Suomi - Venäjä -matkustajajunat

Jotta tämäntyyppiset reitit voisivat kerätä kunnolla matkustajia, pitäisi myös yhden maan sisällä tapahtuva matkustaminen sallia näillä vuoroilla.

Tolstoi ainakin kuljettaa Venäjän sisäisiä matkustajia. Tosin omissa vaunuissaan vissiin - Viipurissa lisätään perään.
 
Tolstoi ainakin kuljettaa Venäjän sisäisiä matkustajia. Tosin omissa vaunuissaan vissiin - Viipurissa lisätään perään.

Olisi mielenkiintoista nähdä samanlaista toimintaa myöskin Suomen puolella. Tuollainen voisi mahdollistaa paremmin Pietarista muualle kuin Helsinkiin suuntautuvat vuorot. Miten olisi vaikka talvisesonkiaikaan liikennöitävät Pietari-Kouvola-Tampere-Oulu-Kolari/Rovaniemi-junat, joihin liitettäisiin vaikkapa Imatrasta tulevia makuuvaunjuja ja miksei myös normaaleja päivävaunuja, joihin saisi nousta kyytiin myös esimerkiksi Kouvolasta ja Lahdesta? Tietenkin, jos Kaajaanin kautta liikennöitäisiin Lappiin yöjunia edes sesonkiaikoina, voisi Imatrasta saapuneet makuuvaunut liittää näihin juniin. Taitaa kuitenkin moiset käytännöt olla nyky-VR:lle vieraita, eikä VR:llä taida olla pienintäkään halua järjestää moisia yhteyksiä.

Venäjällä ei nähtävämmin ole autojunia matkustajaliikenteessä kulussa Suomen tapaan, joten Pietarissa ei varmaankaan ole paikkaa, missä Lappiin matkaavat voisivat saada autonsa junan kyytiin. Onkohan tuollaisia palveluja ylipäätään Venäjällä suunnitteilla? Siperiassa tieverkko ei ole mitenkään kattava ja etäisyydet ovat pitkiä. Voisiko ylipäätään olla tarvetta saada auto mukaan matkustessa esimerkiksi Vladivostokista Irkutskiin? Englanninkielisestä Wikipediasta löytyy artikkeli Trans-Siberian Highway ja kyllä tuossa artikkelissa sanotaan, että se ulottuu Pietarista Vladivostokiin. Tämä kuulostaa erittäin hienolta, mutta tämä kuva ei lupaa kovin hyvää. Mutta kyllä tuo tuossa vaikuttaa olevan ihan ajettavassa kunnossa. Vaikka tiet olisivatkin kunnossa, niin kuinka moni haluaa ajaa esimerkiksi kolme päivää yhteen menoon?

http://rbth.ru/articles/2012/01/27/russian_railways_plans_international_expansion_14263.html
Russian Railways plans international expansion sanoi:
Russian railway workers have big plans for the restoration of railways in southern Europe in preparation for a possible southern transport corridor. “We are considering participation in modernizing infrastructure in some southern European countries,” Yakunin said. In March 2011 at a meeting between Russian Prime Minister Vladimir Putin and Serbian President Boris Tadic, the two discussed an $800 million loan, part of which would be used to improve rail infrastructure in Serbia. RZD subsidiaries could collaborate with Serbians in modernizing the railway station in Belgrade and two segments of the local railways using this line of credit.

On se jännää, jos Venäjä panostaisi vaikkapa Serbian rataverkkoon, vaikka Karjalan tasavallassa olisi rataverkossa kehittämisen ja parantamisen varaa vaikka kuinka.
 
Eilisen päivän Helsingin Sanomissa on juttua Karjalan tasavallasta sivulla A5. Siellä on muunmuassa kartta, johon Karjalan tasavallan johtaja Aleksandr Hudilainen on visioinut muutoksista. Kartalle on laitettu oletetustikin henkilöjunayhteys Petroskoi - Sortavala - Joensuu, mutta toinen kartalle laitettu yhteys onkin Kostamus - Kajaani - Oulu siis ilman väliä Petroskoi - Kostamus. Kartalla on myös tieyhteyksistä. Kartan mukaan tällä hetkellä tieyhteydelle Värtsilä - Pitkäranta - Prääsä - Petroskoi tehdään parannuksia parhaillaan. Kartalla on myös kohta: parannetaan tieyhteys Vartius - Kostamus - Kuolan tie ja ajankohdaksi tien kunnostukselle on laitettu vuodet 2013 - 2015. Artikkelin mukaan Hudilainen haluaisi junayhteyden Petroskoista Joensuuhun käyttöön jo vuonna 2014 ja alustavat neuvottelut VR:n kanssa on jo käynnissä. Noista tienkunnostussuunnitelmista sanotaan, että pääteiden kunnostamissuunnitelmat on jo lyöty lukkoon.
 
