Talven 2012 - 13 aikataulut

Hmm... h82B ei ilmeisesti kulje ollenkaan Itäkeskuksesta Herttoniemeen sunnuntai-iltasin? Sen sijaan menee normi h82. Eli sunnuntai-iltaisin menisi B vain suunnassa Herttoniemi - Itäkeskus. Muina päivinä menee molempiin suuntiin. Onko oikeasti näin, vai painovirhe?
 
Hmm... h82B ei ilmeisesti kulje ollenkaan Itäkeskuksesta Herttoniemeen sunnuntai-iltasin? Sen sijaan menee normi h82. Eli sunnuntai-iltaisin menisi B vain suunnassa Herttoniemi - Itäkeskus. Muina päivinä menee molempiin suuntiin. Onko oikeasti näin, vai painovirhe?

Samaa ihmettelee Tohpeeri tämän viestiketjun sivulla 3, itse veikkaisin että tuossa on painovirhe, tuntuisi hölmöltä jättää Tammisalo ajamatta toiseen suuntaan kun ei sillä saa edes autosäästöä, kaksi autoa iltaliikenne vaatii kuitenkin.

---------- Viesti lisätty kello 7:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 4:22 ----------

Linjalla v35 on B-lähtöjä (Myyrmäen asemalle/lta) enää aamuruuhkassa, iltapäivällä kaikki lähdöt ajetaan perusversiona.

---------- Viesti lisätty kello 7:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 7:41 ----------

Linjan 53 Lauantain päiväliikenteen vuoroväliä on harvennettu 30 minuuttiin.

Lisätään vielä että 53:n vuoroväliä on tihennetty arjen aamuruuhkassa Peijaksesta Myyrmäkeen, klo 6.50-7.50 ajetaan 10 min. välein entisen 15 min. sijaan.
 
Korvaahan espoonkeskuksen kutsumummolinja sen. Sitä ajaa hopea sprinter paku, jossa taitaa muistaakseni vain perässä lukea taksikuljetus. Kuljettajalla on yleensä jotkut omat vapaa-ajan vaatteet, eikä linjakilvissäkään ole koskaan lukenut mitään. :( eikös kutsulinjaan voi hypätä pysäkiltä kyytiin jos se on linjalla?

P80 on tosiaankin kutsuperiaatteella toimiva linja. Kyllä se kyyti varmaan kannattaa tilata, sillä eihän tuosta tiedä koskaan missä päin tuo kulkee. Voi muuten hyvinkin olla, että ilman tilausta ei edes pääse kyytiin. Vuoro täytyy tilata vähintään kahta tuntia ennen. Satunnainen kyytiintulija voisi sekoittaa aikataulun ja ajosuunnitelmat. Ei tuolla mitään työmatkoja suoriteta, kun liikennöintiaika on vain ma-pe 9:30-15:00. Kyllä Näkinkylää olisi hyvä palvella jotenkin muuten, kuten esimerkiksi muuttamalla linjan 213 reittiä aiemmin ehdottamallani tavalla. Silloin laajemmalta alueelta Kauklahtea olisi suora yhteys Espoon keskukseen, mikä olisi varmasti hyvä juttu. Muutenkin ei Kauklahden ja Mikkelän välillä Hansatiellä ole juuri muuta kuin metsää ja peltoa.
 
P80 on tosiaankin kutsuperiaatteella toimiva linja. Kyllä se kyyti varmaan kannattaa tilata, sillä eihän tuosta tiedä koskaan missä päin tuo kulkee. Voi muuten hyvinkin olla, että ilman tilausta ei edes pääse kyytiin. Vuoro täytyy tilata vähintään kahta tuntia ennen. Satunnainen kyytiintulija voisi sekoittaa aikataulun ja ajosuunnitelmat. Ei tuolla mitään työmatkoja suoriteta, kun liikennöintiaika on vain ma-pe 9:30-15:00. Kyllä Näkinkylää olisi hyvä palvella jotenkin muuten, kuten esimerkiksi muuttamalla linjan 213 reittiä aiemmin ehdottamallani tavalla. Silloin laajemmalta alueelta Kauklahtea olisi suora yhteys Espoon keskukseen, mikä olisi varmasti hyvä juttu. Muutenkin ei Kauklahden ja Mikkelän välillä Hansatiellä ole juuri muuta kuin metsää ja peltoa.

