339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,499
Suomeksi sanottuna ministeriö päättää, että tiettyihin kaupunkeihin halutaan pitää tarjolla myös lentoyhteydet ja järjestää sitten sen, että ne yhteydet ovat olemassa, vaikka niitä ei voi olla liiketaloudellisesti kannattavina. Vaan miksi tätä samaa ei sovelleta yöjunaliikenteeseen? Tai miksi ei lentoliikenteeseen vaadita samaa kuin junaliikenteeseen: Finnairille monopoli Suomen sisämaanlentoihin. Tämähän on muka hyvä ratkaisu junaliikenteessä, miksi se ei ole sitä lentoliikenteessä?
Maakuntakenttien yrityselämä pitää lentoyhteyksiä tärkeinä, ja se ilmeisesti kykenee painostamaan ministeriötä. Sen sijaan yrityselämä ei taida pahemmin välittää yöjunayhteyksistä, eikä oikein muistakaan junayhteyksistä, joten ne eivät sitten kiinnosta ministeriötä. Selvää kuin pläkki.
Suomen kotimaanlentoihin ei voi antaa monopolia kenellekään, sillä EU:ssa mikä tahansa EU-yhtiö saa lentää mitä tahansa EU-reittiä. Ja Finnair ei missään tapauksessa haluaisikaan sellaista monopolia, jossa se toisaalta saisi yksinoikeuden Oulun reittiin, mutta samalla pakotettaisiin lentämään jotain Porin tai Seinäjoen reittejä. Kokonaisuus kun ei tuottaisi sille mitään muuta kuin tappiota.
Kyllä tässä lentoasiassa on kyse ihan yksinkertaisesti siitä, että Suomen väestömäärä ja pinta-ala muodostavat sellaisen yhtälön, jossa kotimaan lentoliikenne on vain muutamilla reiteillä kannattavaa. Loput lennetään sitten yhteiskunnan tuella, tai jäävät kokonaan lentämättä.