Talviliikenne 2015-16

Noihin Nokian vaihtoehtoihin voisi kommentoida, että kun lähtötilanne on täysin susi, niin kumpikaan vaihtoehto ei tunnu toistaan paremmalta. Kaikkea muuta kyllä ehdotetaan, mutta sitä ainoaa järkevää toimenpidettä vältellään edelleenkin kuin ruttoa.

Lopetaan järjetön vaihtorumba Nokian asemalla? Eihän tuo vaatisi kuin että 70 jatkaisi suoraan 71/73:na asemalta eteenpäin ja toisinpäin. Ainoastaan pohjois-nokian yhteydet jäisi vaihdollisiksi. Mutta lieneekö sitten periaatekysymys että näin ei voida toimia kun insinööri on tälläisen vaihtorumban suunnitellut...
 
En kyllä itsekään keksi mitään muuta järkevää syytä 29:n päähaaran pitämisenä Pitkäniemessä kuin tuo autopäivien määrä. Pitkäniemeen ei työvuorojen vaihtumisen ulkopuolella tarvitsisi maksimissaan liikennettä kuin kerran tunnissa, hiljaisena aikoina ei välttämättä sitäkään, sen verran vähäistä on omien kokemusten mukaan käyttö tuolla päässä. Nokian-haaraa voisi jotkut oikeasti käyttääkin jopa tuolloin, joten se voisi olla tuon ylimääräisen auton arvoistakin.
 
Lopetaan järjetön vaihtorumba Nokian asemalla? Eihän tuo vaatisi kuin että 70 jatkaisi suoraan 71/73:na asemalta eteenpäin ja toisinpäin. Ainoastaan pohjois-nokian yhteydet jäisi vaihdollisiksi. Mutta lieneekö sitten periaatekysymys että näin ei voida toimia kun insinööri on tälläisen vaihtorumban suunnitellut...

Nokian sisäisten linjojen linpituudethan ovat juuri sopivasti 15 minuuttia suuntaansa Nokian asemalta. Äkkiseltään tulisi mieleen että linjan 70 vuoroista toinen jatkaisi Koskenmäkeen joko 71/73 reittiä ja palaisi Kehosta toista reittiä takisin asemalle ja tästä syntyisi juuri sopivasti puolen tunnin ajo. Koskenmäkeläisille syntyisi suora yhteys Tampereelle ja nyt kahdelle eri autolle jaettu linjasto tulisi hoidettua yhdellä autolla ilman autonvaihtoa. Vastaavasti toinen linjan 70 vuoro (kun kerran vuoroväli on puolituntia) ajaisi joko linjan 73 hännän Harjuniittyyn tai linjan 71 hännän Kalkkuun. Vapautuvista 4 autokierrosta yhden voisi rakentaa sitten siten, että se hoitaisi tämän Koskenmäen kierroksen silloin kun linja 70 jatkaa Harjuniittyyn/Kalkkuun ja vastaavasti hoitaisi yhteyden Harjuniittyyn/Kalkkuun kun linja 70 jatkaa Koskenmäkeen. Eli Koskenmäestä olisi puolentunnin välein yhteys Tampereelle yhtä nopeasti kuin nyt, mutta joka toinen vuoro olisi suora ja joka toisessa vaihto. Vai olisiko parempi, että ajettaisiin aina tämä Koskenmäen lenkki linjan 70 häntänä ja Harjuniitty/Kalkku hoidettaisiin vaihdollisena kahdella autolla? Vai olisiko liian "helppo" ratkaisu Nokian liikenteeseen? Vai missaanko nyt jonkin oleellisen asian?
 
Nokian sisäisten linjojen linpituudethan ovat juuri sopivasti 15 minuuttia suuntaansa Nokian asemalta. Äkkiseltään tulisi mieleen että linjan 70 vuoroista toinen jatkaisi Koskenmäkeen joko 71/73 reittiä ja palaisi Kehosta toista reittiä takisin asemalle ja tästä syntyisi juuri sopivasti puolen tunnin ajo. Koskenmäkeläisille syntyisi suora yhteys Tampereelle ja nyt kahdelle eri autolle jaettu linjasto tulisi hoidettua yhdellä autolla ilman autonvaihtoa. Vastaavasti toinen linjan 70 vuoro (kun kerran vuoroväli on puolituntia) ajaisi joko linjan 73 hännän Harjuniittyyn tai linjan 71 hännän Kalkkuun. Vapautuvista 4 autokierrosta yhden voisi rakentaa sitten siten, että se hoitaisi tämän Koskenmäen kierroksen silloin kun linja 70 jatkaa Harjuniittyyn/Kalkkuun ja vastaavasti hoitaisi yhteyden Harjuniittyyn/Kalkkuun kun linja 70 jatkaa Koskenmäkeen. Eli Koskenmäestä olisi puolentunnin välein yhteys Tampereelle yhtä nopeasti kuin nyt, mutta joka toinen vuoro olisi suora ja joka toisessa vaihto. Vai olisiko parempi, että ajettaisiin aina tämä Koskenmäen lenkki linjan 70 häntänä ja Harjuniitty/Kalkku hoidettaisiin vaihdollisena kahdella autolla? Vai olisiko liian "helppo" ratkaisu Nokian liikenteeseen? Vai missaanko nyt jonkin oleellisen asian?

Joo, jatkamalla 70 lenkkinä Koskenmäkeen+Kehoon+Viholaan voitaisiin hoitaa nykyisten sisäisten linjojen 2 haaraa. Mielestäni olisi kuitenkin parempi ratkaisu jatkaa 70 Harjuniityn haaralle (vaikka vain joka toinen vuoro pl. ruuhka-aika), tehdä 72:stä kokopäivälinja Tampere - Turuntie - Vihola - Keho - Koskenmäki - Nokia asema (tunnin vuoroväli pl. ruuhka-aika) ja hoitaa Kankaantaan haara linjalla 29B. Siten Nokian sisäiset linjat saataisin korvattua seutulinjojen jatkeilla kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:
Näköjään JOLILA ei esitä ensi talveksi juuri mitään muutoksia. Neloslinjan pääte siirtyisi siinä takaisin vanhalle 23:n päätteelle ja Y4:n reitti kulkisi Hatanpään valtatietä. Muita reittimuutoksia ei sitten tulekaan. Jopa tuo Nokia on kuitattu sillä, että 74:n vuoroja lisätään maltillisesti. Muita muutoksia esityksessä ovat mm. kolmoslinjan tihentäminen päiväsaikaan 10 minuutin välein ajettavaksi sekä joitakin muutoksia ykköslinjalle Pirkkalaan (joista nuo reittivariaatioiden muutokset tulevat kaiketi jo kesällä). Myös 47 saa lauantailiikennettä välille Ruutana - Koilliskeskus.

Tuo kolmoslinja onkin metka siitä, että päät ovat kovin epätasapainossa kysynnän kannalta. Ja ensi talvikaudella päiväasikaan on sitten entistä väljempää linjan länsipäässä. Mut kylläpä ainakin se seikka toisaalta sopii mulle...
 
Näköjään JOLILA ei esitä ensi talveksi juuri mitään muutoksia. Neloslinjan pääte siirtyisi siinä takaisin vanhalle 23:n päätteelle ja Y4:n reitti kulkisi Hatanpään valtatietä. Muita reittimuutoksia ei sitten tulekaan. Jopa tuo Nokia on kuitattu sillä, että 74:n vuoroja lisätään maltillisesti. Muita muutoksia esityksessä ovat mm. kolmoslinjan tihentäminen päiväsaikaan 10 minuutin välein ajettavaksi sekä joitakin muutoksia ykköslinjalle Pirkkalaan (joista nuo reittivariaatioiden muutokset tulevat kaiketi jo kesällä). Myös 47 saa lauantailiikennettä välille Ruutana - Koilliskeskus.

Tuo kolmoslinja onkin metka siitä, että päät ovat kovin epätasapainossa kysynnän kannalta. Ja ensi talvikaudella päiväasikaan on sitten entistä väljempää linjan länsipäässä. Mut kylläpä ainakin se seikka toisaalta sopii mulle...