Olet oikeassa, että säännöllinen liikenne olisi parempaa palvelua :) reittimuutoksen lisäksi 213 voisi aloittaa liikenteen päivisinkin edes 30min välein, itse ainakin kuljen Helsinkiin päin ennemmin tuolla kuin junalla. Matalien bussien takia kätevämpi rattaiden kanssa :) iltaisin ja viikonloppuisin tuota ehdottamaasi reittiä voisi ajaa vaikkapa 18K vuoroin. Ehdotin myös jossain joskus linjalle 213N reittimuutosta kulkemaan kauniasen kautta korvaten osin linjaa 212, matka-aikaan ei kuitenkaan tulisi juurikaan pidennystä jos bussi ajaisi reittiä ...nihtisilta-kauniaistentie-tunnelitie-asematie-bredantie-bredanportti-ullanmäentie-tuomarilantie... Tälle voisi olla viikonloppukysyntääkin

P.s kutsubussin löytää varmimmin Espoon asemalta, kuljettajien taukotilan edestä tai mikkelän essolta :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Korvaahan espoonkeskuksen kutsumummolinja sen. Sitä ajaa hopea sprinter paku, jossa taitaa muistaakseni vain perässä lukea taksikuljetus. Kuljettajalla on yleensä jotkut omat vapaa-ajan vaatteet, eikä linjakilvissäkään ole koskaan lukenut mitään. :( eikös kutsulinjaan voi hypätä pysäkiltä kyytiin jos se on linjalla?

Onkohan tämän P80:n liikennöinnin taso sitä, mitä HSL odottaa ja kuvittelee sen olevan? :eek:
 
Samaa ihmettelee Tohpeeri tämän viestiketjun sivulla 3, itse veikkaisin että tuossa on painovirhe, tuntuisi hölmöltä jättää Tammisalo ajamatta toiseen suuntaan kun ei sillä saa edes autosäästöä, kaksi autoa iltaliikenne vaatii kuitenkin.

Itse ajattelin samaa, mutta nyt katsoin reittioppaasta ja sielläkin näkyy sunnuntaina (katsottu 19.8.) että ainoastaan ykkössuunnassa (Herttoniemi - Itäkeskus) ajetaan h82B ja kakkossuunnassa (Itäkeskus - Herttoniemi) ajetaan normaalina h82:na. En usko että virhe olisi sekä aikataulukirjassa että reittioppaassakin..

h97N:llä näyttäisi olevan yksi lähtö väärin merkitty arkipäivien kohdalla. Lähtö 1:32 Rautatientorilta on merkitty pe eli ajetaan vain perjantaisin, vaikka todellisuudessa tuo ajetaan joka päivä.
 
Viimeksi muokattu:
P80 on tosiaankin kutsuperiaatteella toimiva linja. Kyllä se kyyti varmaan kannattaa tilata, sillä eihän tuosta tiedä koskaan missä päin tuo kulkee. Voi muuten hyvinkin olla, että ilman tilausta ei edes pääse kyytiin. Vuoro täytyy tilata vähintään kahta tuntia ennen. Satunnainen kyytiintulija voisi sekoittaa aikataulun ja ajosuunnitelmat. Ei tuolla mitään työmatkoja suoriteta, kun liikennöintiaika on vain ma-pe 9:30-15:00. Kyllä Näkinkylää olisi hyvä palvella jotenkin muuten, kuten esimerkiksi muuttamalla linjan 213 reittiä aiemmin ehdottamallani tavalla. Silloin laajemmalta alueelta Kauklahtea olisi suora yhteys Espoon keskukseen, mikä olisi varmasti hyvä juttu. Muutenkin ei Kauklahden ja Mikkelän välillä Hansatiellä ole juuri muuta kuin metsää ja peltoa.

Itse täällä (Kauklahti,Mankki) asuvana sanon EI tuolle 213 siirtämiselle Näkinkylään. Olkoon tuo nyt P80 siellä. Linja 213 tulisi siirtää muiden linjojen tapaan Mankinjoelle, tai jopa Mankin Neste:en pihaan. siellä se auto välillä tauolla kuitenkin on. Nyt joutuu kävelemään yli 1,5 km vaan mennäkseen linjalla 213. Mankin Neste:eltä on Mankinjoelle n.400 m. Nyt kun e65 alkaa kiertää Vanttilassa korvaten e61, tänne Mankinjoen suuntaan matka-aika pitenee. Olisin itse pitänyt järjestelmän entisellään, ehdotin itse että, e61 olisi voitu jopa jatkaa Kivenlahteen. Yhteydet Vanttilaan olisivat parantuneet, lisäksi Kauklahden väylää ajavana matka-aika olisi ollut 6 min(Kivenlahti - Vanttila).

