Nyt kun sisämaan yöjunaliikenne on ajettu alas, oli oikein mukava käydä asuntomessuilla Kuopiossa.
Yöjunien aikana matka olisi sujunut mukavasti: Illalla yöjunaan Helsingissä, aamulla herätys Kuopion asemalle jätetyssä vaunussa. Paluu samalla tavoin päinvastaisessa järjestyksessä. Olen joskus vuosikymmeniä sitten tehnytkin Kuopion matkan näin. Menopaluumatkan hinta olisi ollut todennäköisesti 2 x 58,10 € plus makuupaikat 2 x 28,50, yhteensä 173,20 €. Aikaa Kuopiossa olisi noin 14 tuntia.
Nyt VR-Yhtymä tarjoaa päiväjunakyytiä, jolla matka kestää 3:57–5:17 tuntia suuntaansa. Voin lähteä aikaisintaan 6:30 (perillä 10:58 kuten klo 6:12 lähtevä suora yhteys) tai viimeisintään 19:12 (perillä 23:09). Paluusuunnassa voin lähteä aikaisintaan 4:08 (perillä 8:48) tai viimeistään 19:51 (perillä 00:36). Hinta tälle matkalle on 2 x 63,80, ellen lyhennä perilläolon aikaa ja käytä Pendolinoja halvempia junia. Jos lähden ja palaan saman päivän aikana, perillä on aikaa 8 tuntia.
Jos haluaa olla koko päivän Kuopiossa, on käytännössä lähdettävä illalla ja yövyttävä. Ensin voi viettää illan junassa ja maksaa sitten hotellista noin 100 €. Eli menomatka maksaa 168 €. Mutta jos haluan nukkua kotona, voin lentää. Kun varaan nyt kuukauden päähän (esim 30.8.) lentolipun, saan lennon 47 eurolla ja olen Kuoion keskustassa samaan aikaan kuin junalla, kun maksan lentokenttäbussista vielä 6 €. Siis halvemmalla kuin junalla. Jos haluan perille jo aamuksi, olen aamun lennolla Kuopion keskustassa noin 9:15 ja olen maksanut lennosta 93 € ja bussista 6 €, siis hotelliyön hinnan ja ikään kuin matkustanut ilmaiseksi. Lähtöaikakin on inhimillinen, bussilla Helsingin kentälle noin 6:30, lento lähtee 7:40.
Jos ei halua viettää iltaa Kuopiossa vaan tahtoo illaksi kotiin, voi tulla junalla. Mutta miksi tulla junalla, kun voi lentää 21:30 lähtevällä lennolla, jälleen 47 € suunta, kun juna maksaa 68 €.
Eli näin se sitten menee, jos haluaa käydä asuntomessuilla, jotka ovat auki klo 10-18.
- Junalla, sisältäen hotelliyön, jotta pääsee messuille kun ne aukeavat. Hinta 236 €.
- Menneen ajan yöjunalla hintaan 173 €.
- Lentäen hintaan 152 €.
Junan eduksi on todettava, että hinta on sama, ostatko sen kuukautta ennakkoon vai edellisenä iltana. Ja lennon vahingoksi on huomattava, että jos ei ole seutulippua, joutuu maksamaan sitten Helsingin päässä 2 x kertamaksun. Mutta ei se edullisuusjärjestystä vielä muuta. Toisaalta, jos aikoo yöpyä Kuopiossa, hotelli on varattava hyvissä ajoin ennakkoon, joten pakko on varata junakin hyvissä ajoin.
Lentojen hinnat ovat Finncomin hintoja. En osaa sanoa mitään niiden kannattavuudesta ja julkisesta tuesta. Kun tulin Helsinkiin, koneessa oli 23 asiakasta ja 4 henkinen miehistö. Kupion kentällä oli varmaankin 6–8 henkilöä töissä tämän ainoan lennon kanssa. Muutamaa päivää aikaisemmin ostetut lentoliput maksavat noin tuplan ja kalleimmillaan noin 200 €, jos haluaa peruutuksen mahdollisuuden yms. Kaikkiaan on kuitenkin vaikea ymmärtää, että näissä olosuhteissa lentäminen on halvempaa kuin junamatka.
Autoa en tässä nyt vertaa, koska ainakaan yhden ihmisen matkalla se ei minulle tule kysymykseen pelkästään siitä syystä, että en halua olla duunissa vähintään 12 tuntia käydäkseni Kuopiossa. Mutta mikäli hiljan FST:llä lähetetyn ohjelman havainto pitää paikkansa myös Kuopioon, 4-henkinen perhe tekee matkan halvemmalla vuokra-autolla kuin junalla.
Eli jos olisin junaoperaattori, näkisin tässä markkinaraon: Ympäristöystävällistä liikennepalvelua edullisesti ja asiakkaan tarpeet ehkä parhaiten täyttäen. Mutta ilmeisesti ei ole mahdollista Suomen erityisolosuhteissa, joissa öisin matkustetaan mieluummin päivävaunuissa...
Antero