Taksien hinnoittelu

Kujala toteaa myös: "taksien ei kannata laskea hintojaan. Tämä taas johtuu siitä, että hintojen lasku ei merkitse lisää kyytejä, koska lisäkyytien saaminen edellyttäisi lisää autoja" ja "Jos alan toimijoilla olisi mahdollisuus rakentaa kapasiteettia, se johtaisi siihen, että otettaisiin etunojaa, luotettaisiin omiin kykyihin, hankittaisiin kapasiteettia, mainostettaisiin, käytettäisiin hintaa aseena, tehtäisiin erikoistarjouksia, räätälöitäisiin palveluita ja pyrittäisiin siihen, että asiakkaat löytäisivät tämän toimijan ja käyttöaste paranisi."

Kajon on yrityksenä sen verran iso toimija, että luulisi näitä keinoja jo kokeiltavan. Erityisesti hintakilpailuun olisi mahdollisuus ryhtyä esim. koulukyytien välissä. Kärsijöinä olisi silloin yksittäiset taksiautoilijat, jotka ovat yhteisen taksikeskuksen varassa. Pääkaupunkiseudulta löytyy monta yritystä, joilla on omat tilausnumerot ja joilla sen myötä olisi mahdollisuus yksin tai yhdessä kampanjoida hiljaisen ajan hinnoilla ja parantaa käyttöastetta.

Kuljettajien provisiopalkkaus voikin olla yksi syy miksi ajoja ei hankita agressiivisemmin. Juoksevat kulut jäävät aika pieneksi silloin kun auto ei liiku. Jos kuljettaja olisi tuntipalkalla, motivaatio ajojen hankkimiseen olisi yrityksellä huomattavasti suurempi.

Taksilupapulaa paikataankin usein joukkoliikenneautoilla, joukkoliikenneautoilla ei kuitenkaan saisi kul Vastaavasti taksikäytössä olevia henkilöautoja käytetään tilausajoissa ja näin kapasiteettia on vähemmän ajossa taksiliikenteessä. Henkilöliikennelupien uudistaminen voisi jo johtaa parempaan kalustomäärään alalla. Yhtenä esimerkkinä joukkoliikenneautojen salliminen tolppa-ajossa kiireaikoina esim. pikkujoulukausi ja henkilöautojen käyttömahdollisuus tilausajoissa muuten kuin taksiluvalla.
Taksialalla provisiopalkka taas takaa sen että kuljettaja haluaa maksimoida ajomäärän, ja toisaalta sitten hiljaisina aikoina se tarkoittaa sitä, että kuljettaja on työnantajalle täysin riskivapaata työvoimaa, jos ei ole ajoa niin ei tarvi maksaa palkkaa. Oman alani työllisyystilanteen vuoksi jodun ajamaan tällä hetkellä taksia Helsingissä, ja näkemykseni mukaan esimerkiksi arkipäivisin ruuhka-aikaan takseja on tarvittava määrä liikenteessä, mutta hiljaisina tunteina tolpalla odottelua tulee väkisinkin tuntikaupalla. Ajoin myös uudenvuodenyönä 12 tunnin ajan, ja huolimatta siitä että olin koko vuoron ajan liikenteessä taukoja pitämättä, niin vuororaportin mukaan asiakas oli kyydissä vain puolet ajasta. Onkin epärealistista odottaa, että jos saa kyydin vaikkapa Helsingin keskustasta Pornaisiin, että sieltä olisi jotain takaisin tuotavaa. Eli käytännössä noin 50% käyttöaste on hyvin lähellä teoreettista maksimia vuoden vilkkaimpinakin päivinä/öinä.
 
Kujala on oikeasti sitä mieltä että asiakkaalla pitää olla älypuhelin mukana taksimatkalla jotta kuljettaja ja asiakas saadaan ymmärtämään toisiaan?

Mitä radikaalia siinä on? Tämähän on myös Uberin lähtökohta. Uberin taikalaatikko pureskelee reitin kartalle ja hoitaa maksut, kuljettajalle ei tarvitse sanoa sanaakaan missään vaiheessa.
 