No Kajaani-Vartius-Kostamus osuus Rukajärven tiestä on Suomalaisten tekemä ja täkäläisillä standarteilla. Loppupätkä Kostamuksesta Muurmanskin valtatielle on remontissa, se on alunperin tehty urakalla SNTL:n aikaan, niin nopeasti ettei ees kantoja viitsitty repiä ylös ja sen kyllä huomaa kun asvaltti on painunut ja kannot nousevat tien pinnan läpi. Karjalassa osataan tehdä nykyään suomalaisen tasoista tietä.
 
Venäjällä ei nähtävämmin ole autojunia matkustajaliikenteessä kulussa Suomen tapaan, joten Pietarissa ei varmaankaan ole paikkaa, missä Lappiin matkaavat voisivat saada autonsa junan kyytiin. Onkohan tuollaisia palveluja ylipäätään Venäjällä suunnitteilla?

On suunnitteilla ja toteutuskin on aika pitkällä. Reittiväliksi tulee Helsinki-Moskova ja autovaunut kulkevat Tolstoin mukana. Olisikohan kesällä 2013 jo käytössä?
Autojenkuormauslaiturin rakentaminen ei sinänsä ole hirveän suuri projekti, joten Pietariin sellainen paikka kyllä saadaan heti kun halutaan.
 
Joskus 90-l puolivälissä kulki henkilöautoja Tolstoissa, VR:n vanhassa Venäjän junien mainoksessa näin sanottiin..
Siberiassa kulkee huonoteisillä osuuksilla henkilöautoja myös junissa. Niistä kerrotaan ihan suomeksi muutamilla matkailusivuilla..
 
Joskus 90-l puolivälissä kulki henkilöautoja Tolstoissa, VR:n vanhassa Venäjän junien mainoksessa näin sanottiin..
Kulki muuten jo 1980-luvun lopussa. Se oli tavallisen matkustajavaunun näköinen, ikkunat ja kaikki mutta lisäksi iso ovi päädyssä jota kautta lastaus tapahtui. Luulen että asiakaskunta oli suurimmalti osin länsimaiden suurlähetystöt ja firmojen edustustot jotka lähettelivät autojaan Suomeen huollettavaksi.

t. Rainer
 
Erttäin mielenkiintoisia nuo tässä ketjussa kerrotut tiedot autojunayhteyksistä. Ei noista Venäjän matkustajaliikenteen autojunayhteyksistä helpolla tietoa löydy. Jos vain osaisi venäjää paremmin tilanne voisi olla parempi...

Helsingin Sanomissa taas juttua Venäjän ja Suomen välille halutuista uusista junayhteyksistä: http://www.hs.fi/kotimaa/VR+tutkii+kannattaako+Petroskoin+junayhteys/a1348542073775.

Tuossa kerrotaan, että VR ja Venäjän Rautatiet selvittää kannattavuuden junayhteyksille Petroskoista Joensuuhun sekä Petroskoista Kajaaniin ja Ouluun. Näiden lisäksi selvitetään selvitetään Pietari-Imatra-junan kannattavuus. Olisikohan tämä sitten Svetogorskin kautta? Ainakin Imatraa ehdotettu rajanylityspaikaksi, mutta se voi olla vain venäläisturistien tilausjunille. Nythän matka Svetogorskista Viipuriin kestää hieman yli kaksi tuntia. Nuo junat pysähtelevät aika paljon, joten vähemmillä pysähdyksillä tietenkin tuo matka varmasti menisi nopeammin. Jos uutta yhteyttä tuohon saataisiin, niin mitkä mahtaisivat olla pysähdyspaikat? Mitenhän tällainen toimisi? Pietari-Viipuri-Antrea(Kammennogorsk)-Enso(Svetogorsk)-Imatra. Tuolla pysähtymiskäytännöllä tulisi enemmän lisäarvoa uudesta reitistä. Viipurin aseman kohdalla tulisi ilmeisemmin suunnanvaihto, sillä kartasta katsottuna Antreasta tuleva rata tulee Viipurin aseman itäpuolelle. Helpommin tuo suunnanvaihto taitaa kuitenkin onnistua kuin Vainikkalan kautta Imatralle mennessä. Tässä vielä lainaus artikkelista:

