Talven 2012 - 13 aikataulut

Kyllä se päähän ottaa jos odottelet väliaikaa esim. 5 minuuttia vaikka kuinka ajat nätisti ja sitten päättärille ei jää aikaa käydä edes vessassa, koska väliajan ja päättärin välille on laskettu niin vähän ajoaikaa.

...joka varmaan johtuu siitä, että se on laskettu sen mukaan että kuljettajat ohittavat välipisteajan etuajassa. Sitä saa mitä tilaa. Toki siinä vaiheessa on yksittäisen kuljettajan hankala alkaa muutosta tekemään. HSL:ltä täytyy muutoksen ja sanktiomenettelyn lähteä.
 
Kyllä se päähän ottaa jos odottelet väliaikaa esim. 5 minuuttia vaikka kuinka ajat nätisti ja sitten päättärille ei jää aikaa käydä edes vessassa, koska väliajan ja päättärin välille on laskettu niin vähän ajoaikaa. Näitä sarjakirjaan merkattujen ei virallisten väliaikojen noudattaminen on myöskin erikoista, koska itse arvostan päättärille jäävää aikaa mm. vessassa käymisen, venyttelyn ja mahdollisesti pienen välipalan syömisen takia. Kuitenkin noita noin 12 tunnin päiviä sidonnaisuuden osalta on joka viikko 1-3 päivää.

No nyt tiedän ketä voi syyttää Malmin ja Itiksen välisten bussien aikaisista ohituksista.. Ei vaan, en syytä ketään. Mutta ne väliajat ovat tehty juuri sitä varten että bussi ei liian aikasin kulkisi, mielummin muutaman minuutin myöhässä. Jos on sellasia kuskeja jotka ei niitä noudata niin puhutteluja ja mahdollisia rangaistuksia jos asiaavei ymmärretä. Te kuljettajat (ainakin ymmärtääkseni) ajatte ja teette sitä työtä matkustajien vuoksi, ette itsenne. Ette te itseänne kyyditse edes takaisin. Tänään osui kohdalle kuljettaja joka kertoi katsoneensa aikaa HELMIstä ja ajelleensa sen mukaan Malmille ettei tarvitsisi odottaa (linja 519, kuljettajana upeaa blogia kirjoittava Bussi-Esko).

Olet oikeutettu käymään päättärillä vessassa vaikka saapuisit lähtöajan jälkeen päättärille. Tämä on kuultu HSL:n kouluttajilta ja useilta bussikuskeilta eri firmoilta. Välipalat tietty olisi mukava nauttia, mutta jos siihen ei jää aikaa nii ei voi mitää. Nämä on sellasia asioita josta voi omalle esimiehelleen valittaa jos se haittaa.

Ja citybus, työnantajasi pitäisi jopa palkita sinut kuuliaisesta väliaikojen noudattamisesta, teitä on kuitenkin harvassa :)
 
No nyt tiedän ketä voi syyttää Malmin ja Itiksen välisten bussien aikaisista ohituksista.. Ei vaan, en syytä ketään. Mutta ne väliajat ovat tehty juuri sitä varten että bussi ei liian aikasin kulkisi, mielummin muutaman minuutin myöhässä. Jos on sellasia kuskeja jotka ei niitä noudata niin puhutteluja ja mahdollisia rangaistuksia jos asiaavei ymmärretä. Te kuljettajat (ainakin ymmärtääkseni) ajatte ja teette sitä työtä matkustajien vuoksi, ette itsenne. Ette te itseänne kyyditse edes takaisin. Tänään osui kohdalle kuljettaja joka kertoi katsoneensa aikaa HELMIstä ja ajelleensa sen mukaan Malmille ettei tarvitsisi odottaa (linja 519, kuljettajana upeaa blogia kirjoittava Bussi-Esko).

Olet oikeutettu käymään päättärillä vessassa vaikka saapuisit lähtöajan jälkeen päättärille. Tämä on kuultu HSL:n kouluttajilta ja useilta bussikuskeilta eri firmoilta. Välipalat tietty olisi mukava nauttia, mutta jos siihen ei jää aikaa nii ei voi mitää. Nämä on sellasia asioita josta voi omalle esimiehelleen valittaa jos se haittaa.