---------- Viesti lisätty kello 16:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:59 ----------

Olet oikeassa, että säännöllinen liikenne olisi parempaa palvelua :) reittimuutoksen lisäksi 213 voisi aloittaa liikenteen päivisinkin edes 30min välein, itse ainakin kuljen Helsinkiin päin ennemmin tuolla kuin junalla. Matalien bussien takia kätevämpi rattaiden kanssa :) iltaisin ja viikonloppuisin tuota ehdottamaasi reittiä voisi ajaa vaikkapa 18K vuoroin. Ehdotin myös jossain joskus linjalle 213N reittimuutosta kulkemaan kauniasen kautta korvaten osin linjaa 212, matka-aikaan ei kuitenkaan tulisi juurikaan pidennystä jos bussi ajaisi reittiä ...nihtisilta-kauniaistentie-tunnelitie-asematie-bredantie-bredanportti-ullanmäentie-tuomarilantie... Tälle voisi olla viikonloppukysyntääkin

En myöskään katso hyvällä hidastaa jo ennestään hidasta 213:a. päin vastoin sille pitää tehdä suunitelma jolla linjan n.50 min ajo-ajasta saadaan 15 min pois. Juttelin yhden pariskunnan kannsa, jotka käyttävät juuri linjaa 213 Kauklahti- Munkkiniemi välillä. hekin toivovat,että linjaa saataisiin nopeutettua. N-reitin pilasivat jo heti alkuunsa. Leppävaarassa on oma linjastonsa. Kauklahden linjoja ei sinne tarvitse sotkea.
 
Itse täällä (Kauklahti,Mankki) asuvana sanon EI tuolle 213 siirtämiselle Näkinkylään. Olkoon tuo nyt P80 siellä. Linja 213 tulisi siirtää muiden linjojen tapaan Mankinjoelle, tai jopa Mankin Neste:en pihaan. siellä se auto välillä tauolla kuitenkin on. Nyt joutuu kävelemään yli 1,5 km vaan mennäkseen linjalla 213. Mankin Neste:eltä on Mankinjoelle n.400 m. Nyt kun e65 alkaa kiertää Vanttilassa korvaten e61, tänne Mankinjoen suuntaan matka-aika pitenee. Olisin itse pitänyt järjestelmän entisellään, ehdotin itse että, e61 olisi voitu jopa jatkaa Kivenlahteen. Yhteydet Vanttilaan olisivat parantuneet, lisäksi Kauklahden väylää ajavana matka-aika olisi ollut 6 min(Kivenlahti - Vanttila).

En myöskään katso hyvällä hidastaa jo ennestään hidasta 213:a. päin vastoin sille pitää tehdä suunitelma jolla linjan n.50 min ajo-ajasta saadaan 15 min pois. Juttelin yhden pariskunnan kannsa, jotka käyttävät juuri linjaa 213 Kauklahti- Munkkiniemi välillä. hekin toivovat,että linjaa saataisiin nopeutettua. N-reitin pilasivat jo heti alkuunsa. Leppävaarassa on oma linjastonsa. Kauklahden linjoja ei sinne tarvitse sotkea.

Ajatuksenani oli, että 213 voisi lähteä vaikkapa Mankinjoelta, mutta kulkea sitten Klippinkitietä, Kuninkaankartanontietä ja Kauklahdentietä Kehä III:lle, jota pitkin sitten huristella Muuralaan. Kauklahdentien varren pysäkit ja Kehä III:lla Bluminmäen kohdalla sijaitseva pysäkkipari riittäisivät hyvin Näkinkylän palvelemiseen. Ei Kauklahdessa ole järkeä olla loputtoman monta linjaa. Ei niille aina tahdo riittää tarpeeksi matkustajia. Siinä mielessä 61:n ja 65:n yhdistäminen on järkevää. Mitä joskus olen iltapuoleen mennyt 213:lla Kauklahden suunnalta Helsinkiin, olen todennut, ettei niitä matkustajia kovin paljon ole kyydissä. Monet kyydissä olijat muutenkin matkustivat vain Espoon keskuksen ja Suvelan väliä. Jos 213:lle voisi ylipäätään ajatella viikonloppuliikennettä, niin kyllä sen silloin täytyy palvella nykyistä laajempaa aluetta. Ei voi antaa liikennöintikustannusten karata käsistä.

Miten muuten on Bassenkylän laita? Ilmeisemmin sinne on tarkoitus aloittaa rakentaa tänä vuonna katuja. Onko siellä alettu tekemään jo jotain? Ei sinne Bassenkylään niin paljon matkustajia tule, että oma linja niille kannataisi. Bassenkyläntielle on joka tapauksessa tulossa paikat kahdelle pysäkkiparille.