Sääli, ettei nelosen nykyistä reittiä saatu toimimaan. Sitä on väki jo oppinut käyttämään Hervannan sisäisiin matkoihin mm. opiskelijankadun loppupään ja Duon välillä. Yksi peruste nelosen nykyiselle linjaukselle oli 32:n lakkauttaminen, ja kun se ei toteutunut niin eläkeläiset voivat käyttää sitä arkipäivisin toissavuoden tapaan. Kun ei toimi niin ei toimi, mennään sitten vanhalla päättärillä vielä muutama vuosi kunnes ratikka pistää linjat uusiksi.

Nelosen lyhentäminen lisännee kolmosen kuormitusta Hervannan päässä entisestään. Onkohan tässäkin ajateltu, että ratikka tulee ja pelastaa, joten siihen asti on parempi elää pienten ongelmien kanssa kuin hämmentää asiakkaita jatkuvilla isoilla muutoksilla?

---------- Viestit yhdistetty klo 15:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:16 ----------

En tiedä yhtään onko mitään muutoksia oikeasti tulossa ensi talveksi. Korjattavaa toki olisi paljonkin. Tässä eräs luonnos, joka käsittää linjat 3, 12 ja 32 sekä joitakin muita muutoksia näihin liittyen:

https://www.google.com/maps/d/edit?mid=z8FIy8Fkn11A.khhe_j7LQ0ZM

Linja 3: Reitti katkaistaan Arkkitehdinkadulle (toki edellyttää kiertoliittymän rakentamista Arkkitehdinkatu/Insinöörinkatu). Hiljaisena aikana päätepysäkki olisi edelleen E-Hervanta. Muutoksen myötä ei tarvita enää lisävuoroja eikä siten 5 min vuoroväliä. Kaikki vuorot Lielahdenkatua ja myöhemmin Niemenrannan kautta.
Linja 4: Reitti Kanjoninkadun kautta.
Linja 12: Hallila - Keskustori - Reuharinniemi. Vuoroväli aina 30 min. Reuharinniemestä myös 7:15Y Possilankadun kautta TAYS:iin.
Linja 28: Reitin nopeuttaminen Pirkankadun-Sepänkadun-Paasikiventien kautta, Lielahdessa suoraan Enqvistinkatua.
Linja 30: Uusi linja Etelä-Hervanta-Keskustori. Vuoroväli arkisin päivällä ja ruuhkissa 15 min. Ei aja hiljaiseen aikaan, jolloin 3 ajaa E-Hervantaan. Muodostaa yhdessä linjan 13 kanssa 7,5 min vuorovälin Tieteenkadulla.
Linja 32: Tays - Hervanta - Hatanpää - Keskustori. Korvaa linjan 12 ruuhkavuoroja muodostaen Hallilaan vartin vuorovälin samalla kun palvelee poikittaisyhteyksiä.

Hervannassa ei niin pitkään kuin muistan (onko koskaan?) ole ollut linjaa, jolla on useita päätepysäkkejä. Sellainen aiheuttaisi niin paljon hämmennystä ja rutinaa pysyviin ja selkeisiin linjoihin tottuneissa paikallisissa, ettei esitetty hyöty varmaan ole riittävä. Muutenkin täysremontti on tulossa taas 2018-2019(?), niin että ei kannata tässävaiheessa sekoittaa pakkaa kovin paljoa.
 
Mun mielestä tuo ratikan varaan suunnittelu on hieman liian kaukaista ajattelua, rakentamisajankohdastakaan ei ole vielä lyöty mitään lukkoon. En ihmettelisi, vaikka siihen tulisi vuoden-parin lykkäys nykyisessä taloustilanteessa.

Heikki K sanoi:
Hervannassa ei niin pitkään kuin muistan (onko koskaan?) ole ollut linjaa, jolla on useita päätepysäkkejä. Sellainen aiheuttaisi niin paljon hämmennystä ja rutinaa pysyviin ja selkeisiin linjoihin tottuneissa paikallisissa, ettei esitetty hyöty varmaan ole riittävä. Muutenkin täysremontti on tulossa taas 2018-2019(?), niin että ei kannata tässävaiheessa sekoittaa pakkaa kovin paljoa.