Anneli Ahonen sanoi:
Venäjä on ehdottanut rajanylityspaikoiksi Imatraa, Niiralaa ja Kostamusta. Ensi alkuun reiteillä voidaan ajaa venäläisturistien tilausjunia, joita Suomeen on 2000-luvun aikana tullut Vainikkalan kautta.
 
Autojenkuormauslaiturin rakentaminen ei sinänsä ole hirveän suuri projekti, joten Pietariin sellainen paikka kyllä saadaan heti kun halutaan.

Taitaa olla Moskovan suunnan Tolstoilla Pietarin pysähdys 37 minuuttia (1.21-1.58) ja Helsingin suunnan junalla viisi minuuttia (5.48-5.53).
Riittämätön aika autovaunuhommiin siellä.
 
Taitaa olla Moskovan suunnan Tolstoilla Pietarin pysähdys 37 minuuttia (1.21-1.58) ja Helsingin suunnan junalla viisi minuuttia (5.48-5.53).
Riittämätön aika autovaunuhommiin siellä.

Ei Helsinki-Pietari-välillä välttämättä olekaan tarvetta autojunille. Sitten jos joskus tulisi Pietarista Oulun suuntaan aikataulunmukaista säännöllistä junaliikennettä, tuolle tulisikin jo tarvetta. Torniossa ei nähtävämmin ole autojuna-asemaa, mutta se voisi olla mielenkiintoinen paikka sille. Sieltä pääsisi mukavasti myöskin Ruotsin puolelle. Saa nähdä, tuleeko koskaan mitään tuollaista yhteyttä. Ja vielä niin, että tuollaisella yhteydellä pääsisi myös tekemään Suomen sisäisiä matkoja. Tällöin voisi Kouvolassakin olla autojen lastauspaikka.
 
Ei Helsinki-Pietari-välillä välttämättä olekaan tarvetta autojunille. Sitten jos joskus tulisi Pietarista Oulun suuntaan aikataulunmukaista säännöllistä junaliikennettä, tuolle tulisikin jo tarvetta. Torniossa ei nähtävämmin ole autojuna-asemaa, mutta se voisi olla mielenkiintoinen paikka sille. Sieltä pääsisi mukavasti myöskin Ruotsin puolelle. Saa nähdä, tuleeko koskaan mitään tuollaista yhteyttä. Ja vielä niin, että tuollaisella yhteydellä pääsisi myös tekemään Suomen sisäisiä matkoja. Tällöin voisi Kouvolassakin olla autojen lastauspaikka.

VR:llä oli vielä 1980-90 luvun taitteessa aikamoinen kirjo autovaunuyhteyksiä Perinteisten etelä-pohjois lisäksi oli sellaisia erikoisuuksia kuten Kouvola/Kotka-Kajaani (vai oliko se Rovaniemi) sekä Kuopio-Rovaniemi. Tornioon ei mennyt autovaunuja mutta Kemiin kyllä. Suurin osa näistä kerran viikossa ajettavista yhteyksistä loppui aikanaan säästösyistä.

Venäläisiä lomailijoita vois palvella autovaunut turistijunissa esim Viipurista Rovaniemelle tai Kajaaniin. Jos venäläiset itse suostuisivat sitä liikennettä pyörittämään.

t. Rainer
 
Hesarin jutun mukaan Suomesta on taas löytynyt rataosa, jolle ei kertakaikkiaan tahdo mahtua enää lisää junia. Yleensä tämä selitys on ollut käytössä Etelä-Suomessa, mutta nyt ruuhka on levinnyt Kainuuseen asti.
 
Takaisin
Ylös