Saaristoluonto on niin herkkä ja arvokas asia, että sen pilaaminen autotiellä ei enää taida kuulua edes yksilö(autoilun)vapautta joka käänteessä ajavien oikeistolaisten poliitikkojen intresseihin. Myös lauttojen tehokkuus ja toimivuus saaristo-olosuhteissa pyritään nykyään toteuttamaan aika paljon kestävämmän kehityksen mukaan, kuin lauttaliikenteen hulluina vuosina 1960-ja 70-luvuilla.
Mutta mitä noihin kiinteisiin tieyhteyksiin tulee, -70-luvulla oli kyllä aika pitkällekin vietyä puhetta ns.Lännen tiestä. Sitä varten tutkittiin erilaisia vaihtoehtoja, joista yksi olisi koostunut sillasta Kustavista Brändöhön, jonne sitten johonkin olisi tehty lauttasatama. Tämä hanke kaatui siihen, ettei Ahvenanmaan pääsaaren kiertämisestä (pohjoispuolelta) aiheutuva laivamatkan pidennys olisi lopulta tuonut reittiin mitään hirvittäviä säästöjä. Sillan tekeminen Kumlingeen tai Vårdöhön asti olisi taas ollut liian kallis investointi, joka tuskin olisi koskaan kyennyt maksamaan itseään takaisin.
Toinen, pidemmälle edennyt suunnitelma Lännen tiestä olisi perustunut Kaarina-Korppoo-Saaristotien perusparannukseen ja Korppoon pääsaaren pohjoispuolelle Finnöhön rakennettuun, Kapellskärin tyyppiseen "satelliittisatamaan". Ainakin Silja jopa varasi maata Finnöstä terminaalia varten. Hanke haudattiin lopullisesti vasta -70-luvun lopulla, kun Turun ja Naantalin terminaalien valmiuksia parannettiin isoja lauttoja ajatellen.
Ilmeisesti tähän hankkeeseen liittyi myös suunnitelma rakentaa Ahvenanmaan pysähdyspaikka Sottungaan, mistä sitten olisi jatkettu eri puolille saaristoa paikallislautoilla. Onneksi järki voitti ja Ahvenanmaan satama rakennettiin pääsaaren itäkärkeen Långnäsiin -joskin sitä nykyäänkin käyttävät varustamot vain tax-free-myynnin oikeuttavien leimojen takia ja pakon edessä, koska Maarianhaminaan ei yksinkertaisesti ehdi. TallinkSilja saattaa isoine laivoineen joutua lähiaikoina lisäämään Långnäsin vuorojaan nykyisestä, kun aikataulut tiukkenevat entisestään ja Silja Europa ja Galaxy eivät suorimpia reittejä pysty käyttämään.
On päivänselvää, ettei ensimmäistäkään ylimääräistä ajoneuvoa haluta Ahvenanmaan läpiajoon -paljon paremmin maakunnan yrittäjät saavat omansa tuosta liikenteestä lauttojen autokansilta.
Mutta jos joku on oikeasti kiinnostunut mahdollisuuksista mennä mahdollisimman pitkälti maakyydillä Ruotsiin, kannattaa ajaa (mieluiten fillarilla, kuten allekirjoittanut lähes aina) Kustavin Vuosnaisiin (n.80km Turusta), jatkaa sieltä maakuntahallituksen lautalla Brändön Åvaan, ajaa maalauksellisen kaunista saaristopengertietä Torsholmaan, jatkaa sieltä lautalla Vårdön Hummelvikiin, ajaa Ahvenanmaan pääsaaren poikki ja jatkaa Eckerö Linjenillä ns.Södra Kvarkenin yli Berghamnista Grisslehamniin (josta n.200km Tukholmaan). Saaristo-osuuden voi tehdä myös Korppoon Galtbystä Kökarin, Sottungan ja Föglön sekä Lumparlandin kautta.
www.alandstrafiken.ax