Tampere - Pietari -yhteys

Vs: Liikenneviraston kehittämisvisio

Yksi mikä kannattaa huomioida on se, että myös venäläiset olisivat (melko iso) osa myös SPb-Tre junayksikössä. Uskon vahvasti siihen, että Tampere Särkänniemineen, halpoine Ryanair- yhteyksineen, järvineen, harjuineen, kauppoineen, ravintoloineen jne. houkuttaa venäläisiä enemmän kuin Riihimäki, joten suora yhteys Tampereelle olisi varmasti siltä kannalta katsottuna tarpeellisempi kuin suora yhteys Rixuun. En toki aliarvioi Riihimäenkään vetovoimaa ulkomaisen turistin silmissä.

En usko että Tampereenkaan vetovoima on sitä luokkaa, että sieltä/sinne kannattaisi suoria junia neukkuihin/neukuista ajaa. Nykyisillä matkustajamäärillä on vielä huomattava kasvunvara ennen kuin Venäjän junia kannattaa hajauttaa helsingin ulkopuolelle. Sekin seikka että neukkulan junilla ei saa matkustaa Suomen sisäisillä yhteysväleillä tukee vahvasti sitä, että kaikki Pietari/Moskova -vuorot lähtevät helsingistä. Vaikuttaisi kohtuullisen hölmöltä, mikäli todennäköisesti suhteellisen harvakseltaan liikennöidyllä kolmioraiteen kautta kulkevalla junaliikenteellä osalla vuoroista ei voisi tehdä kotimaanmatkoja.
 
Vs: Liikenneviraston kehittämisvisio

En usko että Tampereenkaan vetovoima on sitä luokkaa, että sieltä/sinne kannattaisi suoria junia neukkuihin/neukuista ajaa. Nykyisillä matkustajamäärillä on vielä huomattava kasvunvara ennen kuin Venäjän junia kannattaa hajauttaa helsingin ulkopuolelle. Sekin seikka että neukkulan junilla ei saa matkustaa Suomen sisäisillä yhteysväleillä tukee vahvasti sitä, että kaikki Pietari/Moskova -vuorot lähtevät helsingistä. Vaikuttaisi kohtuullisen hölmöltä, mikäli todennäköisesti suhteellisen harvakseltaan liikennöidyllä kolmioraiteen kautta kulkevalla junaliikenteellä osalla vuoroista ei voisi tehdä kotimaanmatkoja.

Kuvittelisin että oilis mahdollista päästä sellaisen sopimukseen että esim välillä Tampere-Kouvola saisi junassa matkustaa myös kotimaan sisällä.

Ennen 1970-luvun loppua kaikki Suomen ja "Neukkujen" väliset junat olivat ns sekarunkoja eli sekä suomalaisista että venäläisistä vaunuista koostuvia, ja venäläiset vaunut irroitettiin suomalaisista vaunuista Kouvolassa josta ne jatkoivat rajalle, muun junan jatkaessa Imatran tai tai Kuopion suuntaan. Vasta kun Tolstoi ja Repin eriytettiin omiin juniinsa, ja niihin tuli venäläiset ravintolavaunut, niistä tuli "rajavyöhykettä" jossa kiellettiin muiden kuin ulkomaille matkustavien oleskelu.

Sittemmin, joskus 1990-luvulla, yhtenäistettiin Venäjän junien ravintolavaunujen anniskelukäytäntöä Suomen puolella suomalaisia junia ja Suomen lakia vastaaviksi, eli käytännössä "tax-free" -anniskelu lopeteettiin.

Eli sikäli en näkisi esteitä etteikö voisi matkustaa esim Kouvolaan asti kotimaan lipulla, jos tulli- ja rajamuodolluisuudet alkavat vasta Kouvolan itäpuolella. Se että nyt ei voi matkustaa johtuu kaiketsi siitä että VR ja RZD haluaa mitoittaa kv-junien kalustolkapasiteetin rajoja ylittävien matkakysynnän mukaan. Sekä Repinissä että Tolstoissa saa sitäpaitsi matkustaa Venäjän sisäisiä matkoja ja Tolstoihin on ainakin ennen vanhaan liitetty lisää koimaan liikenteen vaunuja Viipurissa. Mikään ei poissulkisi että jos Allegro ajaisi Tampereelta Pietariin, etteikö siinä saisi matkustaa myös Tampere-Lahti tai Tampere-Kouvola, jos niin haluaa ja maksaa asianmukaisen hinnan. Itse näkisin tervetulleena myös että joku Allegro-vuoroista jatkaisi Helsingistä Turkuun (satamaan) jolloin saataisiin suora kansainvälinen laivajuna aikaiseksi, jollista ei ole ollut sitten 1970-luvun puolivälin. Mutta olen ehkä vähän optimistinen sen suhteen kun kansa haluaa enimmäkseen vain lentää.

t. Rainer
 
Vs: Liikenneviraston kehittämisvisio

En usko että Tampereenkaan vetovoima on sitä luokkaa, että sieltä/sinne kannattaisi suoria junia neukkuihin/neukuista ajaa. Nykyisillä matkustajamäärillä on vielä huomattava kasvunvara ennen kuin Venäjän junia kannattaa hajauttaa helsingin ulkopuolelle. Sekin seikka että neukkulan junilla ei saa matkustaa Suomen sisäisillä yhteysväleillä tukee vahvasti sitä, että kaikki Pietari/Moskova -vuorot lähtevät helsingistä.

Kyse ei ole Tampereen vetovoimasta yksinään. Suomi jakautuu kolmeen osaan sen mukaan onko Helsingistä vai Tampereelta/Seinäjoelta Pietariin kulkeva juna parempi yhteys: 1) Helsinki-Pietari on parempi, 2) Tampere/Seinäjoki-Pietari on parempi, ja 3) ei eroa. Piirräpä kartalle viiva Riihimäeltä suunnilleen Forssan kohdalta jonnekin ehkä Uuteenkaupunkiin. Tämän viivan eteläpuolella on alue 1). Sen pohjoispuolella mutta suunnilleen viivan Riihimäki - Jyväskylä - Pyhäjoki - Vaala länsipuolella on alue 2). Ja tuon jälkimmäisen viivan itäpuolella on alue 3). Tampereelta/Seinäjoelta Pietariin kulkeva yhteys siis palvelisi huomattavasti paremmin maantieteellisesti hyvin suurta osaa Suomesta. Taloudellisessa ja demografisessa mielessä kyse on koko vauraasta Länsi-Suomesta, poislukien Turku ja sen lähiseudut periaatteessa Uuteenkaupunkiin asti. (Rauma ja Pori ovat rautateitse jo Tampereen ja pohjoisemman Länsi-Suomen vaikutuspiirissä, kunhan vaan matkustajaliikenne sinne toimisi paikkakuntien merkittävyyden edellyttämällä painolla). Ottaen huomioon Pietarin metropolialueen valtavan koon ja markkinapotentiaalin, tällä alueella Suomessa on varmasti paljon yrityksiä jotka käyvät kauppaa Pietarin suuntaan.

Jo väkilukujakin katsoen on aika käsittämätön ajatus että Länsi-Suomella ei olisi mitään (tai riittävästi) intressiä tehokkaisiin Pietarin-yhteyksiin ja että Helsinki ja Pietari olisivat vastaavasti jatkuvassa tiiviissä vuorovaikutuksessa. Kyse on vain siitä, että Helsinki-keskeinen ajattelutapa vääristää perspektiiviä siihen, millaisia yhteystarpeita tai millaista markkinapotentiaalia Suomessa olisi Helsingin ulkopuolella. En näe järkeväksi että kaikki Länsi-Suomesta Pietariin matkustavat joutuvat joko kiertämään Tikkurilan kautta tai tekemään kaksi vaihtoa (Riihimäellä ja Lahdessa) päästäkseen Allegron kyytiin.

Vaikuttaisi kohtuullisen hölmöltä, mikäli todennäköisesti suhteellisen harvakseltaan liikennöidyllä kolmioraiteen kautta kulkevalla junaliikenteellä osalla vuoroista ei voisi tehdä kotimaanmatkoja.

Mistä päättelet että se liikenne olisi ilman muuta suhteellisen harvaa? Kyllä Länsi- ja Itä-Suomen poikittaisyhteydellä on varmasti ihan riittävästi kysyntää myös etelässä eikä vain Jyväskylän korkeudella jotta vuoroja voidaan ajaa varsin monta päivän mittaan. Minusta tavoite olisi kerran tunnissa tai ainakin kerran kahdessa tunnissa, osittain myös siitä miten liikenne sovitettaisiin päiväajan Helsinki-Pietari -Allegrojen vuoroihin (jokaiselle Helsingin Allegrolle pitäisi olla syöttöyhteys koska kerran esitin poikittais-Allegroa liikennöitäväksi ainoastaan 2 kertaa päivässä).

Itse näkisin tervetulleena myös että joku Allegro-vuoroista jatkaisi Helsingistä Turkuun (satamaan) jolloin saataisiin suora kansainvälinen laivajuna aikaiseksi, jollista ei ole ollut sitten 1970-luvun puolivälin. Mutta olen ehkä vähän optimistinen sen suhteen kun kansa haluaa enimmäkseen vain lentää.

Haluaako kansa enimmäkseen vain lentää? Mihin tämä perustuu? Enpä usko että näin olisi. Itse olen käynyt Pietarissa kerran työmatkalla eikä tullut mieleenkään lentää kun junallakin pääsi. Lentomatkustus on koko ajan muuttumassa hankalammaksi, kalliimmaksi ja vähemmän suosituksi kun taas juna muuttuu vain houkuttavammaksi. Ongelma tietysti on, että juna ei edes tosissaan yritä kilpailla lentokoneen kanssa. Syöttöyhteydet Vantaalle sujuisivat junalla paremmin, mutta kun ei ole vielä tehty kaukoliikenteen rataa kentälle. Niinpä on sitten pakko lentää syöttölennoilla, joita kulkee harvemmin kuin junia ja joilla siis kokonaismatka-aika on pidempi.
 
Vs: Liikenneviraston kehittämisvisio

En näe järkeväksi että kaikki Länsi-Suomesta Pietariin matkustavat joutuvat joko kiertämään Tikkurilan kautta tai tekemään kaksi vaihtoa (Riihimäellä ja Lahdessa) päästäkseen Allegron kyytiin.

En minäkään. Sen sijaan en pidä Lahdessa tapahtuvaa sujuvaa vaihtoa neukkujunaan minään ongelmana Länsi-Suomesta junaileville. Mikäli matkustus Venäjän junissa sallittaisiin myös kotimaan sisäisille matkustajille, niin Lahdessa helsingistä tulevat voisivat vastavuoroisesti näillä vuoroilla vaihtaa (Seinäjoki)- Tampere-Lahti-Savo/Karjala -junaan. Olen edelleenkin sitä mieltä, että suorien neukkuyhteyksien tarjoaminen muualta kuin helsingistä vaatii huomattavan matkustajamäärien kasvun, ja hajauttamiseen ei kannattaisi mennä ennen kuin olisi jotain tilastontynkää matkustajamääristä Lahtivaihtoisesta systeemistä.

