NYMag.com Intelligencer: Uber Is Headed for a Crash
Jutussa on aika mielenkiintoista analyysiä siitä, miten Uberilla ei ole skaalautumisetuja toisin kuin monilla nettiteknologiajäteillä. Ts. Facebookin bisnes (mainosten ja niiden kohdentamisen myyminen) toimii sitä paremmin, mitä enemmän sovelluksella on käyttäjiä ja mitä enemmän he kertovat itsestään systeemille. Googlen tapauksessa samoin. Uberin kohdalla näin ei ole, koska fyysisessä, paikallisessa todellisuudessa kysyntä on rajallista ja taksiajossa käyttöastetta rajoittaa ovelta-ovelle reittien luonne (ei matkustajaa paluumatkalle), kuten aina ennenkin. Kyytejä on jollekin määrälle kuskeja, minkä jälkeen kuskien lisääminen aiheuttaa enimmäkseen vain ongelmia. Kyytien ajamisen kulut eivät myöskään pienene Uber-systeemin kasvaessa, koska kustannuksista suurin osa on kuljettajaa, autoa ja polttoainetta, joita verkkosovellus ei muuta miksikään. Se ei ole myöskään parantanut autojen käyttöastetta, eli dataa louhimalla tms. ei ole löytynyt paluureitin matkustajia, eikä itse asiassa edes ruuhkahuippujen tasaaminen hinnoittelulla ole onnistunut. Uber on kyllä vallannut markkinoita kautta maailman, mutta jutun mukaan se on tapahtunut subventoimalla kyytien hintaa, mikä näkyy miljarditappioina.
By steamrolling local taxi operations in cities all over the world and cultivating cheerleaders in the business press and among Silicon Valley libertarians, Uber has managed to create an image of inevitability and invincibility. But the company just posted another quarter of jaw-dropping losses — this time over $1 billion, after $4.5 billion of losses in 2017. How much is hype and how much is real?
The notion that Uber, the most highly valued private company in the world, is a textbook “bezzle” — John Kenneth Galbraith’s coinage for an investment swindle where the losses have yet to be recognized — is likely to come as a surprise to its many satisfied customers. But as we’ll explain, relying on the extensive work of transportation expert Hubert Horan, Uber’s investors have been buying your satisfaction in the form of massive subsidies of services. What has made Uber a good deal for users makes it a lousy investment proposition. Uber has kept that recognition at bay via minimal and inconsistent financial disclosures combined with a relentless and so far effective public-relations campaign depicting Uber as following the pattern of digitally based start-ups whose large initial losses transformed into strong profits in a few years.
[...]
Jutussa on aika mielenkiintoista analyysiä siitä, miten Uberilla ei ole skaalautumisetuja toisin kuin monilla nettiteknologiajäteillä. Ts. Facebookin bisnes (mainosten ja niiden kohdentamisen myyminen) toimii sitä paremmin, mitä enemmän sovelluksella on käyttäjiä ja mitä enemmän he kertovat itsestään systeemille. Googlen tapauksessa samoin. Uberin kohdalla näin ei ole, koska fyysisessä, paikallisessa todellisuudessa kysyntä on rajallista ja taksiajossa käyttöastetta rajoittaa ovelta-ovelle reittien luonne (ei matkustajaa paluumatkalle), kuten aina ennenkin. Kyytejä on jollekin määrälle kuskeja, minkä jälkeen kuskien lisääminen aiheuttaa enimmäkseen vain ongelmia. Kyytien ajamisen kulut eivät myöskään pienene Uber-systeemin kasvaessa, koska kustannuksista suurin osa on kuljettajaa, autoa ja polttoainetta, joita verkkosovellus ei muuta miksikään. Se ei ole myöskään parantanut autojen käyttöastetta, eli dataa louhimalla tms. ei ole löytynyt paluureitin matkustajia, eikä itse asiassa edes ruuhkahuippujen tasaaminen hinnoittelulla ole onnistunut. Uber on kyllä vallannut markkinoita kautta maailman, mutta jutun mukaan se on tapahtunut subventoimalla kyytien hintaa, mikä näkyy miljarditappioina.
Viimeksi muokattu: