Mitenkäs jostain Helsinki - Tallinna tunnelista saisi bisnestä esiin, joka on yli kaksi kertaa Englannin kanaalitunnelia pitempi, ja persnettoa kuulemma tämäkin tunneli tuottaa, vaikka väkimäärä molemmilla rannoilla on Suomeen ja Viroon verraten aivan eri kokoluokkaa.
Eipä tuo kahden miljardin hintaan kummoinen temppu olisi. Vaan jos noudatamme Anteron logiikkaa miljardin länsimetrosta, on tunnelinkin hinta vähintään 4 miljardia.
Kanaalitunneli hinnaksi arvioidaan Wikipedian mukaan 10 miljardia puntaa 80% kustannusylityksellä. 2 miljardin euron hintainen hanke kannattaa aika lailla helpommin kuin 15 miljardin hanke. Varsinkin, kun maailmantalouden muutosten takia raha on nykyään paljon halvempaa kuin Kanaalitunnelia rakennettaessa 80-luvu lopulla ja 90-luvun alussa. Valtiolla on myös vaatimattomampi tuotto-odotus kuin Kanaalitunnelin rakentaneella puhtaasti yksityisellä konsortiolla, joka ei myöskään noteeraa yhteiskuntataloudellisia hyötyjä. Ilman kohtuuttomia vuosien mittaan kertyneiden velkojen korkokustannuksia Kanaalitunnelikin silti ilmeisesti olisi pinnalla.
Täytyy tosin todeta, että toisella foorumilla Anteron "tupakka-askin kanteen" tekemässä laskelmassa oletettiin junien lipputulojen menevän suoraan tunnelin maksamiseen huomioimatta itse liikennöinnin ja ylläpidon kustannuksia ja oletettiin myös tunnelin korvaavan kokonaan matkustajalaivaliikenteen. Laskelma oli silti kiinnostava suuruusluokkaharjoitus ja näytti, että 2 miljadin hintaan hanke ei olisi ainakaan aivan mahdoton. Varsinkin, kun lippujen hinnat oli oletettu laivalippujen tasolle eli mahdollisuudet saada todella merkittävä osuus liikenteestä olisivat hyvät.