Suomi - Venäjä -matkustajajunat

Ihmettelen, jos Repiniin tulee vielä uusia vaunuja, kun Karelian Trains aloittaa kuitenkin muutaman vuoden sisällä. Eivät ne vaunut ole sen vanhempia kuin 1980-luvulta. Piirustukset kyllä ovat vanhempia. :) Mutta kun kerran suunnitellaan hyvä perusvaunu, niin pitäähän niitä nyt sitten 50 vuotta rakentaa. ;)
Viime aikoina Repin on ainakin näyttänyt kulkevan aiemmasta poikkeavan näköisellä vaunustolla. Onko kyseessä uudet yksilöt vai onko vanhalle kalustolle näytetty pensseliä? Ja jos vaihdoksia on tapahtunut, niin onko Repin kuitenkin yhä "aito" venäläinen matkustajajuna eikä mikään länsimaiseen hapatukseen pyrkivä sekasikiö?
 
Viime aikoina Repin on ainakin näyttänyt kulkevan aiemmasta poikkeavan näköisellä vaunustolla. Onko kyseessä uudet yksilöt vai onko vanhalle kalustolle näytetty pensseliä? Ja jos vaihdoksia on tapahtunut, niin onko Repin kuitenkin yhä "aito" venäläinen matkustajajuna eikä mikään länsimaiseen hapatukseen pyrkivä sekasikiö?
Kyllä ne uusia vaunuja ovat. Ravintola on saattanut saada maalia pintaan, mutta muuten DDR-kalusto on Repinissä historiaa. Ainakin kakkosluokan vaunut on valmistanut pietarilainen ZAO Vagonmash, ei siis Tverin vaunutehdas. Vaunuissa on ilmastointi. Yleisilme on kyllä venäläinen, mutta tiettyä pyrkimystä kohti länsimaisuutta on havaittavissa.
 
Heko heko, tällaisesta tempusta en olekaan vielä kuullut: Sibelius vedettiin tänään EP10:llä Pietarista Viipuriin, jossa eteen vaihdettiin VL82M. :D

Kuulemma Pietarin ja Viipurin välillä on ratatöissä iso pyörä alkanut pyöriä. Lähes koko väli on remontissa. Vaihteita ja päällysrakennetta uusitaan, paalutuksia ja ojituksia tehdään, sähköistys menee kokonaan uusiksi jne. Pitäisi päästä taas katsomaan, miltä siellä näyttää. Vasta 17.11. olisi reissu tulossa, miten sinne asti kestää? ;)
 
2010 pitäisi tulla sitten näitä uuden sukupolven pendolinoja, ja matka-aika helsinki-pietari 3 tuntia. Niitä kuvia, miten olen nähnyt saa Venäjän liikenne todella ison uudistuksen. Mitenhän vain käy Sibeliuksen ja Repinin?
 
Mitenhän vain käy Sibeliuksen ja Repinin?

Miksi niiden ajamista muka pitäisi edes harkita enää sitten, kun välillä on neljä Pendolinoa? Jos niistä kolme pidetään liikenteessä, saadaan Helsingin ja Pietarin välille ainakin kuusi junaparia.

Sinänsä neljä junaa vaikuttaa oudolta määrältä, ellei ole tarkoitus, että kaikki ovat koko ajan liikenteessä. Sekin tuntuisi oudolta, koska määräaikaishuoltoja tulee joka tapauksessa, vaikka junat pysyisivätkin muuten aivan ehjinä koko ajan. Kolmella junalla liikennöinti taas tekee vähän epätasaisen tarjonnan, koska vain toisesta kaupungista voi silloin lähteä kaksi aamujunaa.

Aikaero tietysti toimii Helsingistä lähtevien haitaksi, joten sinänsä voi olla järkevää tarjota kaksi aamujunaa vain Pietarista. Mutta ehkäpä kysyntää silti on nimenomaan Helsingistä Pietariin päin tapahtuvalla aamuliikenteellä, ja toisin päin vähemmän.
 
Kuulemma Pietarin ja Viipurin välillä on ratatöissä iso pyörä alkanut pyöriä. Lähes koko väli on remontissa. Vasta 17.11. olisi reissu tulossa, miten sinne asti kestää?
Ratatyöt muuttivat junien aikatauluja jo syyskuun lopulla hitaammaksi ja lisää muutoksia tullee ensi kuussa.

Pietarista lähdetään huomattavasti kesäaikatauluja aikaisemmin ja sinne saavutaan vastaavasti myöhemmin.

