutta en ole valmis hyväksymään sitä, että asiaan sen tarkemmin perehtymättömät tahot äänestävät vaan sen takia, että vihaavat autoja ja rakastavat puita ja pensaita, sekä eläimiä ja tasa-arvoa. Suurella osalla väestöstä ei ole tiedossa edes alkeita politiikkaa tai toimivaa kaupunkisuunnittelua varten, jolloin mielipiteistä tulee helposti vääristyneitä ja tuloksista sen mukaisia.

Ymmärtääksesi, miksi toisinaan tätä vihreää ideologiaa paheksutaan, on sinun syytä tunnistaa tämän puolueen ero muihin puolueisiin. Vihreät on eräänlainen trendipuolue(luonnonsuojelu, tasa-arvo, päästöttömyys) ja heitä äänestäville ihmisille se on imagokysymys ketä äänestää. Heille ei oma auto ole pakollinen, jolloin liikkuvat muilla tavoilla tai heillä on auto, vaikka se ei olisi pakollinen tai heillä on auto, koska se on pakollinen, mutta tällöin on rahaa niin paljon, että ruuhkamaksut tuntuvat hyvältä maailmanparannusidealta tai sitten he eivät tiedosta tätä asiaa, jolloin kaivavat vain omaa kuoppaansa.

Omituista asiasta sen sijaan tekee se, että vihreiden kannattajat ovat usein hyvin koulutettua väestöä ja osa muuten ihan fiksuakin porukkaa, mutta eivät vaan vie ajatteluaan kovin korkealle tasolle. Toinen ongelma ja ristiriitaisuus on se, että kannatetaan ruuhkamaksuja, mutta lennellään sinne sun tänne rentoutumaan. Jos joitakin haluatte tasapuolisuuden nimissä rangaista niin kurittakaa sitten vaikka lentämistä. Minun Volvo ei ole viidessä vuodessakaan tuhonnut ja saastuttanut ympäristöä niin paljon kuin yksi Thaimaan lento. Joten ruuhkamaksuille ei löydy valitettavasti perusteita edes päästöjen vähentämisestä. Tämä jos mikä on epätasa-arvoista. Asiat pitää suhteuttaa oikeaan mittakaavaansa, mutta se nyt joillekkin näyttää olevan mahdotonta.

Sitä paitsi tuolla logiikalla emme saisi puhua juuri mistään, joka vähääkään liittyy kaupunkisuunnitteluun ja sitä kautta politiikkaan - joka vaikuttaa melko ikävältä lähestymistavalta mielenkiintoisia asioita kohtaan. Itse en ole valmis vaikenemaan jos olen jostain eri mieltä, etkä toisaalta ole sinäkään. Eihän tätä keskustelua edes käytäisi jos jokainen meistä pitäisi mielipiteensä omana tietonaan.
 
Mielenkiintoinen näkökulma. En ymmärrä mitä se sipoolaista tai vantaalaista kiinnostaa onko sisääntuloväylillä asuinrakennuksia,,,,,


Jos nyt ensiksi keskustelisit sellalisista asioista jotka eivät ole mututuntumalla tehtyjä heittoja ja oletuksia ihmisistä.
 
Jos nyt ensiksi keskustelisit sellalisista asioista jotka eivät ole mututuntumalla tehtyjä heittoja ja oletuksia ihmisistä.
Samat terveiset sinulle viitaten edelliseen kommenttiisi tässä keskustelussa. Ja on pakko todeta, että on hyvä ettei sellaisia kommentteja ole keskusteluun enää muutamiin sivuihin laitettu vaan keskustelussa on kukin parhaansa mukaan pyrkinyt liikkumaan asialinjalla. Keskustelua viedään koko ajan suuntaan tai toiseen liittyen enemmän tai vähemmän keskustelun otsikkoon ja siihen sitten sopeudutaan ja niistä asioista puhutaan.
 
.

.... Joten ruuhkamaksuille ei löydy valitettavasti perusteita edes päästöjen vähentämisestä. ....

Tiede ja tutkimus puhuu toista. Ilmankos Sinä et niitä hyödynnä, koska eihän sellaista näyttöä ole että ruuhkamaksut ovat hyödyttömiä päästöjen vähennyksissä.
 
Tiede ja tutkimus puhuu toista.

Linkkejä?