Kajon on ollut uutisissa aiemminkin. Talouselämä teki ison jutun joulukuussa 2013 haastatellen mm. Kajonin pääomistajaa Jorma Palomäkeä. Ei taida vaan olla netissä tuo juttu valitettavasti. http://www.talouselama.fi/uutiset/nyt-alkoi-taksien-sota-3448644 :-(

Uberilla on tutkimusten mukaan suurempi käyttöaste kuin takseilla siellä missä asiaa on tutkittu (ei-Suomessa). https://www.reddit.com/r/uber/comments/4aetyt/uber_increases_productivity_compared_to_taxis/
Tämähän tietenkin johtaa halvempiin hintoihin, mutta mainittu esimerkki uuden vuoden yönä Helsingistä Pornaisiin ei varmasti saada paluumatkalle asiakasta. Sen sijaan arkipäivinä kaupunkiseuduilla olettaisin, että paikannuspalveluita käyttämällä käyttöastetta pystyttäisi nostamaan.

Tietenkin takseihin voi tehdä myös muunlaisia tehostamisia. Esimerkiksi matkojen tilaaminen Uberin kännykkäsovelluksella ilman että joku lady puhelimen päässä ottaa vastaan tilauksen, on sekin tehostamistoimenpide. En tiedä miten tällä hetkellä Suomessa taksien tilaustavat jakautuvat, kun onhan noita Taxify Oulussa ja Lähitaksillakin taitaa olla oma sovellus, mutta käyttääkö niitä kuinka moni? Itse satunnaiskäyttäjänä tilaan aina taksin soittamalla.

Tottumisestahan tuossa on paljolti kyse. Jos älypuhelimella pystyy parilla hipaisulla tilaamaan sen taksin ja veloitus menee luottokortilta, niin sitä tulee tehtyä useammin?

Kuitenkin ainakin itse pidän uskottavana ajatusmallia: miksi taksiyritysten kannattaisi hankkia lisää asiakkaita kun nykyisllä (enimmäis)hinnoilla saadaan riittävä leipä suuhun. Kasvuhaluja ei tunnu monella olevan kun se kasvattaminen ei lupapoliitiikan vuoksi ole kovin helppoa.
 
Toisaalta olisi hyvä keskustella myös taksien kanssa taksikorteista ja muista yhteyskunnan tukitoimenpiteistä, jos ei suoraan niin ainakin tilille siirretyt tuet tuntuvat hyvin siirtyvän pirssin mittariin täällä Idässä, ei pitkäripaisen luo muuten näytä pääsevän.

Millähän summilla valtio/kunta tukee Suomessa tälläistä liikennettä? Ja ei en ole uusisuomi bloggari huutamassa vääryksiä, kuhan kysyn että en turhaan kiroile
 
Millähän summilla valtio/kunta tukee Suomessa tälläistä liikennettä? Ja ei en ole uusisuomi bloggari huutamassa vääryksiä, kuhan kysyn että en turhaan kiroile

Taksiliikennettä tuetaan euromääräisesti lähes yhtä paljon kuin bussiliikennettä. Ks. esim. http://liikennejarjestelma.fi/talou...npidon-rahoitus/julkisen-liikenteen-rahoitus/

Erityisesti tukimäärä per tuettu matkustaja on taksiliikenteessä aivan omissa sfääreissä muihin joukkoliikennevälineihin verrattuna.
 
Nyt oli Hesarissa Kajonin Kujala, ikävää kun joskus arvovaltaisena pidetty sanomalehti antaa äänitorven huutaa propagandaa...

Ihmetyttää kun jutun lopussa Kiujala ehdottaa että taksit voisivat kuljetaa paketteja jne kun ei ole kyytejä, kun onhan siellä vaikka bussit jotka voisivat asian hoitaa tai vanhusten verikokeita ottavat terkkarin ihmiset jotka ajavat ihan tyhjänä moneen suuntaan...
 
Näemmä aloimme 2015 keskustella taksien hinnoittelusta. No, nyt on taksiliikenne vapautunut ja kas kummaa, mahdoton on käynyt mahdolliseksi. Kela nimittäin vaatii takseilta pk-seudulla 30 % alennuksen ja sen myös saa. Toki osa kuskeista nurisee, mutta joku ne pyörätuolit kuitenkin kuskaa, vaikka vähän joutuu odottamaan. Yle: https://yle.fi/uutiset/3-10346712

Onkos kukaan koettanut kilpailuttaa takseja menemällä tolpalle neuvottelemaan hinnoista? Mä olen tehnyt niin viimeksi Fidzi-saarilla, hyvin toimi. Täällä ei ole tarvetta käyttää taksia, niin ei ole tullut kokeiltua.
 
