Jos tätä Töölön problematiikka nyt avaa, niin päällisin ongelma on se että matka Mannerheimintien pohjoispäästä keskustaan jossa siis pohjoisesta tulevat joukkoliikennevälineet (bussit) ajavat ruuhkassa, on aika pitkä. Se on n 5 km. Metro tai juna selviää niin pitkästä matkasta n 7 minuutissa jos välissä olisi 4 pysäkkiä keskimäärin 1,25 km välein. Bussi joka pysähtyy 6 kertaa välissä ajaa matkan n 13 minuutissa jos ei ole ruuhkaa. Raitiovaunu joka pysähtyy 10 kertaa ajaa matkan nopeimmillaan 20 minuutissa. Metro tai juna olisi 13 minuuttia nopeampi kuin raitiovaunu, ja vaikka metrolla on puolet vähemmän asemia välissä niin kävelymatkat mukaan laskettuna ei siitä huolimatta olisi hitaampi kuin raitiovaunu. Bussia se on nopeampi koska bussi pysähtyy lähes yhtä harvoin kuin juna tai metro. Ja ennekaikkea ratkaisu joka ei kulje kadulla pysyy varmemmin aikataulussa myäs ruuhka-aikana ja erilaiset liikenneonnettomuudet ja muut poikkeustilanteet eivät häiritse sellaisen kulkua.
Lähijunilla säännöllisesti matkustavana en ole tuosta viimeisestä ihan samaa mieltä
Vakavasti puhuen, yhden eristetyn radan luottavuusongelma on se että jos siinä tulee joku häiriö niin sitten ei kulje mikään, pintatasossa yleensä on vaihtoehtoisia reittejä.
Mutta lasketaan se matka-aika. Oletetaan selkeyden vuoksi että tunnelissa 1,25 km pysäkinväliin menee 2 minuuttia (37,5 km/h) ja 500 metrin pysäkinväliin myös 2 minuuttia (15km/h). Oletetaan että tasonvaihtoihin menee 5 minuuttia. Oletetaan että matkakohteet ja lähtöpisteet ovat keskittyneet asemien tai pysäkkien ympärille, esimerkiksi asema on kauppakeskuksessa, eli kävelymatka perille on neljäsosa pysäkkivälistä:
2,5 kilometrin matkaan menee tunnelijunalla 3 min (300m kävely asemalle) + 4 min (ajoaika) + 5 min (tasonvaihdot) + 3 min (300m kävely perille) = 15 min
5 kilometrin matkaan tunnelijunalla 3 min + 8 min + 5 min + 3 min = 19 min
Pintaliikenteellä menee 2,5km 1 min (100m kävely pysäkille) + 10 min (ajoaika) + 1 min (kävely perille) = 12 min.
Pintaliikenteellä menee 5km 1 + 20 + 1 = 22 min.
Eli sillä tunnelijunalla voittaa kolme minuuttia viidellä kilometrillä ja vastapainoksi tulee kävelyä ja tunneleissa ravaamista. Minua tuo ei matkustajana houkuta, mutta meitä on moneen junaan. Liikennöitsijän kannalta minusta ei ole järkeväää investoida tuollaiseen.
Rainer ilmeisesti kuitenkin ajaa takaa sitä että kun se pintaliikenne tulee kauempaa. No oletetaan 1,25km pysäkinväli myös pintaliikenteelle. Pysäkinvälin taittaminen 3 minuutissa (25km/h) edellyttäisi niiden välillä noin 30km/h keskinopeutta (jarrutus + pysähdys + kiihdytys hukkaa noin 30s, eli jää 2,5 min), 40km/h nopeusrajoituksella tuo tarkoittaa että välillä saa hukkua keskimäärin noin 40 sekunttia esimerkiksi valoviiveisiin. Tuo tarkoittaisi että pintaliikenteellä menee noin 12 minuuttia siihen 5 km jolloin se on ehkä 5 minuuttia hitaampi kuin tunnelijuna, joka taas hukkuu ihan tasonvaihtoihin eikä maksa vaivaa.
Ei mahdu Mannerheimintielle? No mahtuuhan sinne jo bussikaistatkin ratikkakaistojen lisäksi. Käytössä voisi olla myös Topeliuksenkatu, ehkä osin Urheilukatu ja Töölönkatukin, ja voi sitä nyt lyhyitä tunneleitakin tehdä. Eli ei se ole mitenkään mahdoton ajatus että Töölön läpi olisi sekä harvan että tiheän pysäkinvälin kaistat pinnassa kun ne siellä jo on.