Periaatteessahan linjalla 5 on useampia päätepysäkkejä: tänä vuonna enää tosin vain Hervantakeskus ja TAYS, edellisvuonna oli vielä klo 23:n jälkeen lähtö Hervannasta, joka ajettiin vain Vuorekseen asti. Mutta muutenhan linjat varmaankin ovat olleet aina Hervannan päässä kiinteällä reitillä, yöajan liikennettä lukuunottamatta.

Toinen vaihtoehtohan neloselle (en tosin tiedä, onko virallisella tasolla asti ollut esillä) olisi ollut jatkaa nelonen lisäauton avulla esimerkiksi Hermian päätepysäkille 32:n reittiä pitkin. Ilmeisesti tämä olisi ollut liian kallis ratkaisu, kun ilta-aikaan tuo lisäauto olisi tuonut hulppeat seisonta-ajat päätteille ja toisaalta vähemmällä automäärällä tuosta olisi tullut liian kireä.

Noihin dokumentteihin ktweb:ssä ei jostain syystä tällä hetkellä pääse käsiksi, mutta oliko niin, ettei kasille tehty mitään muutoksia ensi talveksi? Sekään ei tänä talvena ole ollut sieltä varmimmasta päästä tuon reittimuutoksen takia. Toivottavasti edes synkataan paremmin tuon ykkösen kanssa silloin, kun molemmilla on sama vuoroväli.
 
Hervannassa ei niin pitkään kuin muistan (onko koskaan?) ole ollut linjaa, jolla on useita päätepysäkkejä. Sellainen aiheuttaisi niin paljon hämmennystä ja rutinaa pysyviin ja selkeisiin linjoihin tottuneissa paikallisissa, ettei esitetty hyöty varmaan ole riittävä. Muutenkin täysremontti on tulossa taas 2018-2019(?), niin että ei kannata tässävaiheessa sekoittaa pakkaa kovin paljoa.

Toki on ollut. Tällainen linja kulki numerolla 30. Kun vuonna 1988 päätepysäkki siirrettiin Näyttelijänkadun itäiseen päähän, lopetettiin myös Siltasiin ajaneet vuorot. Olisiko linjalla ollut useita eri päätepysäkkejä jo perustamisvuodesta 1976 alkaen, kun linjalla hoidettiin niin Vormiston kuin Matinlahden liikenne.

90-luvun alussa nuo Vormistot ja Matinlahdet hoidettiinkin Y-vuoroilla.
 
Viimeksi muokattu:
Kolmosellehan käsittääkseni kaavailtiin toista haaraa Hervannan päässä juurikin tuonne Siltasten suunnalle Vanhalle Hervannantielle, suunnittelun edetessä siitä kuitenkin luovuttiin. Syytä tähän ei koskaan kerrottu. Google mapsin perusteella kääntöpaikat ovat täällä vielä olemassa, joten lieneekö jäänyt luvista tai autopäivistä kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Hervannan liikenne paranee aika paljon. Kolmonen tihenee kymmeneen minuuttiin päivällä ja nelonen saa lisäauton arkeen ja sunnuntaille (mikäli oikein ymmärsin). Ruuhka-ajan 12 minuutin vuoroväli tihenee 10 minuuttiin. Ei ison kuuloinen muutos, mutta 10 minuutin tasaväli on hellpo muistaa 03,15,27 jne sarjaan.
Lisäksi 13 tulee lisälähtöjä Hermian ja keskustan välille.

Vuoreksen liikenne pysyy kyllä melko onnettomana, eli vitonen ajelee edelleen kaiket päivät puolen tunnin vuorovälillä. Kyllä on Hervannan ja Vuoreksen palvelutasolla eroa kuin yöllä ja päivällä..
 
Mikä on Linja 78? En löydä linjakartasta enkä aikatauluista. Tässä dokumentissa sanotaan että se siirtyy Tampereen joukkoliikenteen tilaamaksi liikenteeksi.

Ainakin tähän asti se on ollut Nokian kaupungin kilpailuttama linja Nokia-Sarkola-Suoniemi-Nokia (aamupäivisin 2 vuoroa näin, iltapäivällä 4 vuoroa vastakkaiseen suuntaan) jota Länsilinjat on ajanut nyt muutamia vuosia voitettuaan kilpailutuksen. Sitä ennen sitä ajoi Lauttakylän Auto. Vuoroa ei taida näkyä linjakartassa kuin Nokian Ruskeapään alueella (nykyinen linjan 71 etelä-Nokian reitti) pienenä viitteenä.
 
