- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Olisiko tämä asia unohtunut uusien aikataulujen suunnittelijoilta? Tulee myös mieleen selitykset Kemijärven junan lopettamisen välttämättömyydestä: Täysiä vaunuja ei voi ajaa Kemijärvelle, koska ajaminen maksoi enemmän kuin lipun hinnan ero Rovaniemen ja Kemijärven välillä. Olisi mielenkiintoista kuulla, missä tämä sama ”kannattamattomuusraja” on Kajaanin Pendoparin kohdalla ja miksi Kemijärven periaatetta ei noudateta Pendolinon kanssa.
Näissä tapauksissa on kyse eri asioista. Ensinäki Kemijärven junayhteyttä ei lopetettu 2006 vaan makuuvaunujen veto erillisellä dieselveturilla sähköistyksen valmistuttua Rovaniemelle, joka olisi vaatinut agregaattivaunun, nähtiin VR:n mielestä liian kalliiksi ja siksi makuuvaunut jätettiin Rovaniemelle ja yhteys Kemijärvelle muuttui tuolloin kiskobussiksi. Kemijärven makuuvaunut palautettiin kun VR oli kärsinyt niin kovan imagotappion ja toisaalta kiskobussi ei oikein palvellut lomakohteisiin suurine kantamuksineen matkustavia eli lentoliikenne uhkasi viedä pidemmän korren tämän asiakassegnmentin (=Helsingin Herrat) kohdalla jota pidetään tärkeänä.
Kainuuun ja pohjois-Savon reitillä lomaliikenteen osuus on Lappia paljon pienempi ja yöjuna ei pysty sillä reitillä kilpailemaan lentoliikenteen kanssa ns asiointimatkustajien osalta, mutta pendolinoilla ja muilal nopeilal päiväjunayhteyksillä on yritetty korjata tilanne. Pendolinon ajaminen iltaisin Helsingistä Kajaaniin on merkinnyt palvelun paranemista aikaisempaan tilanteeseen verrattuna siinä mielessä että yhteys ajankäytön osalta sopii monelle. Junarungon aikainen paluulähtö on käytännössä tyhjänä ajoa Kuopioon asti jossa suurin osa matkustajista nousee kyytiin. Kajaanilaisille joiden on oltava aamulla Helsingissä on järjestetty mahdolliuus kulkea myös yöjunalla joka lähtee Oulusta, mutta yhteyden vaihdollisuuden ja hinnoittelun vuoksi ei ole erityisen kilpailukykyinen lentoliikenteen kanssa sekään.
Kaikein kaikkiaan Kainuu on hankalassa asemassa junaliikenteen järjestämisen kannalta koska sinne suuntautuva matkailu hajaantuu niin moneen paikkaan Lappiin verrattuna, ja matka etelästä on lyhyempi, että siksi hyvin moni etelästä kulkeva lomalainen käyttää mielumin omaa autoa sinne matkustaessan. Yöjunan palauttaminen Savon radalle onnistuisi parhaiten jos matkailuyritykset tulisivat jollain tavalla mukaan ja huolehtisivat bussiyhteyksien järjestämisestä asemilta kohteisiin ja myisivät pakettimatkoja joihin kuuluu junamatka. Myös autonkuljetusvaunun saaminen siihen junaan olisi tärkeää.
t. Rainer