Mistä päättelet että se liikenne olisi ilman muuta suhteellisen harvaa? Kyllä Länsi- ja Itä-Suomen poikittaisyhteydellä on varmasti ihan riittävästi kysyntää myös etelässä eikä vain Jyväskylän korkeudella jotta vuoroja voidaan ajaa varsin monta päivän mittaan. Minusta tavoite olisi kerran tunnissa tai ainakin kerran kahdessa tunnissa, osittain myös siitä miten liikenne sovitettaisiin päiväajan Helsinki-Pietari -Allegrojen vuoroihin (jokaiselle Helsingin Allegrolle pitäisi olla syöttöyhteys koska kerran esitin poikittais-Allegroa liikennöitäväksi ainoastaan 2 kertaa päivässä).

Vahva tunne, että 4-6 vuoroa suuntaansa/päivä olisi varsin riittävä tarjonta tälle yhteysvälille.
 
Nykyisin näissä Helsinki-Venäjä -junissa matkustajat ovat suurimmaksi osaksi venäläisiä. Näiden junien intressi on kuljettaa venäläisiä Helsinkiin ja takaisin. Toki suomalaisetkin saavat vapaasti matkustaa, mutta kun ei tunnu kiinnostavan. Ehkä sen takia nämä junat on sovitettu vain venäläisten tarpeisiin.

Venäläisestä näkökulmasta Helsinki on historiallinen, mutta nykyaikainen pikkukaupunki, jossa voi kiertää ydinkeskustan nähtävyydet/ostokset päivässä. Osaa kiinnostaa Flamingon kylpylä, mutta se vaatii jo parin päivän reissun. Helsinki lähiympäristöineen on kuitenkin se paikka mikä venäläisiä kiinnostaa. Tampere ei ole venäläisestä vinkkelistä katsoen kaupunki, se on enemmänkin kyläpahanen. Tampereella ei ole mitään mitä Helsingissä ei olisi, venäläisille. Lisäksi Helsingissä saa palvelua myös venäjän kielellä, monissa paikoissa opasteet kartat yms infot on saatavissa venäjäksi, Tampereella ei. Helsinkiä voisi luonnehtia venäläisystävälliseksi paikaksi.

Kun venäläinen haluaa kaupunkilomalle, se vaatii yli miljoonan asukkaan kaupungin. Kun venäläinen haluaa mökille, hän suuntaa saimaalle, siellä niitä on.
Mutta venäläinen ei ole kiinnostunut pikkukylistä, kuten Tampere heidän näkökulmastaan on. Pahoittelut Tamperelaisille :)

Kotimaan junaliikenne sen sijaan olisi poikaa ajaa Tampereelta esim Imatralle, Rixun kolmioraidetta, mutta se onkin jo toinen tarina...
 
Nykyisin näissä Helsinki-Venäjä -junissa matkustajat ovat suurimmaksi osaksi venäläisiä. Näiden junien intressi on kuljettaa venäläisiä Helsinkiin ja takaisin. Toki suomalaisetkin saavat vapaasti matkustaa, mutta kun ei tunnu kiinnostavan. Ehkä sen takia nämä junat on sovitettu vain venäläisten tarpeisiin.
Näin on varmaan asian laita nykyisten, hitaitten junien kohdalla.

Yksi kivi joka hiertää kengässä on viisumipakko. Koska Venäjän viisumi on suhteessa niin kallis ja hankala hankkia niin se vähentää suomalaisten intoa matkustaa Venäjälle. VR:han on yrittännyt saada Suomen Ulkoministeriön neuvottelemaan Venäjän kanssa ainakin rajattuihin kaupunkeihin tehtyihin junamatkoihin ulottuvasta viisumivapaudesta, mutta siitä tuskin tulee mitään.

Nythän Venäjä on myöntänyt ulkomailta tuleville max 72 h kestäville oleskeluille laivalla maahan saapuville viisumivapauden, mutta miksi niin on tehty, ymmärtää syyn: Laivamatkustajat tavallisesti yöpyvät lavalla, ja suurin osa on amerikkalaisia ja muita sellaisia joiden Venäjä-tuntemus on heikompi ja uteliaisuus lähteä nuuskimaan ja tonkimaan kaikkia mahdollisia paikkoja on vähäisempi kuin suomalaisilla ja skandinaaveilla.

