Vs: Joukkoliikenne ei kulje perjantaina 18.9. mielenilmauksen vuoksi
Velipoika ajelee taksia ja joskus on tullut jutelluksi hinnanmuodostuksesta. Suurin kustannusta tuova tekijä on se, että vuoron aikana taksinkuljettaja on varsinaisesti ajamassa matkustajia paikasta toiseen vain 10% - 20% työajastaan. Muu aika menee tyhjänä ajamiseen ja tolpalla odottamiseen.
Tuota noin 15% käyttöastetta (kuulostaa ihan totuudenmukaiselta) on mahdollista kasvattaa monellakin tapaa, ja niitä onkin tässä jo ollut. Ei voi selitellä millään geometrialla, miksei nostovaraa ole ja on vain ihan pakko pyöritellä peukaloita 85% ajasta. Johan Uber ajaa selkeästi korkeammalla käyttöasteella, tosin tarkkaa lukua en ole löytänyt. Jos joku tietää niin kertokoon, itse mutuilisin että se on 30% luokkaa.
Eli kun kassaan ropisee 2 kertaa enemmän kyytejä tunnissa, kyydit voidaan tarjota nykyiseen nähden -50% hintaan. Lopputulos on kassan kannalta sama. Kilometrejäkään ei kerry sen enempää, ei vaan yksinkertaisesti suostuta ajamaan tyhjänä puolia kilometreistä esim. Lentoasemalta tai Espoosta Helsinkiin, vaan ajetaan koko ajan poka päällä kun ollaan liikkeellä. Tämä siis kauniissa teoriassa, mutta eihän se vaadi 100% tai edes 50% käyttöastetta, vaan vain 30% mikäli tällä hetkellä se on tuo 15%. Varmaan päästäisiin 40% tasollekin, mikäli tarjottaisiin liian vähän autoja. Ja mikäli hinnoista ei millään puolta saada pois, niin edes -25% olisi selkeä parannus terveempään suuntaan, vaikka täällä sitä kerettiinkiin jo vähättelemään. En kuitenkaan näe, että pitäisi erikseen tehdä Lontoon tapaan joku keskusta-taksi, koska sen toiminta-alue olisi toivottoman pieni, jos se suostuisi ajamaan vain tiheässä korttelikaupungissa. Kehä 1:kin on veteen piirretty viiva, jonka ulkopuolelle jää paljon asiakkaita paikoista kuten Malmi, Tikkurila, Lentoasema, Myyrmäki-Martinlaakso, Leppävaara, Tapiola... jäljelle ei jääkään juuri paljoakaan. Ja onhan haja-asutuksessa sekin puoli, että matkat ovat pitkiä ja näinollen rahakkaita.
Listaan vielä toimenpiteitä käyttöasteen tuplaamiseksi. Ideat on pääosin ihan kopioitu Uberilta ja näiltä keskustelupalstoilta.
- Ei joustamattomia työvuoroja. Jos kysyntä on heikkoa, ei ajeta. Kuskit saisivat joustaa kysyntää vastaan oman jaksamisensa mukaan
- Ei suostuta ajamaan kaupunkien väliä tyhjänä. Paluukyydin saa aina ottaa vastaan, myös oman alueensa ulkopuolelta. Tai vaikka monta lyhyempää kyytiä, kunhan matka(t) on suuntautuvat ilmansuunnan kannalta kohti omaa aluetta. Jonkinlaiset reviirit on ehkä kuitenkin hyvä olla, jotta autoja on joka paikassa tarjolla sopivasti
- Jos on mahdollista saada asiakas ajamatta tyhjänä tolpalle, se otetaan. Sovelluksia kehitetään siihen suuntaan, että asiakas saa aina lähimmän auton, ja voi varata auton joka on vasta tulossa alueelle toinen poka kyydissään
- Taksilupien määrää ei säännöstellä, jotkin minimikriteerit toki pidetään. Autoja ei tule loputtomasti lisää, vaan kysyntä ja tarjonta pääsevät aidosti kohtaamaan. Tuskin kukaan rupeaa hyväntekeväisyysajoja järjestämään. Mahdollistetaan oman firman kasvu ja kehitys ilman turhia rajoja.
- Dynaaminen hinnoittelu, kuitenkin niin että maksimitaksat säilyvät (voivat olla vaikka sen 2x nykyistä korkeammalla)
- Taksiauton ostotilanteessa veroetu pois, säästyneillä varoilla kustannetaan tarvittava taksilaitteisto kaikkiin luvan saaneihin takseihin veloituksetta (ehkäpä ilman veroetuja Mersujen ostomäärä vähenee ja autokaupat ja valmistajat joutuvat tinkimään katteistaan)
- Sähkötaksien yleistyessä (olisi mielenkiintoista kuulla esim. Tesla-taksin kulurakenne suoraan omistajalta) taksitolpille pitäisi saada latauspiste. Ei ole järkeä ensin odottaa tuntia pisteessä A lataamassa autoa ja sitten pisteessä B, eli taksitolpalla, jonottamassa pokaa. Eli pitäisi saada yhdistettyä tyhjänä tolpalla olo ja sähköauton lataus. Yksi vaihtoehto olisi langaton latausalusta (taksijonon alla).
- Taksa lähtisi rullaamaan heti tilauksesta eteenpäin, tosin vain km- ei aikaperusteisesti. Siis asiakas maksaisi myös taksin tulemisesta lähtöpisteeseen lyhyimmän reitin mukaan (valitsi taksi sitten minkä reitin hyvänsä), toki itse hinnasto olisi vastaavasti kilpailun myötä edullisempi. Näin kaikki ajokilometrit ja asiakkaan käyttämä ajoaika (km-perustaisuudella varmistettaisiin, ettei kuski yritä tulla hitainta reittiä) veloitettaisiin ja tehokkuus olisi maksimissaan siinä missä kuriiriyrityksetkin tekevät jo näin. Kuten sanottua, ei kuorma-autoyritys ajele 100 kilometriä ilmaiseksi terminaaliin saadakseen ehkä sieltä 2 tunnin odottelun jälkeen jotain pikku keikkaa. Hintatietoiset asiakkaat taasen kävelisivät tolpalle.
- Palvelua kehitetään aidosti paremmaksi koko ajan. Mobiilisovellus, ilmainen puhelinnumero, PC/tablet-ohjelma, räätälöidyt paketit, etukortit, sarjaliput, tarjoukset..