Anteron tässäkin ketjussa esitettyjen väitteiden mukaan nimenomaan se että metroa ei ehditä saada valmiiksi riittävän nopeasti oli syy nivelvaunujen tilaamiseen ja raitioteiden lakkauttamisen perumiseen.
Kävin kesällä 2008 läpi Kaupunginvaltuuston päätökset 1950-luvulta 1980-luvulle selvittääkseni, miten asiat oikein menivät. Tämän työn tuloksena on
kokoamani historiikki raitioteistä Helsingissä.
Selkeätä päätöstä raitioteiden lakkauttamisen peruuttamisesta en löytänyt, vaan näyttää siltä, että raitioteiden pysyvyyteen vain ajauduttiin, kun uusiin kaupunginosiin rakennettiin raitioteitä. Lakkauttamisessa avaintekijänä oli nimenomaan metro, se käy päätöksistä selväksi.
1949 asetettu Esikaupunkiliikennetoimikunta aloitti pohtimalla HKL:n johtajan Sahlbergin pikaraitiotiesuunnitelmia, joiden toteuttamiseen tähdättiin koko 1950-luku niin, että vuoden 1956 asemakaava perustui näihin suunnitelmiin 106 km:n raitiovekkoineen, joista 28 km tunnelissa. Konkreettisia pikaraitiotien rakenteita olivat Itäväylän raitiotievaraukset sekä Koskelan varikon sijoitus Lahdentielle rakennettavan pikaratikkaradan varteen.
Esikaupunkiliikennetoimikunta oli se, joka mietinnössään 1957 veti henkselit raitioteiden laajennuksien päälle. Se halusi yksityisiä bussiliikennöitsijöitä esikaupunkeihin ja sieltä keskustaan johtavia ”yhteislinjoja”, jotka perustuivat liityntäliikenteeseen. Toimikunnan työtä jatkoi jo 1955 perustettu Esikaupunkiliikenteen suunnittelukomitea, jonka tehtävä oli selkeästi metron (eli maanalaisen) suunnittelu. Tämä komitea mietti metroa 14 vuotta ja esitti 1969 raskasmetroa, joka oli julkaistu jo edellisenä vuotena
Smith-Polvisen suunnitelmassa. Metrosuunnitelma sisälsi raitioteiden vaiheittaisen lakkauttamiseen vuoteen 2000.
Metrotoimikunnaksi muuttunut toimikunta siis oli sitä mieltä, että metron rinnalla tarvittava pintaliikenne voitiin hoitaa busseilla. HKL oli tekemiensä selvitysten perusteella asiasta eri mieltä, eli bussit ovat ratikkaa kalliimmat. Valtuusto päätti sitten vuonna 1969 metropäätöksen yhteydessä, että tilataan vielä uusia raitiovaunuja, koska silloin käytössä olevat vaunut eivät olisi kestäneet vuoteen 2000 asti, mihin mennessä metro tekisi raitiotiet tarpeettomiksi.
HKL:n ja metrotoimikunnan riita siis ratkaistiin tilaamalla uusia vaunuja, vaikka valtuuston metrotoimikunnan mietinnön mukainen päätös merkitsi päätöstä raitioteiden lakkauttamisesta. Sen sijaan valtuustolle ei ole koskaan esitetty päätettäväksi raitioteiden lakkauttamisen perumista. Peruminen on vain tullut tehdyksi, kun on päätetty rakentaa raitioteitä lisää ja on tilattu lisää vaunuja vuoden 1969 tilauspäätöksen jälkeen.
Jos siis halutaan jossitella ratikattomasta Helsingistä ilman metroa, pitää jossittelu aloittaa jo siitä, että metrotoimikunta ei olisi päättänyt suosittaa metron tekemistä vaan jotain muuta. Varmaankin sitten olisi ehdotettu Smith-Polvisen hengessä keskustan moottoritieverkkoa ja ehkä ”bussimetroa” eli maanalaista BRT:tä. Sillä ilman sellaista ei Helsingin keskusta olisi voinut tulla toimeen purkamatta keskustan taloista kahta kolmasosaa.
Antero