339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,412
Monessa yhteydessä on käynyt ilmi, että raideleveys ei ole keskeinen tekijä pikaratikassa, kun ajatellaan esim. vaunun kapasiteettia tai matkanopeutta. Jotain merkitystä raideleveydellä kuitenkin täytyy olla, kun ajatellaan kustannuspuolta ja synergiaetuja. En puhu nyt yleisellä tasolla, vaan ajattelen nimen omaan Jokerin, Turun ja Tampereen tilanteita.
Mikä olisi siis optimaalinen raideleveys Jokeri-radalla, Turussa ja Tampereella?
Ajatuksia:
1524
Mahdollistaa VR:n rataverkon käytön ja myös taajamajunien ajattamisen keskustan läpi (esim. duoratikka/Tre). Tosin toisessa topikissa totesimme, että VR:n radasta ei olekaan paljon hyötyä, sillä viemällä Treen linja katuverkkoon saadaan huomattavasti enemmän matkustajia.
Tälle raideleveydelle tuskin on valmista kalustoa saatavana. Millainen vaikutus 1524:llä on kaluston hintaan ja toimitusaikaan?
Onko VR:stä mitään muuta iloa pikaratikalle? Kaluston huolto, korjaukset ym. Entä Jokerin ja metron mahdolliset synergiaedut varikoiden ym. suhteen?
1435
Raideleveyttä ei käytetä Suomessa. VR:n verkkoa ei voida suoraan hyödyntää. Kalustoa on kuitenkin saatavana helpommin, valinnanvaraa on enemmän (ja onko hintakin edullisempi?). Jos kaluston hintaero on ratkaiseva, niin tämä voisi olla hyvä vaihtoehto, mutta synergiamahdollisuudet VR:n ja HKL:n kanssa menetetään.
1000
Kapea raideleveys ei ole esteenä korkeille nopeuksille eikä suurikapasiteettisille vaunuille. Kalustoakin on olemassa, tosin metriset matalalattiakonseptit eivät taida olla kovin onnistuneita.
1000 on Helsingin raitioteiden raideleveys, eli voitaisiinko tällä saavuttaa jotain konkreettisia, rahanarvoisia synergiaetuja? Vaunujen yhteistilaukset Hki/Tku/Tre? Voisivatko Tku ja Tre hyödyntää Helsingin osaamista esim. vaunujen huolloissa ja korjauksissa? Onko Helsingissä kapasiteettia tällaiselle? Voitaisiinko näin säästää Turun ja Tampereen perustamiskustannuksissa?
Olisiko Jokerin perustamiskustannus pienempi, jos raideleveys olisi 1000 eikä 1435? Olisiko Koskelassa tilaa Jokerinkin toiminnoille? Riittääkö esim. nykyinen hioma- harja- ja radanpuhdistusvaunukapasiteetti myös Jokerille?
Helsinki tilaa joka tapauksessa 40-60 uutta vaunua tod. näk. 2010-luvun loppupuolella, jos jokerivaunut olisivat samaa sarjaa (tai saman perheen pidempiä vaunuja) niin kaipa siinä säästöä syntyisi, mutta olisiko säästö merkittävä?
En tiedä, onko näihin kysymyksiin ja ajatuksiin edes olemassa selkeitä vastauksia. Loogiselta kuitenkin tuntuisi se, että ainakin Jokeri-linjalla raideleveys 1000 toisi sen kaltaisia synergiaetuja olemassa olevaan ratikkaan nähden, että valinta olisi siinä mielessä perusteltu.
Tampereen ja Turun suhteen en oikein osaa päätellä yhtä selkeästi, jokaisella vaihtoehdolla on ainakin teoriassa hyviä puolia ja VR:n rataverkko tuo houkuttelevia mahdollisuuksia.
Mikä olisi siis optimaalinen raideleveys Jokeri-radalla, Turussa ja Tampereella?
Ajatuksia:
1524
Mahdollistaa VR:n rataverkon käytön ja myös taajamajunien ajattamisen keskustan läpi (esim. duoratikka/Tre). Tosin toisessa topikissa totesimme, että VR:n radasta ei olekaan paljon hyötyä, sillä viemällä Treen linja katuverkkoon saadaan huomattavasti enemmän matkustajia.
Tälle raideleveydelle tuskin on valmista kalustoa saatavana. Millainen vaikutus 1524:llä on kaluston hintaan ja toimitusaikaan?
Onko VR:stä mitään muuta iloa pikaratikalle? Kaluston huolto, korjaukset ym. Entä Jokerin ja metron mahdolliset synergiaedut varikoiden ym. suhteen?
1435
Raideleveyttä ei käytetä Suomessa. VR:n verkkoa ei voida suoraan hyödyntää. Kalustoa on kuitenkin saatavana helpommin, valinnanvaraa on enemmän (ja onko hintakin edullisempi?). Jos kaluston hintaero on ratkaiseva, niin tämä voisi olla hyvä vaihtoehto, mutta synergiamahdollisuudet VR:n ja HKL:n kanssa menetetään.
1000
Kapea raideleveys ei ole esteenä korkeille nopeuksille eikä suurikapasiteettisille vaunuille. Kalustoakin on olemassa, tosin metriset matalalattiakonseptit eivät taida olla kovin onnistuneita.
1000 on Helsingin raitioteiden raideleveys, eli voitaisiinko tällä saavuttaa jotain konkreettisia, rahanarvoisia synergiaetuja? Vaunujen yhteistilaukset Hki/Tku/Tre? Voisivatko Tku ja Tre hyödyntää Helsingin osaamista esim. vaunujen huolloissa ja korjauksissa? Onko Helsingissä kapasiteettia tällaiselle? Voitaisiinko näin säästää Turun ja Tampereen perustamiskustannuksissa?
Olisiko Jokerin perustamiskustannus pienempi, jos raideleveys olisi 1000 eikä 1435? Olisiko Koskelassa tilaa Jokerinkin toiminnoille? Riittääkö esim. nykyinen hioma- harja- ja radanpuhdistusvaunukapasiteetti myös Jokerille?
Helsinki tilaa joka tapauksessa 40-60 uutta vaunua tod. näk. 2010-luvun loppupuolella, jos jokerivaunut olisivat samaa sarjaa (tai saman perheen pidempiä vaunuja) niin kaipa siinä säästöä syntyisi, mutta olisiko säästö merkittävä?
En tiedä, onko näihin kysymyksiin ja ajatuksiin edes olemassa selkeitä vastauksia. Loogiselta kuitenkin tuntuisi se, että ainakin Jokeri-linjalla raideleveys 1000 toisi sen kaltaisia synergiaetuja olemassa olevaan ratikkaan nähden, että valinta olisi siinä mielessä perusteltu.
Tampereen ja Turun suhteen en oikein osaa päätellä yhtä selkeästi, jokaisella vaihtoehdolla on ainakin teoriassa hyviä puolia ja VR:n rataverkko tuo houkuttelevia mahdollisuuksia.