Ja citybus, työnantajasi pitäisi jopa palkita sinut kuuliaisesta väliaikojen noudattamisesta, teitä on kuitenkin harvassa :)
Minä ajoin tänään aamulla 519:a ja 520:a ja kumpaankin suuntaan väliajat Malmilla olivat minuutin tarkkuudella sellaiset kuin pitääkin, yhdellä lähdöllä seisoin Malmilla väliaikaa 35 sekuntia, muuten aina merkitystä ajasta jäljessä korkeintaan minuutin. Ja aivan rajoitusten mukaan ajettuna, ei tarvinnut hidastella eikä kaahata... :cool:
 
Ette tainnut lukea kunnolla mitä kirjoitin. Noudatan 100%:sti virallisia väliaikoja, mutta en sarjakirjaan merkattuja epävirallisia. Joskus olen matkustajan kuullut toteavan, että mitä tässä odotellaan kun eihän tässä ole virallista väliaikaa. Totta on sekin, että aina olen vessassa kerennyt käymään, mutta joskus se on aiheuttanut sen, että olen lähtenyt ajamaan seuraavaa sivua myöhässä. Esim. viime talven aikatauluissa linjalla 738 oli sivuja, joissa Keravan asemalle väliaikaan jäi 15 minuuttia, mutta kun jatkoi matkaa myöhästyi seuraavasta lähdöstä Mattilanpuistosta, jossa on kuljettaja-wc. Toki asemallakin voi käydä wc:ssä kesken linjan väliaikaa odotellessa, mutta siinä pitää huomioida kyydissä olevat ja kyytiin tulevat matkustajat. Samanlaista ongelmaa oli 633K:ssa, odotit Korsossa 10 minuuttia, mutta et kerennyt seuraavaan lähtöön. Väliajat ovat toki tärkeitä pitkillä linjoilla, mutta niitten pitää olla realistisia ja järkevästi sijoiteltuja. Zige94, joskus olen ajanut Helbillä, mutta en nykyisin ja kun ajoin 519:sta ja 520:ntä niin noudatin aina väliaikoja:smile:

citybussin ajatus on toki hyvä, mutta on paikkoja, joissa yleisöaikataulu ei näy kuskille. Joskus esim. sunnuntaiaamuna olen useasti saanut palautetta, koska olen ollut jollakin tietyllä pysäkillä ennen pysäkillä lukevaa suuntaa antavaa aikaa. Toki ihanne olisi, että kaikki menisi minuutilleen, mutta ihmisten pitäisi ymmärtää käyttää myös järkeä. Paras palaute minkä olen saanut, kun keski-ikäinen nainen totesi minun olevan myöhässä 30 sekuntia, kun sanoin että anteeksi kuinka, hän toisti tämän saman. Ei kai siinä voinut kuin:smile:

Mitä Nak kirjoittaa tämän viestin alla, on ikävä kyllä aika yleistä monellakin linjalla.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka alkaa menemään ohi aiheesta ja lujaa, yksi älyttömin väliaika hsl-alueella on h65a/66a:lla rautatientorilla lauttasaareen päin. Aika usein käy niin että välipisteelle saapuu 3-4min etuajassa, sitten kun sen on odotellut ja selvittänyt kaivokadun ruuhkan ja liikennevalot, ollaankin sokoksen pysäkillä helposti 4-6min myöhässä aikataulusta :s no onneksi mulla ei ole kiire minnekään, niin kauan kuin tuntipalkkaa maksetaan ;)
 
Aiheesta taitaa mennä ohi tämäkin, mutta olen itse tullut seuraavaan johtopäätökseen useimpien kireiden ajoaikojen jälkeen. Ei se ole ajoajasta niinkään kiinni, vaan syypäänä on tämä huippuunsa viritetty kierrätys eri linjoilla. Se mahdollistaa seuraavan lähdön laittamisen sarjakirjaan tosi lyhyellä elpymisajalla isommissa terminaaleissa.
 
