Tämän nojalla, 1000mm:n raideleveyden valitseminen matalalattiavaunuun vääjäämättä aiheuttaa vaunuun ahtaat käytävät.
Hyvät kuvat, mutta niistä jäi nyt huomaamatta oleellinen: Berliinin vaunussa istumajärjestys on suunnilleen 2+1,5. Tietenkin silloin tulee leveämpi käytävä. Ja kuten kuvasta näkee, vieläkin leveämmäksi tulisi, jos myös kuvassa vasemmalla olisi 1,5-leveä yksittäisistuin kuten oikealla. Istuinten selkänojien takana näkyy harmaa ”laatikko”, joka sisältää telin tekniikkaa. Se on asia, joka tässä rajoittaa käytäväleveyttä telirakenten ja raideleveyden perusteella.
Oikeastaan tämä keskustelun kysymys, raideleveyden ja käytäväleveyden yhteys, ei ole ihan yksinkertainen.
Aluksi on olennainen ero sillä, onko kyse kiertyvästä telistä vai ei. Variotramissa ja Berliinin Felxityssä ei ole kiertyvää teliä, Articissa on. Kytävälle jää telirakenteessa rideleveydestä riippumatta enemmän tilaa, kun teli ei kierry. 1000 mm:n raideleveydellä kiertymättömän telin kanssa käytävälle on tilaa noin 900 mm.
Combinon telin kuvasta näkee hyvin, että näin voi olla.
Kun telin täytyy kiertyä, vapaa tila kapenee, koska pyörät siirtyvät kiertyessä lähemmäksi vaunun keskiviivaa. Mitä pidempi telin akseliväli ja mitä jyrkemmät kaarevaatimukset, sitä enemmän pyörälle on oltava siirtymisen tilaa.
Toinen asia on vaunun sisustus. 2,65 m leveän vaunun sisällä on 2,55 m leveyssuuntaista tilaa. Miniminä yhden ihmisen istuinleveytenä pidetään 0,45 m, joten 2+2 istumajärjestys vie vaunun leveyttä 1,8 metriä. Vaunun sisällä voi siis olla maksimissaan 0,75 m leveä käytävä riippumatta raideleveydestä. 2,4 metriä leveässä vaunussa käytäväleveydeksi jää 0,5 metriä. Ja jälleen, raideleveydestä riippumatta.
Matalalattiaratkaisujen erityispiirre on, että niihin ei voi tehdä yksinkertaisesti korkealattiavaunujen tapaan 2+1 tai 1+1 istuinjärjestystä siten, että saataisiin lisää seisontatilaa. Tämä johtuu siitä, että telin tekniikkaa ei ole mahdollista nykyisin ahtaa enintään 0,45 metriä leveään tilaan. Tätä asiaa on kyllä kierretty, nimenomaan Berliinissäkin käytössä olevissa AEG:n vaunuissa. Ratkaisu on ollut sijoittaa moottori koriin. Mutta ei sekään riitä, sillä pyörä, sen laakerointi ja vaihdelaatikko ovat edelleen telissä ja leveysongelma pysyy niidenkin kanssa.
Berliinin Flexityn ratkaisu on kompromissi, jossa hukataan osa vaunun kapasiteetista siksi, että saadaan väljempi käytävä. Raideleveys vaikuttaa vain tähän kompromissiin vaunuissa, joissa on kiertyvä teli ja 2,65 m leveä kori. Kaikissa muissa tapauksissa käytävän leveyden rajoittaa vaunun korin leveys, koska istuimista jäävä käytäväleveys mahtuu yhtä hyvin telirakenteiden väliin raideleveydestä riippumatta. Tämä johtuu siitä, että 1000 mm:n ja 1435 mm:n telien ero on siinä, missä järjestyksessä pyörä ja telirunko ovat. 1000 mm:n telissä telirunko on pyörien ulkopuolella, 1435 mm:n telissä pyörien sisäpuolella.
Articin rakenteessa lähdettiin siitä, että istuinten väliin jää 0,5 m:n käytävä joka tapauksessa. Tämä oli lähtökohta vaunun muille mitoille. Eikä tälle asialle ollut merkitystä raideleveydellä. Articissa on nyt 1000 mm:n telit. Niiden tilalle voi asentaa myös 1435 mm:n telit, kunhan vain sellaiset suunnitellaan ja tehdään.
Antero