Sitäpaitsi, ei se maailmaa paranna ja ilmastonlämpenemiseen vaikuta maailmanlaajuisesti sen enempää kuin se kuuluisa hyttysenkakka Itämeressä vaikka täällä siirryttäisiin pelkkään kasvisruokaan tai laitettaisiin miten kovia maksuja tahansa kurittamaan tiettyjen tahojen vihaamia yksityisautoilijoita (vaikka todellinen tarkoitus näillä, kuten esim. alkoholin ja tupakankin verottamisella -ns. virallisen totuuden perusteella- "kulutuksen vähentämiseksi" on vain ja ainoastaan kerätä valtiolle lisää rahaa -ja itse en käytä kumpaakaan edellämainittua "nautintoainetta" joten minua henkilökohtaisesti ei hetkauta suuntaan tai toiseen vaikka kalja-/viinapullo tai tupakka-aski maksaisi satasen mutta tajuan siitä huolimatta totuuden propagandan takana) sillä TODELLISEN muutoksen on lähdettävä jostain ihan muualta.

Jaa mistä?

No, sieltä mistä ne suurimmat saastuttajat löytyvät, eli valtioista kuten Kiina, Intia, Venäjä, Yhdysvallat, Brasilia (=sademetsien hakkaaminen) ja suuryrityksistä joiden tuotanto saastuttaa eniten. Muutamia hyviä aloituskohteita mainitakseni; muitakin on mutta loput jätän muiden ideoitavaksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Minä en ole niin viisas että tyytyisin täällä ainoastaan omien näkemysten viljelyyn. Itse pysyn asiassa. marraskuussa tehdyn kyselyn mukaan 39 valtuutettua kannattaa ruuhkamaksuja. SDP antoi lausunnon EOS - ei osaa sanoa. Jos vähän pohdiskellaan viimeaikaisia käänteitä ja arvoidaan että SDP lähtee myös kannattamaan ruuhkamaksuja, niin silloin Helsingin valtuustossa olisi 51 valtuutettua ruuhkamaksujen puolesta.

Se olisi silloin 60 % valtuutetuista. 39:llä prosentti on 46.

Jos vielä tehdään arvio mihin suuntaa tämä nyt todennäköisesti elää, niin lopputoteama on että ruuhkamaksuasia Helsingissä etenee.

täydennystieto MAL 2019: Suurimmat kasvihuonekaasupäästövähennykset Helsingin seudulla saadaan tehtyä ruuhkamaksuilla eli ajo-neuvoliikenteen hinnoittelulla,
 
Viimeksi muokattu:
Tiede ja tutkimus puhuu toista. Ilmankos Sinä et niitä hyödynnä, koska eihän sellaista näyttöä ole että ruuhkamaksut ovat hyödyttömiä päästöjen vähennyksissä.

Surrealismista juuri kun oli puhe. Kerroin tästä jo, mutta kerrataan nyt ihan kertaamisen ilosta jos tieto vaikka sinutkin tavoittaisi. Suomen päästöt on maailman päästöistä promille eli 0,1%, josta liikenteen päästöt on viidennes ja autojen päästöt siitä puolet. Noniin, oletetaan että nämä tutkitut tiedot pitävät paikkansa ja autojen päästöt olisi se 0,01% maailman mittakaavassa eli prosentin sadasosa. Sitten lasketaan, että kuinka montaa moottoriajoneuvoa nämä koskettaisi ja silloin puhutaan jostain 0,001% maailman mittakaavassa. Ja sitten kun vielä huomataan se, että eihän ne kaikki autot katoa vaan ruuhkien on ennustettu vähenevän 20% niin silloin puhutaan 0,0008% lukemasta - eli puhutaan yhden prosentin kymmenestuhannesosista kun ruuhkamaksujen hyötyjä laskeskellaan? Onko perustelu tällöin ruuhkamaksujen merkittävistä päästövähennyksistä tällöin validi? Ei.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:19 ----------

Jos todetaan, että tuo on suurin päästövähennyskeino mitä voidaan tehdä niin silloin Suomi on kyllä jo tehnyt osansa tässä melko obskuurissa ja fanaattisessa taistelussa tätä niin kutsuttua ilmastonmuutosta vastaan. Voimme nyt laskea aseet ja todeta, että eipä tuo meidän panostus mitään auttanut ja voimme jatkaa elämäämme ilman tälläista naurettavaa hysterisointia asiasta joka ei ole lainkaan meidän käsissämme!
 