Oikein mitoitetuilla välipisteajoilla pystytään vähentämään kuljettajan korvien välissä olevaa aikataulupainetta. Sillä on taas merkitystä erittäin moniin matkustamiseen liittyviin asioihin. Matkustusmukavuus, liikenne- ja matkustajaturvallisuus, kaluston huoltokulut, polttoaineen kulutus, asiakaspalvelu ylipäätänsä jne.

Tuo korvien välissä olevan aikataulupaineen vähentäminen on erittäin keskeinen tekijä, jota ei liene täysin tajuttu jossain päättävissä pöydissä. Väittäisin, että jopa Excel-miesten ainainen tavoiteeli rahan säästäminen olisi näillä keinoin erittäin merkittävää puhumattakaan näistä muista mainituista hyödyistä. Ongelmana vain on, että tuon aikataulupaineen lievittäminen mahdollisesti vaatisi satsausta (=rahanmenoa), mutta välillisesti saatavat hyödyt näissä muissa yhteyksissä aivan varmasti toisivat rahat korkoineen takaisin.

Tämä siis sanottuna vailla kokemuksen syvää rintaääntä linja-autoalalta vaan noin summauksena kokemuksina muista yhteyksistä.

Itse käytän aika vähän nykyisin bussia, mutta viime elokuulta on mieleen jäänyt eräs reissu linjalla 611, jossa matkustin Vantaan sisäistä matkaa. Alkavassa iltapäiväruuhkassa oli ilo seurata Ammattikuljettajan työskentelyä (ei kuitenkaan etupenkiltä istuen :cool:) Matkustajat, muun liikenteen ja kalustoa huomioivaa ennakoivaa ajoa, kaikki tehtiin siististi ja rajoituksia noudatettiin. Matkustajia palveltiin asiallisesti ja odotettiin ennen liikkeellelähtöä mummelit ja mammelit istumaan. Matka eteni tällä tyylillä kuitenkin erittäin sujuvasti ja perille päästyäni tuli tsekattua miten pysyttiin aikataulussa ja kappas vain, aivan taulussa mentiin! Ajopelikin oli uudehko ja kuntonsa puolesta iskussa ja moisella tyylillä se varmasti pysyykin.

Tuli aikanaan laitettua tuosta reissusta palautetta HSL:lle sellaisilla terveisillä, että tällaista sen bussikyydin pitäisi aina olla:D
 
Miksi kukaan jättäisi vessassa käyntiä väliin aikataulun takia? Yhtä typerää kuin kaahaaminenkin. Jos aikataulua ei terve kuljettaja terveellä työtahdilla pysty toteuttamaan, niin aikataulu joutaa vaihtoon. Niitä ylikireitä päiviä ja aikatauluja voida tehdä ainoastaan jos niihin suostutaan.
 
Missä vaiheessa linjojen 360/K ja 363 jatkamisesta Vantaankosken asemalle tehtiin päätös? Ainakaan siitä ei ole mainintaa Liikennöintisuunnitelmassa 2012-2013. Todella hyvä muutos kylläkin, tämä antaa huomattavasti nykyistä enemmän vaihtomahdollisuuksia M-junaan ja useille sisäisille bussilinjoille Vantaankoskella.
 
Missä vaiheessa linjojen 360/K ja 363 jatkamisesta Vantaankosken asemalle tehtiin päätös? Ainakaan siitä ei ole mainintaa Liikennöintisuunnitelmassa 2012-2013. Todella hyvä muutos kylläkin, tämä antaa huomattavasti nykyistä enemmän vaihtomahdollisuuksia M-junaan ja useille sisäisille bussilinjoille Vantaankoskella.

Itsellekin tämä tuli positiivisena yllätyksenä, mutta ilmeisesti asiaa auttoi se, että nykyisellään 363:ssa on melko löysät ajoajat.
 
