Vs: Joukkoliikenne ei kulje perjantaina 18.9. mielenilmauksen vuoksi
Ainakin taksit itse mielellään perustelevat, että mitään ei jää käteen vaikka hinta on asiakkaan näkökulmasta ihan naurettava. En tiedä, millainen on totuus, mutta ei taksikyyti siitä ainakaan edullisemmaksi muutu, että autot ovat alle vuoden vanhoja mersuja. Sillä ei tietenkään taksarien mukaan ole mitään merkitystä hinnan kannalta...
Velipoika ajelee taksia ja joskus on tullut jutelluksi hinnanmuodostuksesta. Suurin kustannusta tuova tekijä on se, että vuoron aikana taksinkuljettaja on varsinaisesti ajamassa matkustajia paikasta toiseen vain 10% - 20% työajastaan. Muu aika menee tyhjänä ajamiseen ja tolpalla odottamiseen. Eikä tilannetta suinkaan auta hajanainen yhdyskuntarakenne, joka aiheuttaa takseille täsmälleen samoja ongelmia kuin joukkoliikenteelle: ajoa lähiöihin tai lähiöistä keskustaan tai kentälle mutta vain harvoin onnistuu asiakkaan saanti myös vastakkaiseen suuntaan. Suurkaupungeissa taksien tehokkuus on jotain aivan toista ja Helsingissäkin se voisi olla samaa luokkaa, jos taksien ei tarvitsisi lähteä Kehä I:n ulkopuolelle lentokenttää lukuunottamatta. Tämä mahdollistaisi myös edullisemmat hinnat.
Toinen ikävä ongelma on hinnoittelu, joka on määritelty täsmälleen samaksi koko maassa ja jonko on siis mahdollistettava taloudellisesti mielekäs toiminta kaikkialla. Erikoisesti hinnassa korostuu aloitusmaksu, mikä kaupungissa voi olla määräävä osa matkan hintaa. Aloitusmaksu on korvaus siitä, että taksi joutuu tulemaan paikalle jostain muualta ja myös palaamaan tyhjänä jonnekin, mistä voi saada uusia asiakkaita. Maalla ja kehyskunnissa tämä on merkittävä osa taksimatkan kustannusta, kaupungissa taas lähin taksi on tilattaessa usein noin kilometrin päässä ja matkanpääkin yleensä ihmisten ilmoilla ellei suorastaan jo rautatieasema, lentokenttä tai vastaava. Jos eri puolilla Suomea hyväksyttäisiin erilaiset taksarakenteet, suurten kaupunkien ydinalueilla voisi ainakin velipojan mielestä aivan kannattavasti tarjota paljon nykyistä edullisempia kyytejä varsinkin lyhyillä muutaman kilometrin matkoilla. Aloitusmaksua ei tarvitsisi välttämättä periä lainkaan, jos kyyti otetaan tolpalta tai lennosta.
Varsinainen iso ongelma, jota ei voi kiertää, on se, että mitä nopeampaa vasteaikaa taksien tilauksille vaaditaan, sitä pienemmän ajan taksit ovat vuoron aikana asiakkaita kuljettamassa. Jos lähiössä oleva taksin tilaaja hyväksyisi sen, että taksi tulee vasta kun se on ensin onnistunut saamaan kyydin toiseen suuntaan, kyydin hinta olisi varmasti edullisempi. Samoin se olisi, jos ajossa olevien taksien määrä rajattaisiin niin, että taksi saisi lähes suoraan kyydin edellisen jälkeen, mikä toisaalta tarkottaisi, että taksia tilatessa odotusaika olisi mitä tahansa. Aivan samoja ongelmia kuin kutsupohjaisessa joukkoliikenteessä! Taas kerran: tiivis ja sekoittunut kaupunkirakenne, jossa on tasainen liikkumistarve joka suuntaan ja joka aikaan, poistaisi paljon näitä ongelmia. Taksien ratkaisu on ollut asettua tässä yhtälössä korkean hinnan mutta nopean vasteen puolelle. Henkilöliikenteen vapautuminen toivottavasti tuo markkinoille myös toisen pään palveluja, joissa tarjoilla on siis edullinen hinta, mutta vaihteleva pitkä odotusaika tai varhainen tilaus etukäteen ja vailla mahdollisuutta saada kyyti juuri haluamaansa aikaan.
Paikalliset taksikartellit osittain auttavat kustannusten pitämiseen kohtuullisina palveluun nähden, sillä taksiyhdistys voi jakaa päivystysvuoroja ja periaatteessa alueitakin niin, että takseja olisi liikenteessä suunnilleen sopiva määrä kysyntään nähden, jolloin hyötyajon suhde tyhjänä ajoon ja odottamiseen nähden on parempi. Hiljaisimpina aikoina tietysti riittävän palvelun takaaminen vaatii ylimiehitystä ja kaikkein vilkkaimpina aikoina taas kaikki taksiautot ovat ajossa joka tapauksessa. Hyöty menee kuluttajille ainakin periaatteessa, sillä LVM määrää taksat ja taksilupien määrän. Tästä syystä taksikartellit olisi hyvä säilyttää isoissa kaupungeissa, vaikka hinnoittelu- ja palveluperiaatteita voisi olla paikallaan tarkistaa. Eli rajata palveluvelvoitetta, joka mahdollistaisi hintojen laskemisen. Nykyisellään taksikartellit ovat vain suojattuja määrittämällä tilauspohjainen henkilöliikenne noin ylimalkaan taksien yksinoikeudeksi. Se tuskin on tarpeen ja kaupunkien henkilöliikenteessä on varmasti tilaa muillekin konsepteille.