Onkos kukaan koettanut kilpailuttaa takseja menemällä tolpalle neuvottelemaan hinnoista? Mä olen tehnyt niin viimeksi Fidzi-saarilla, hyvin toimi. Täällä ei ole tarvetta käyttää taksia, niin ei ole tullut kokeiltua.

En ole suoraan tolpalle mennyt, mutta sovelluksien kautta joutunut takseja käyttämään ja löytänyt sitä kautta hauskan ja hyvän vaki-kuskin, jota nyt yleensä aina käytän taksia tarvitessani eli vähintään pari kertaa viikossa. Hänen kanssaan kiinteä hinta sovittu, ei ota ennakkotilausmaksua. Juteltu mm. tästä hintojen neuvottelusta ja ainakin sitä täällä Turussa tapahtuu. Osa kuljettajista ajaa tasan tarkkaan vain mittarin perusteella, osa tekee kiinteästä hinnasta sopimuksen. Turussa on kuulemma kuitenkin erittäin pientä verrattuna vaikka pk-seutuun. Turussa on enimmäkseen vain Taxidatan nimen alla ajavia takseja, joilla on kaikilla sama hinta. Muutamia omilla hinnoittelulla ajavia on näkynyt, mutta erittäin minimaalisessa mittakaavassa, mm. Tesla-taksi, joka pyytää 3-4 kertaista hintaa ns. entiseen säänneltyyn taksataulukkoon verrattuna.
 
Seuraava askel olisi, että eri yhtiöiden rajapinnat olisivat auki, ja joku tekisi applikaation, jolla voi lennosta kilpailuttaa halutulle välille eri firmat.

Eli samaan tapaan kuin pikavuorot.fi-palvelussa jossa matkoja voi vertailla ja ostaa. Itse käytän taksia sen verran harvoin että sen takia en viitsi alkaa selailemaan eri taksifirmojen hintoja vaan otan sen tutun lähitaxin tai taxiHelsingin auton. Jos sen halvimman taxin pystyisi valitsemaan samalla tavalla kuin tuossa pikavuorot.fi-palvelussa niin varmasti sellaista käyttäisin.
Ainakaan täällä Länsi-Vantaalla taksiliikenteen vapautus ei ole muuttanut käytännössä mitään. Lähitaksi on edelleen yleisin näky katukuvassa ja autot kuskeineen kuluttavat aikaansa tolpilla yhtä kauan kuin ennenkin. Mitään Uubereita ei juurikaan näy.
 
Viimeksi muokattu:
Mitään Uubereita ei juurikaan näy.
Eipä niitä katukuvassa erotakaan, koska niissä ei ole mitään tunnuksia. Pitää katsoa Uberin sovelluksesta, jos haluaa nähdä niitä. Tosin mitä olen muutaman kerran heinäkuun aikana katsonut, niin eipä siellä ole montaa autoa näkynyt.
 
Kyllä Ubereita alkaa nyt olla jo sen verran Helsingin seudulla, että alkaa olla odotusajat ihan kohtuullisia. Tarkkana saa kyllä olla, sillä suosittuina aikoina Uberin hinnoittelualgoritmi nostaa äkkiä hinnat ns. perinteisiä takseja kallimmaksi. Lauantaina Kaartinkaupunki-Sörnäinen oli Uberilla arvio 24-35 euroa, mutta Taksi Helsinki tarjosin kyydin kiinteään 18 euron hintaan.
 
Kyllä Ubereita alkaa nyt olla jo sen verran Helsingin seudulla, että alkaa olla odotusajat ihan kohtuullisia. Tarkkana saa kyllä olla, sillä suosittuina aikoina Uberin hinnoittelualgoritmi nostaa äkkiä hinnat ns. perinteisiä takseja kallimmaksi. Lauantaina Kaartinkaupunki-Sörnäinen oli Uberilla arvio 24-35 euroa, mutta Taksi Helsinki tarjosin kyydin kiinteään 18 euron hintaan.

Tarkkana kannataa tosiaan olla tuon hinnoittelun kanssa. Itse haksahdin ajatuksissani tähän ja matka Uberilla oli melkein kympin kalliimpi kuin taksilla.
 
Olen ollut itsekin taksin puikoissa sekä nykyään takapenkillä. Sanon että tuo 6 euron ero kyseisellä välillä on kyllä liikaa.

(6 euroa siis minimihinnassa ero, siitä ylöspäin siis lähes kaksinkertaiseksi. Silla Uber hinnoittelee itsensa ulos)
 
Takaisin
Ylös