Saa nähdä, mitä Espoon kartanon alueiden kaavoitus tuo tullessaan. Jonkinlainen joukkoliikenneselvitys on jossain vaiheessa tulossa. On jännä nähdä, miten esimerkiksi Mynttilän joukkoliikenne aiotaan hoitaa, mutta se ei tietenkään ole tämän talvikauden ongelma. Joka tapauksessa joukkoliikenteen hoitaminen tulee hyvin kalliiksi, jos suunnitellaan pussinperiä, jonne sitten liikennöidään omaa linjaansa pikkubussilla.
 
Miksi H42 lähtee H45:n kanssa samasta laiturista? Eikö olisi ollut parempi että olisi lähtenny H41 kanssa kohti Kannelmäkeä?
 
Miksi H42 lähtee H45:n kanssa samasta laiturista? Eikö olisi ollut parempi että olisi lähtenny H41 kanssa kohti Kannelmäkeä?

Onko sillä merkitystä kummasta laiturista lähtee, eihän 41:llä ja 42:lla ole kuitenkaan yhteistä osuutta Ruskeasuon jälkeen vaikka kumpikin Kantsuun ajaakin. Linja 39 näköjään väistää 42:sta ja sen lähtöpysäkki siirtyy Runeberginkatu 4:n kohdalle, siitä lähdettäessä Kiertää Malminrinteen kautta Fredrikinkadulle. Selkeämpää olisi tiytysti ollut jos kaikki linjat 39, 41, 42 ja 45 olisivat lähteneet metroaseman edestä, mutta taitaisi tulla turhan ahdasta, siinä kun taitaa olla tauolla myös linjan 70T busseja.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi H42 lähtee H45:n kanssa samasta laiturista? Eikö olisi ollut parempi että olisi lähtenny H41 kanssa kohti Kannelmäkeä?
Jos linjojen 41,42 ja 45 reitin katuluetteloa katsoo niin 42:n ensimmäinen reittikatu on Salomonkatu, 41:n ja 45:n taas Kamppi(M). Tästä voisi päätellä että 41 siirtyisi 45:n kanssa samaan laituriin aivan aseman viereen ja 42 nykyisen 41:n laituriin. Näin voisi ollakin koska 39 siirtyy lähtemään Runeberginkadulta ja kiertää Malminrinteen kautta Fredalle...
 
Jos linjojen 41,42 ja 45 reitin katuluetteloa katsoo niin 42:n ensimmäinen reittikatu on Salomonkatu, 41:n ja 45:n taas Kamppi(M). Tästä voisi päätellä että 41 siirtyisi 45:n kanssa samaan laituriin aivan aseman viereen ja 42 nykyisen 41:n laituriin. Näin voisi ollakin koska 39 siirtyy lähtemään Runeberginkadulta ja kiertää Malminrinteen kautta Fredalle...

Linjan 42 lähtölaituriksi on kuitenkin merkitty 13.8 alkaen laituri 71, eli nykyinen linjan 39 lähtölaituri aivan metroaseman edestä.

---------- Viesti lisätty kello 10:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:10 ----------

Näköjään linjan h39 pysäkki Kamppi(M) Fredrikinkadulla on sama kuin linjoilla 14 ja 18, (kaikille merkitty pysäkiksi 1223) saa nähdä kuinka hankalaksi tuo järjestely talven tullen osoittautuu kun ahtaalle pysäkille saapuu ruuhka-aikaan 18 vuoroa tunnissa! Syksyn aikataulujen mukaan pysäkin ohitusajat ovat seuraavat:

15 | 03, 05, 08, 13, 15, 19, 23, 25, 29, 33, 35, 39, 43, 45, 48, 53, 55, 58

Linjalle 39 on laskettu ajoajaksi Runski 4 - Freda (kamppi M) 1 min, mutta tosiasiassa tuo voi ruuhka-aikaan olla mitä vaan 1-5 min väliltä.
Tokihan nuo limitykset paperilla näyttävät hyviltä, mutta käytännön toimivuutta kyllä epäilen, ainakaan talviaikaan tuo ei tule toimimaan, suurin kärsijä tässä tulee olemaan kolmosen ratikka joka ei mahdu kääntymään UKK:lta Fredalle kun bussit tukkivat ahtaan kulman.
 
Eilen istuin 39A:a. Talontieltä tuli 4 henkilön ryhmä jotka istuivat minun edessä, kun bussi kääntyi Malminkartanoon niin matkustaja sanoi hännen kanssaan matkustaville että eka 39:n reitti ja vielä tämä 45:n reitti, toinen vastasi etää mä vihaan tätä 45:n reittiä!
Olis pitännyt sanoa että Syysliikenteen alussa sinne keskustaa et menekkään 39 vaan ärsyttävällä 45:lla :D
 
Takaisin
Ylös