Ensimmäisenä aikataulusivulla pisti silmään, että osa aikatauluista on vaihtunut jo ennen kuin aikataulut ovat tuleet voimaan. Tämä vaikuttaa lähinnä huonolta vitsiltä: miten on mahdollista että HSL:n täytyy vaihtaa aikatauluja kun kirjat on jo painossa?

Ja etenkin kun aikataulut eivät edes ole vaihtuneet, vaan linjojen reitit vaan ovat väärin, koska h42 alkaa oikaista kiertämättä Kaarelan raitin kautta, mutta aikataulussa on vanha reitti. Eikö olisi ollut järkevämpää vaan huomauttaa, että reittiselosteet ovat virheelliset? Tuo pelkkien reittikatujen laittaminen pysäkkiluetteloiden sijaan on kyllä täysi fiasko, ja siitä lähtee myös suoraa palautetta HSL:lle.
 
Ja etenkin kun aikataulut eivät edes ole vaihtuneet, vaan linjojen reitit vaan ovat väärin, koska h42 alkaa oikaista kiertämättä Kaarelan raitin kautta, mutta aikataulussa on vanha reitti. Eikö olisi ollut järkevämpää vaan huomauttaa, että reittiselosteet ovat virheelliset? Tuo pelkkien reittikatujen laittaminen pysäkkiluetteloiden sijaan on kyllä täysi fiasko, ja siitä lähtee myös suoraa palautetta HSL:lle.
Tuossa aikataulukirjassa(kuten myös Hsl:n sivuilla) on H42:n ja H43:n osalta merkitty katuluetteloon uusi suunniteltu reitti, joka sitten myöhemmin peruttiin. Ja tämä myös mainitaan muuttuneena tietona, eli tuo vanha reitti on paikkansa pitävä myös 13.8. alkaen.
 
E61:n lopettaessa Näkinkylän perukat jäävät käytännössä katsoen joukkoliikenteen ulkopuolelle. Vielä nyt kesällä muutama 61:n A-vuoro käy Näkinkylässä kiertämässä. Kohta nekin poistuu. Tuli tässä mieleen halpa parannus asiaan. Linjan 213 voisi laittaa kulkemaan reittiä Kauklahti-Klippinkitie-Kuninkaankartanontie-Kauklahdentie-Kehä III-Espoon väylä ja siitä nykyreitilleen. Kehä III:lla on Bluminmäen kohdalla pysäkeille paikat ja jopa pysäkkitolpat ainakin Googlen Streetviewin kuvaamisen aikoihin. Bluminmäkikin pääsisi näin joukkoliikenteen piiriin. Pysäkkien kohdalla Näkinkylästä Hämäläisentieltä tulee polku Kehä III:lle, joten Näkinkyläläisetkin voisivat käyttää tuota pysäkkiparia. Osassa Mikkelää tämä muutos tietäisi palveluiden huonemista, mutta osassa taas parannusta. Tällöin varmaan 213:n päätepysäkkiä pitäisi siirtää hieman länteenpäin, jotta bussit voisivat kääntyä uudelle reitilleen.
 
Korvaahan espoonkeskuksen kutsumummolinja sen. Sitä ajaa hopea sprinter paku, jossa taitaa muistaakseni vain perässä lukea taksikuljetus. Kuljettajalla on yleensä jotkut omat vapaa-ajan vaatteet, eikä linjakilvissäkään ole koskaan lukenut mitään. :( eikös kutsulinjaan voi hypätä pysäkiltä kyytiin jos se on linjalla?
 
Tuossa aikataulukirjassa(kuten myös Hsl:n sivuilla) on H42:n ja H43:n osalta merkitty katuluetteloon uusi suunniteltu reitti, joka sitten myöhemmin peruttiin. Ja tämä myös mainitaan muuttuneena tietona, eli tuo vanha reitti on paikkansa pitävä myös 13.8. alkaen.

Siis eikö ne reitit nyt muutukaan? Mistä tämä tieto löytyy? Hyvä jos ei muutu.
 
Takaisin
Ylös