- Liittynyt
- 11 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 191
Sinänsä neljä junaa vaikuttaa oudolta määrältä ... vaikka junat pysyisivätkin muuten aivan ehjinä koko ajan.
Ennemmin työmies työllään rikastuu...
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Sinänsä neljä junaa vaikuttaa oudolta määrältä ... vaikka junat pysyisivätkin muuten aivan ehjinä koko ajan.
Vielä 1960-luvulla ymmärtääkseni Suomen ja Venäjän välillä kulki vain yksi juna/suunta/päivä. Silti samalla junalla oli mahdollista matkusta sekä Vipuriin, Leningradiin että Moskovaan. Pelkästään Leningradiin menevät vaunut olivat kaikki päivävaunuja
Venäjällä matkustusfilosofia on hiukan erilainen kuin meillä. On itsestään selvää, että junissa on lähes aina makuuvaunuja, koska lähes kaikki matkat kestävät vähintään yhden yön. Päivällä sitten istutaan alasängyllä, josta voi toki myös kääriä patjan rullalle ja istua penkillä. Usein tämä ei kannata, koska tuolloin joutuu istumaan kernillä. Hienommissa junissa voi halutessaan sijata vuoteensa päiväpeitolla. Ylävuoteen voi kääntää 45 asteen kulmaan, mutta alasänky on samalla penkki, joten sen kääntämisellä ei ole muuta tarkoitusta kuin pääsy sängyn alla olevaan matkatavaratilaan.Se on totta, että Venäjällä samat vaunut toimivat monessa tarkoituksessa. Tarkoitin sitä että Helsingin ja Pietarin välille ei myydä istumapaikkoja Tolstoihin, vaikka sellainen kai periaatteessa olis mahdollista järjestää, niin että yhdessä vaunupuoliskosa olisi hyttejä joiden vuoteet on käännetty ylös.
Ymmärtääkseni Venäjän Rautateillä on käytässään monenlaista vaunua, ei pelkästään niitä vanhoja vihreitä joissa on muoviset vuoteet, jotka voi kääntää kovaksi penkiksi. Esim sellaisia länsiliikenteeseen sallittuja UIC-profiilin makuuvaunuja joita ennen kulki myös Tolstoissa, ja joissa on mukava plyyssisohva päiväasennossa, miksei Tolstoissa voisi olla sellainenkin?Venäjällä matkustusfilosofia on hiukan erilainen kuin meillä. On itsestään selvää, että junissa on lähes aina makuuvaunuja, koska lähes kaikki matkat kestävät vähintään yhden yön. Päivällä sitten istutaan alasängyllä, josta voi toki myös kääriä patjan rullalle ja istua penkillä. Usein tämä ei kannata, koska tuolloin joutuu istumaan kernillä. Hienommissa junissa voi halutessaan sijata vuoteensa päiväpeitolla. Ylävuoteen voi kääntää 45 asteen kulmaan, mutta alasänky on samalla penkki, joten sen kääntämisellä ei ole muuta tarkoitusta kuin pääsy sängyn alla olevaan matkatavaratilaan.
Onhan se pysähdys säädyttömään aikaan tietenkin oma juttunsa, mutta on maailmalla muitakin kv pikajunia jotka pysähtyvät suurkaupungeissa 0200-0500 välisenä aikana ja silti matkustajia tulee ja menee. Samoin on lentovuoojakin säädyttömiin aikoihin maailman vilkkailla lentokentillä.Tolstoi ei ole kovin kätevä yhteys Pietariin / Pietarista, sillä se on kaupungissa niin myöhään / aikaisin aamulla, että esim. metroa ei oikein voi hyödyntää liityntäyhteytenä. Yöllä metro ei kulje enää siihen aikaan kun Tolstoi on Laatokan asemalla. Aamulla metro vasta juuri aloittaa siihen aikaan, kun Tolstoi jo on asemalla.
Helsinki-Petroskoi juna, joka kulkisi Kouvolan, Lappeenrannan, Parikkalan, Niiralan, Sortavalan (kulkusuunnan vaihto) ja Suojärven kautta. ...nopeutta saataisin nostaa jopa 120 km/h:n noita junia sais vetää TEP70 vetureillä jopa Kiteen saakka
Lokakuun rautateillä on kovin vähän noita nimettyjä pikajunia. Moskovan lisäksi vain Helsinkiin ja Adleriin.
http://www.ozd.rzd.ru/wps/portal/ozd?STRUCTURE_ID=272
Severnaja Pal'mira -nimeä kantaa pikajuna no. 105/106 Adler-Pietari.
Olin itse asiassa hieman yllättynyt siitä, että Lokakuun Rautateitten kaikki nimetyt junat Helsingin ja Adlerin junia lukuunottamatta ajavat Pietarin ja Moskovan väliä.
Täällä on kaiketi virallinen lista Lokakuun rautateiden firmennyi-tyyppisistä junista ja eipä siellä tuota Petroskoin junaa ole. En tiedä statuksen korotusprosessista sen enempää, mutta hyvin voisin arvata, että se on kivinen.