Juurikin siksi liputan lentoradan/Suomiradan puolesta, ettei nykyinen raidekapasiteetti riitä oikein nytkään, tulevaisuudesta puhumattakaan. Kerava, Järvenpää ja Hyvinkää ovat asukasluvultaan kasvussa, varsinkin keskusta-alueet. Jokelaankin on rakentunut uutta asumista.
Jos kerta lisäraidepari tarvitaan joka tapauksessa, miksei sitten Lentoaseman kautta? Tunnen monia, jotka eivät mene lentoasemalle junalla juuri siksi että on vaihdettava Tikkurilassa lähijunaan. Ei niinkään matka-ajan vuoksi, mutta kaukojunilla on lähijunia parempi maine, eikä jakseta raahata matkalaukkuja junasta toiseen asemasillan yli. Myös häiriöherkkyys on vaihdollisessa yhteydessä väistämättä korkeampi, ja sitä ei siedetä kun ollaan menossa lennolle.
Onko täysin mahdotonta vetää yhteys Keravalta Lentoasemalle pintaratana Tuusulan peltoja pitkin (Tuusulanväylän ja Tuusulan eteläisen kehätien korridoreissa) tai Pääradan ja Kehäradan rinnalla? Onko päättäjillä jotain siteitä tunneleita rakentaviin firmoihin? Ja eikö Lentoaseman rautatieasemaa voi leventää, täytyykö joka junalinjaa varten rakentaa oma asema?
R-junakin olisi hyvä jakaa kahteen nopeusluokkaan, kuten jo ehdotettiin puolinopeaa junaa. Vastaavasti toinen voisi olla nykyistä nopeampi ja pysähtyä vain kaupunkikeskuksissa. Hitaampi voisi tosiaan pysähtyä isojen asemien lisäksi Malmilla, Korsossa, Ainolassa, Saunakalliossa ja Jokelassa. Nopea R-juna voisi ohittaa nämä asemat.
Ennen tälläinen jako oli (H- ja R-juna) ja hidas H-juna pysähtyi myös Ristinummella, Purolassa ja Nuppulinnassa. H-juna asemineen lakkautettiin juuri kapasiteettiin ja häiriöherkkyyteen nojaten. Neliraiteistuksen jälkeen nämä argumentit voi heittää romukuoppaan ja pitäisi selvittää pysähdysten palauttamista kaupunkiraiteen junille. Myös Palopurossa on aika paljon asutusta, ja joskus on ollut puhetta aseman palauttamisesta.
Mikäli Hyvinkää-Hanko-radan matkustajaliikennekokeilun tulokset näyttävät lupaavilta, voisi tämä puolinopea H-juna kulkea reittiä Helsinki-Hyvinkää-Hanko. Osa vuoroista voisi toki päättyä Hyvinkäälle ja osa Lohjalle tarpeen mukaan. Siinä olisi kuitenkin valmis junayhteys Helsingistä Lohjalle riippumatta Länsiradasta. Samalla toki esim. Nummelasta/Vihdistä, Röykästä, Rajamäeltä ja Noposta olisi vaihdoton juna Helsinkiin reilussa tunnissa.
Bussi on toki nopeampi juuri Kamppiin, mutta tällä hetkellä jos haluaa julkisilla Lohjalta Hyvinkäälle, Järvenpäähän tai Vantaalle, on aina kierrettävä Helsingin kautta. Sama juttu toki esim. vaikka Riihimäelle, Hämeenlinnaan ja Tampereelle mennessä. Ja yhä useampi työpaikka on nykyään enemmänkin siellä Vantaalla, Järvenpäässä tai Hyvinkäällä kuin jossain Kampissa. Myös Lohjalta Saloon/Turkuun pääsisi junalla aika nopeasti vaihtamalla kaukojunaan Karjaalla.