Viimeksi muokattu:
Ruuhkamaksu on tulossa Helsinkiin siksi, että vähennetään päästöjä ensiksi kantakaupungin alueella. Riippumatta siitä, mitä Venäjällä,USA:ssa, Intiassa ja Kiinassa tehdään Helsingin ruuhkamaksut tekevät Helsingin ilman puhtaammaksi, vähentää melua sekä sujuvoitta liikennettä.

Ilmastokeskustelu kokonaisuudessaan on suurempi kysymys ja on hienoa että ketjun kirjoittajat haluavat olla siinäkin mukana.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:16 ----------

HSL:n malli ruuhkamaksuiksi, se on hyvä.

HSL:n vuonna 2016 julkaisemassa ajoneuvoliikenteen hinnoitteluselvityksessä tiemaksujen toteutusta arvioitiin erilaisilla malleilla, joista yksi on niin sanottu porttivyöhykemalli.


Siinä tieliikennemaksuja perittäisiin aamuruuhkasta klo 6.00–9.00, iltaruuhkasta klo 15.00–18.00 ja päiväaikaan klo 9.00–15.00. Iltaisin klo 18 jälkeen tai viikonloppuisin maksuja ei perittäisi.


Ruuhka-aikoina kantakaupungin rajan ylitys maksaisi 1,6 euroa, Kehä III:n tason ylitys 1,2 euroa ja poikittaislinjojen ylitys 0,8 euroa. Päiväsaikaan vastaavat summat olisivat 0,8 euroa, 0,6 euroa ja 0,4 euroa.


Poikittaislinjoista kaksi noudattaisi karkeasti Turunväylää ja Lahdenväylää. Kolmas poikittaislinja kulkisi Hämeenlinnanväylän ja Tuusulanväylän välimaastossa. Kyseisen vyöhykemallin nettotuotto olisi 150 miljoonaa euroa vuodessa.


Hinnoitteluselvitys tehtiin myös toisella hinta-arviolla, jonka nettotuotto olisi 80 miljoonaa euroa vuodessa.

Siinä kantakaupungin rajan ylitys maksaisi ruuhka-aikoina 0,8 euroa, Kehä III:n tason ylitys 0,6 euroa ja poikittaislinjojen ylitys 0,4 euroa. Päiväaikaan vastaavat summat olisivat 0,4 euroa, 0,3 euroa ja 0,2 euroa.

Tavaraliikenteeltä maksuja ei perittäisi. Muun ammattimaisen liikenteen kohtaloa selvitettäisiin mahdollisesti myöhemmin.


Tässä mallissa on kaksi porttia, jotka käyvät selville oheisesta linkistä:

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006144153.html
 
Ehkä joidenkin mielestä. Ei varmastikaan kaikkien.

Varsin monen mielestä tai erittäin suuren joukon mielestä todennäköisesti tällä foorumilla.

Täsmennän vielä selvittämiäni tietoja SDP:n kannasta ruuhkamaksuihin. Löytyy kahdenlaista ainakin: joissain kannatetaan ruuhkamaksujen käyttöönottoa, joissain taas ruuhkamaksujen käyttöönoton selvittämistä.
Mutta eteenpäin päästään, SDP:n Helsingin valtuustoryhmän kanta ruuhkamaksuihin ei ole ainakaan kielteinen.
 
Tässä linkki Helsingin Uutisiin, joka ei ole maksumuurin takana

https://www.helsinginuutiset.fi/art...hka-jo-2020-kartta-nain-ne-vaikuttavat-sinuun

939217.jpg

Käytännössä omalla kohdalla lähtisin ulos Östersundomin kautta ja seikkailisin ylempänä kohti Tamperetta. Tarvitsen nimittäin autoa vain kehäteillä matkallani mökille. Muut ostokset voin hyvin tehdä omassa itähelsinkiläisessä pilttuussani.

Tuo vyöhykejako on mainio myös joukkoliikenteen tariffien osalta. Lisää vaan kirjaimia. Lisää myös kerrostaloja Itäväylälle, jotta matka-aika runkolinjoilla Pasilaan Herttoniemestä kestää tunnin.
 
Takaisin
Ylös