2010 pitäisi tulla sitten näitä uuden sukupolven pendolinoja, ja matka-aika Helsinki-Pietari 3 tuntia. Mitenhän vain käy Sibeliuksen ja Repinin?
No eihän sellaisia junia enää silloin ole olemassa.

Vain Karelian Pendolinoja (Sm6) Pietariin ja Moskovan makuuvaunujuna Tolstoi.
 
Voisikohan olla mahdollista, että Vr tulevaisuudessa liikennöisi Moskovan yöjunaa? Vr:llä olisi kalustoa, ja jos vanhoja makuuvaunuja kunnostetaan saadaan niistä entistä ehompia.
 
Voisikohan olla mahdollista, että Vr tulevaisuudessa liikennöisi Moskovan yöjunaa? Vr:llä olisi kalustoa, ja jos vanhoja makuuvaunuja kunnostetaan saadaan niistä entistä ehompia.
Tolstoissa on nyt ymmärtääkseni suhteellisen uudet vaunut. Miksi ne pitäisi vaihtaa ikivanhoihin? Sinisistä vaunuista voidaan todella suurella remontilla saada yhtä ylelliset ja tarkoitukseensopivat kuin Tolstoin nykyisistä vaunuista, mutta järkeä siinäkään ei ole.

Vanhat makuuvaunut kannattaisi kunnostaa ennemmin vaikka Kuusamon yöjunaliikenteeseen.
 
Mutta ehkäpä kysyntää silti on nimenomaan Helsingistä Pietariin päin tapahtuvalla aamuliikenteellä, ja toisin päin vähemmän.

Miksi nimenomaan näin päin? Junayhteyttähän käyttävät pääasiassa venäläiset. Lähtevätkö venäläiset Helsingistä aamulla matkaan?
 
Miksi nimenomaan näin päin? Junayhteyttähän käyttävät pääasiassa venäläiset. Lähtevätkö venäläiset Helsingistä aamulla matkaan?

Ei minulla ole tietoa asiasta, mutta arveluni on, että suomalaiset tekevät enemmän bisnestä Pietarissa kuin venäläiset Helsingissä. En ole ainakaan kuullut yhdestäkään venäläisen bisneksen tulosta Suomeen, mutta Pietariinhan haluavat täällä kaikki.

Venäläisten vapaa-ajanmatkat Suomeen ovat sitten asia erikseen, mutta se ei välttämättä vaadi aamujunia. Vapaa-ajanmatkalle ei välttämättä haluta lähteä viiden aikaan aamulla, kun bisnesmatkalle on pakko.
 
Junayhteyttähän käyttävät pääasiassa venäläiset. Lähtevätkö venäläiset Helsingistä aamulla matkaan?

Kyllähän venäläiset enemmän ja eihän ne nyt Suomeen lähde aamulla klo. 7.27. Tällaisen käsityksen olen ssanut, kun Repinin ja Tolstoin aikoihin venäläiset lähtevät Venäjälle (laitureilla kuuluu enemmän venäjää kuin suomea) ja suomalaiset aamulla

Ei minulla ole tietoa asiasta, mutta arveluni on, että suomalaiset tekevät enemmän bisnestä Pietarissa kuin venäläiset Helsingissä. En ole ainakaan kuullut yhdestäkään venäläisen bisneksen tulosta Suomeen, mutta Pietariinhan haluavat täällä kaikki.

Itsekään en ole kuullut, mutta suomalaiset tuntuu tekevän Venäjän junilla juuri työmatkoja. Kesällä Helsingissä ei tullut vastaan Venäjän junien tullessa/lähtiessä yhtään venäläistä bisnesmiestä/-naista, mutta suomalaisia tuli.
 
Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

Pietarin Laatokan asema on kaupungin modernein rautatieasema ja sieltä lienee jonkin verran hyvät kaupunkiliikenneyhteydet ydinkeskustaan. Tolstoi ei siis kierrä kaupunkia, vaan kulkee kaupungin kautta. Ihan niin hyvin kuin tuon kokoluokan metropolissa voidaan ajatella. Ja matkustajia kulkee tietysti Tolstoissa myös Moskovan ja Pietarin välillä. Samoinkuin Tveristä ja Bologoesta ja missä se juna nyt pysähtyykin.

Tuo on ollut tiedossa toki, että Tolstoi on muutaman vuoden ajan pysähtynyt Pietarin Laatokan asemalla. Mutta se että junasa ei ole ainoatakaan päivävaunua, ainoastan makuuvaunuja, tekee hankalaksi suomalaisille makustaa sillä pelkästään Pietariin tai Viipuriin.

