vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,136
Korjaan hieman itse itseäni: ei ilmastointia, vaan kameravalvonta lisättiin tämä nyt tapahtuneen modernisoinnin yhteydessä.Ilmastointi ja sähköiset linjakilvet on myös.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Korjaan hieman itse itseäni: ei ilmastointia, vaan kameravalvonta lisättiin tämä nyt tapahtuneen modernisoinnin yhteydessä.Ilmastointi ja sähköiset linjakilvet on myös.
...Kaikkea mahdollista mitä halutaan, voidaan tehdä ja on tehty Euroopassa. Kaluston modernisointia jopa myydään palveluna. Mutta Suomessa ei haluta muuta kuin romuttaa. Ja siksi ryhdytään keksimään perusteita sille.
Onko nuo uudet normit luettavissa jossain?Tuossa esityslistaprujussa mainitaan, että tilaus pitäisi tehdä tulevana syksynä, jotta kaluston saadaan vastaanotettua viimeistään kesäkuussa 2017. Syyksi merkitään tiukentuvat kansainväliset TSI-normit, joiden myötä junat pitää suunnitella osin uusiksi. Millä tavalla nämä tulevat normit eroavat nykynormeista?
Noh, aina ei toiminta Keski-Euroopassakaan anna ehkä ihan parhainta mahdollista esimerkkiä. Kävin viime viikolla sekä Saksassa että Hollannissa.Sm-junien päivittämiseen on monenlaisia vaihtoehtoja. Kaikkea mahdollista mitä halutaan, voidaan tehdä ja on tehty Euroopassa. Kaluston modernisointia jopa myydään palveluna. Mutta Suomessa ei haluta muuta kuin romuttaa. Ja siksi ryhdytään keksimään perusteita sille. Ja hyvin näkyy menevän perille asioiden vääristely.
Noh, aina ei toiminta Keski-Euroopassakaan anna ehkä ihan parhainta mahdollista esimerkkiä. Kävin viime viikolla sekä Saksassa että Hollannissa.
Saksassa on viime vuosina poistettu lähiliikennekäytöstä oikein urakalla 143-sarjan sähkövetureita (http://www.railfaneurope.net/pix/de/electric/143/verkehrsrot/920-939/143921cs.jpg), jotka on valmistettu vuosina 1984-90. Ainakin Ruhrin ja Berliinin alueella 143-sarjalaisten vetämät lähiliikennejunat ovat saaneet väistyä uusien sähkömoottorijunien tieltä.
Alhainen huippunopeus (120 km/h) lienee tosiaan yksi olennainen syy, miksi BR143 on kokenut melkoisen poistuman. Valitettavasti 143:n tehot taitavat olla turhan heikot tavaraliikennekäyttöön, varsinkin kun tehokkaampia 151- ja 155-sarjan sähkäreitä voisi olla saatavilla.Kyseessä on siis se itäsaksalainen veturisarja jonka valmistusta jatkettiin jonkin aikaa yhdistyneessä Saksassa. Tyypillistä niille on että ovat kestäviä työjuhtia mutta huippunopeus on liian alhainen pikajunia varten.
Voisiko niitä mahdollisesti joku tavarajuna-operaattori ostaa, kuten ovat ostaneet entisiä itäsaksalaisia dieseleitä?
Lisätilauksen junia on valmistumassa tehtailla ja taitavat tulla suoraan HSL:n violeteissa väreissä.
Kuvia violetista Sm5:n korista tehtaalla löytyy HSL:n FB-sivuilta (näkyy myös vaikkei ole Facebook-tunnuksia).
Seppo Nurminen sanoi:Violetti väri merkitsee "synnin tilassa olevan väliaikaista kuolemaa hänen odottaessaan kastetta ja vapauttavaa katumusta". Osuva valinta kuvaamaan suomalaista joukkoliikennettä...
Oranssi ratikka tulee sitten, kun raitiovaunulla ajetaan runkolinjaa. Keskustan ratikat eivät nykyisellään ole runkolinjoja, vaikka joillekkin pääkaduille varmasti mahtuisi nopeita ja suurikokoisia metroratikoita.
Mä en kyllä usko/luota, että HSL:n viestinnässä osataan ajatella noin pitkälle. Johan runkolinjastoon kuuluvia HSL-lähijuniakin väritetään nyt "marjapuuronvärisiksi", vaikka ne edustavat täsmälleen samaa kuin metrokin.En pitäisi pahana sitä, että Laajasalon ja Jokerin 45-metriset vaunut maalattaisiin totutusta poikkeavalla tavalla, vaikka sitten oransseiksi. Se indikoisi kaikille, matkustajista liikennesuunnittelijoihin ja arkkitehdeistä kaupunginosa-aktiiveihin, että kyseessä on jotain ihan uutta ja erilaista. Jotain sellaista, jolle on varattava riittävästi tilaa ja todelliset liikennevaloetuudet, noin esimerkiksi.
Oliskohan mitään mieltä tilata seuraavia Flirtejä hieman pidempinä? Nythän niissä on kaksi päätyosaa ja kaksi väliosaa, mutta väliosia olisi mahdollisuus olla enemmänkin.
http://www.stadlerrail.com/media/uploads/FLIRT_3.JPG