Mikä on Linja 78? En löydä linjakartasta enkä aikatauluista. Tässä dokumentissa sanotaan että se siirtyy Tampereen joukkoliikenteen tilaamaksi liikenteeksi.
http://bussit.net/tampere/pictures.php?teema=Linjalla+78

Olihan linja jo 90-luvulla julkaistussa linjakartassa.

Ainakin tähän asti se on ollut Nokian kaupungin kilpailuttama linja Nokia-Sarkola-Suoniemi-Nokia (aamupäivisin 2 vuoroa näin, iltapäivällä 4 vuoroa vastakkaiseen suuntaan) jota Länsilinjat on ajanut nyt muutamia vuosia voitettuaan kilpailutuksen. Sitä ennen sitä ajoi Lauttakylän Auto. Vuoroa ei taida näkyä linjakartassa kuin Nokian Ruskeapään alueella (nykyinen linjan 71 etelä-Nokian reitti) pienenä viitteenä.

Yhtä 78:n variaatiota ajaa toki myös Tyrvään tilausliikenne Tampere–Nokia–Sarkola–Sastamala -muotoisena. On muuten ilmeisesti ainoa vakiovuorolinja, mitä enää ajaa Nokiantietä Raholan ohitse. Aiemmin tämäkin oli Satakunnan Liikenteen/Lauttakylän Auton ja Rautaveden Liikenteen operoima
 
Vaikka koskeekin kesäliikennettä, niin todettakoon, että kasvojenkohotuksen saaneiden JOLI:n verkkosivujen pohjalta voi löytää kesän aikataulukirjan.

Pientä visuaalista uudistusta tapahtunut tälläkin puolella. Aikataulukirjasta ja -vihkosista löytyy nyt myös linjan pysäkkiluettelo pelkän aiemman ajoaika-arvion sijasta. Kirja ja vihkoset ovat nyt aidosti kaksikielisiä, kun kaikki sisältö löytyy ensimmäistä kertaa suomeksi ja englanniksi. Varsinkin ykkösellä on panostettu visuaaliseen puoleen lentokentän puolesta, ja turistille tuo on kyllä erittäin onnistunut parannus viimekertaisiin nähden. Ykkösellä on myös onnistuttu ainakin kesäaikatauluissa purkamaan seliteviidakko, ja aikataulu on nyt paljon selkeämpi kuin ennen. 1B:llä ja 1C:llä menee muuten napakasti ajoajat kummallakin reitillä Vaittiin tasan kymmeneen minuuttiin. Keskustasta Pirkkalaan ajavat vuorot vuorovälin harventuessa jatketaan Vaitista näköjään aina Suupantorille asti, joten käytännössä suunnittelupuolellakin on ollut ideana herätellä VTK/KTV-lenkkiä henkiin.

Juhannusaattona liikennöidään iltaan asti sunnuntaiaikatauluilla joillakin linjoilla. Onko näin ollut aiempina vuosina? Sama juttu kuin joululiikenteessä: mielestäni 26:n varsinkin Kaarilan pää olisi tehokkaammin käytössä linjalla 4Y.

Muuta silmiinpistävää en oikeastaan äkkiseltään löytänyt. Pysäkkien paikkoja on keskustassa mukamas vaihdettu (infosivujen mukaan), mutta jos en nyt ihan väärin lukenut niin ei esimerkiksi 14:llä mikään muuttunut? Kaiken kaikkiaan isoimpana uudistuksena pidän tuota visuaalista viilailua.

Offina, sillä en kehtaa laittaa kolmatta viestiä putkeen sähköisen infon palstalle: Koskipuisto C:n ja D:n parjaamani näytöt olivat muuten tosiaan löytäneet paikkansa parin vuoden seikkailun jälkeen. C:llä näyttö tosin näytti viidellä rivillä jopa kahta linjaa kerrallaan ja D:llä mm. kellonaika ja 3/4 riveistä ei toimi. Ehkä ne toipuvat vielä...
 
Takaisin
Ylös