Vielä 1960-luvulla ymmärtääkseni Suomen ja Venäjän välillä kulki vain yksi juna/suunta/päivä. Silti samalla junalla oli mahdollista matkusta sekä Vipuriin, Leningradiin että Moskovaan. Pelkästään Leningradiin menevät vaunut olivat kaikki päivävaunuja ja juna pysähtyi Leningradissa ymmärtääkseni ns Moskovan asemalla, jossa Hki-Moskovan makuuvaunut kytkettiin Leningradin ja Moskovan välillä kulkevaan Neukkulan lippulaivajunaan "Punaiseen Nuoleen".

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuo on ollut tiedossa toki, että Tolstoi on muutaman vuoden ajan pysähtynyt Pietarin Laatokan asemalla. Mutta se että junassa ei ole ainoatakaan päivävaunua, ainoastaan makuuvaunuja, tekee hankalaksi suomalaisille matkustaa sillä pelkästään Pietariin tai Viipuriin.

Ennenkuin Pietarin Laatokan asema avattiin liikenteelle, Tolstoi pysähtyi Pietarissa/Leningradissa kehäradalla eräällä seisakkeella, jonka nimeä en nyt muista. Olisiko ollut muotoa "kilometri se-ja-se"? Infrastuktuurisesti se oli lähellä suomalaista nykyseisaketta "Paimenportti", mutta matkustajalaituri oli tosin pitempi.

Kerran siinä pysähdyksen aikana hereilläolessani jäi mieleen, että seisakkeen läheisyydessä oli jokin esikaupunkiraitiotie jonkin puskan takana. Suomalaisille matkustajille Pietarin seisakkeen olemassaolosta ei kerrottu yleisöaikatauluissa, sillä seisakkeen käyttö olisi edellyttänyt matkustajalta suurempaa viisautta, eli siis miten sieltä pääsee polkuja pitkin ihmisten ilmoille ja suurin vaikeus olisi tietysti matkallelähtiessä yksinkertaisesti sen löytämisen vaikeus.

Paikalliset osasivat käyttää seisaketta hyvin, matkustajavaihto oli runsasta. Ja niin, ei makuuvaunujunassa Venäjällä ole kai muutenkaan päivävaunuja, miksi siis pitäisi olla Tolstoissa? Jos päivävaunuja käytetään yleensä yöjunissa, tietävämmät korjatkoot... Ehkä on mukana jokin yksittäinen makuuvaunu, jonka vuoteita ei ole avattu yöasentoon.
 
Kerran siinä pysähdyksen aikana hereilläolessani jäi mieleen, että seisakkeen läheisyydessä oli jokin esikaupunkiraitiotie jonkin puskan takana. Suomalaisille matkustajille Pietarin seisakkeen olemassaolosta ei kerrottu yleisöaikatauluissa, sillä seisakkeen käyttö olisi edellyttänyt matkustajalta suurempaa viisautta, eli siis miten sieltä pääsee polkuja pitkin ihmisten ilmoille ja suurin vaikeus olisi tietysti matkallelähtiessä yksinkertaisesti sen löytämisen vaikeus.

Paikalliset osasivat käyttää seisaketta hyvin, matkustajavaihto oli runsasta.

Muistan itse käyneeni laiturilla tupakalla junan seistessä kyseisellä seisakkeella. Mutta sitten vaunupalvelija ottti minut niskasta kiinni, sanoi jotain venäjäksi ja riuhtaisi sisään, ja sitten juna lähti nykien likkelle, ja taakse jäivät Leningradin sumut.

Olen ymärtänyt että pysähdys siellä oli kokonaan teknistä laatua, ja uutta on minulle että venäläismatkustajat olisivat saaneet nousta kyytiin tai pois kyseisellä seisakkeella.

Ja niin, ei makuuvaunujunassa Venäjällä ole kai muutenkaan päivävaunuja, miksi siis pitäisi olla Tolstoissa? Jos päivävaunuja käytetään yleensä yöjunissa, tietävämmät korjatkoot... Ehkä on mukana jokin yksittäinen makuuvaunu, jonka vuoteita ei ole avattu yöasentoon.
Se on totta, että Venäjällä samat vaunut toimivat monessa tarkoituksessa. Tarkoitin sitä että Helsingin ja Pietarin välille ei myydä istumapaikkoja Tolstoihin, vaikka sellainen kai periaatteessa olis mahdollista järjestää, niin että yhdessä vaunupuoliskosa olisi hyttejä joiden vuoteet on käännetty ylös.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös