Hienoista ideoista ja yöjunan hyödyistä huolimatta, kysyntää vaan ei siltikään ole tarpeeksi. Bisnesmiehet eivät todellakaan kuluta aikaansa junassa yön yli, kun Helsinkiin voi lentää tunnissa, ja yritys maksaa matkan. Tavallisella kansalla ei ole Kainuun ja Oulun korkeudelta jokaviikkoista asiaa Helsinkiin. Tavallinen kansa pääsee päiväjunallakin, sopivasti linnanmäen/korkeasaaren avautumisen aikaan Helsinkiin.
Omakohtaisellakin kokemuksella voin väittää, että junien kannattamattomuuspuheet ovat kotoisin juuri sieltä, missä matkustajatilastotkin "katoavat". Jos yöjuna on loppuunmyyty ja ihmisiä nukkuu päivävaunujen lisäksi Rbkt:n sohvilla Fot:in lattioilla, vaunujen eteisissä ym. paikoissa, epäilen kannattamattomuutta.
Tavallista kansaa ei paljon lohduta, jos pitää ensin matkustaa päiväjunalla ja yöpyä hotellissa. Vapaa-aikaa kuluu matkan ja yön verran. Yöjunalla puolestaan pystyi hyödyntämään nukkumisajan paikasta toiseen siirtymiseen ja pääsi varmasti edullisemmin juna+hotelli vaihtoehtoon verrattuna.
Eri asia on sitten junalla Lappiin lomareissut, jotka taitavat olla nykyisin se suurin yöjunan syy, miksi yöjunia yleensä Suomen päästä päähän ajaa. Ei esim Oulustakaan mitään suurta tungosta etelän yöjuniin ole, vaan kyllä niillä matkataan juurikin päästä päähän, lomatarkoituksessa.
Vaikka lomamatkaajia on paljon, on muitakin kulkijoita jotka tarvitsevat yöjunia. Siitä kertoo jotain sekin, että vaikkapa Kemijärvelle makuupaikat on yleensä loppuumyyty viikkoa ennen junan lähtöä. Tarjonnassa on vikaa - ei kysynnässä.
On myös melkoista yleistämistä tehdä oletus, että yöjuna on (aina) parempi vaihtoehto kuin klo. 4.00 lähtevä Pendolino. Makuuvaunussa on niin paljon nukkumista häiritseviä tekijöitä, että kotona tai hotellihuoneessa vietetty yö voi hyvinkin olla parempi, vaikka olisi 2-3 tuntia lyhyempi. Lisäksi etenkin sinisissä makuuvaunuissa peseytymismahdollisuudet ovat kehnot, joten ne eivät ole mukava vaihtoehto sellaiselle matkustajalle, jonka on oltava aamulla siistissä kunnossa.
Yöjuna ei ehkä kaikille ole paras vaihtoehto, mutta on vähintään epäreilua, että eräs taho päättää, että sellaista vaihoehtoa kun yöjuna ei enää tarjota edes niille, joille se on kelvannut tai ollut paras, nopein, helpoin tai taloudellisin vaihtoehto.
Ja kyllä sinisen vaunun makuupaikka ilman suihkua voittaa 1000-0 yöpendoliinon epämukavan ja huonolla niskatyynyllä varustetun jakkaran valaistussa avo-osastossa kuulutuksineen.
Olen joskus yrittänyt nukkua IC:ssä ja pendolinossa, mutta siitä ei ole tullut muuta kuin niska kipeäksi.