Joka tapauksessa sellaiset välimatkat kuten Tampere-Pietari olisi varman houkutelevampaa tehdä nopealla suoralla junalla kuin lentokoneella Helsingin kautta tai autolla tai bussilla, jos sellainen juna olisi olemassa. Mutta se, millaiseksi junamatkojen kysyntä ylipäänsä muuttuu nähdään sitten kun Allegro-liikenne käynnistyy Helsingin ja Pietarin välillä toden teolla.

t. Rainer
 
Sen sijaan en pidä Lahdessa tapahtuvaa sujuvaa vaihtoa neukkujunaan minään ongelmana Länsi-Suomesta junaileville. [...] Olen edelleenkin sitä mieltä, että suorien neukkuyhteyksien tarjoaminen muualta kuin helsingistä vaatii huomattavan matkustajamäärien kasvun, ja hajauttamiseen ei kannattaisi mennä ennen kuin olisi jotain tilastontynkää matkustajamääristä Lahtivaihtoisesta systeemistä.

Matkustajamäärien kasvattaminenhan kai lienee Allegron tarkoitus? Nykyisellään junamatkustuksen volyymit ovat vain kalpea aavistus siitä mitä ne voisivat olla. Pietari on hieno kaupunki, ja jos sinne pääsisi kätevästi (toivottavasti ilman viisumia ja nykyisenkaltaisia hankalia muodollisuuksia) päivämatkalle Tampereeltakin, niin voi olla että tulisi poikettua turistina useamman kerran vuodessa. Tarjonnan kasvattaminen kasvattaa myös kysyntää.

Vaihto Lahdessa ei ole minustakaan ongelma silloin kun sillä saadaan minimillä lisävaivalla tarjolla olevien päivittäisten yhteyksien määrä mahdollisimman ylös. Mutta ottaen huomioon miten suuri markkina-alue Länsi-Suomi kokonaisuutena on, minusta olisi kohtuullista aloittaa maltillisesti yhdellä suoralla vuorolla aamuin illoin suuntaansa, nimenomaan liikematkustusta = sujuvia päivämatkoja ajatellen. Päivämatkan täytyy olla mahdollisimman optimoitu: siinä jokainen lisäminuutti ja lisävaihto on yksi ongelma lisää. Siksi vaihdoton yhteys on tärkeä.

Jos vaihdottoman yhteyden tarjoaminen Länsi-Suomesta ei kiinnosta keskusjohtoisesti ajattelevaa VR:ää, niin se voisi kiinnostaa jotakuta muuta tahoa, jos rataverkolle pääsy olisi vapaata (kieltämättä EU:n rajan ylittävä kansainvälinen liikenne on oma lukunsa haastavuudessa, kun ajatellaan pääsyn avaamista muille kuin nykyisille monopoliyrityksille). Veikkaan että alueen kaupungit mielellään kannustaisivat tällaista yritystoimintaa, joka parantaisi niiden tavoitettavuutta.

Nykyisin näissä Helsinki-Venäjä -junissa matkustajat ovat suurimmaksi osaksi venäläisiä. Näiden junien intressi on kuljettaa venäläisiä Helsinkiin ja takaisin. Toki suomalaisetkin saavat vapaasti matkustaa, mutta kun ei tunnu kiinnostavan. Ehkä sen takia nämä junat on sovitettu vain venäläisten tarpeisiin. [...] Kun venäläinen haluaa kaupunkilomalle, se vaatii yli miljoonan asukkaan kaupungin. Kun venäläinen haluaa mökille, hän suuntaa saimaalle, siellä niitä on.
Mutta venäläinen ei ole kiinnostunut pikkukylistä, kuten Tampere heidän näkökulmastaan on. Pahoittelut Tamperelaisille :)

Jaa...?

Silloin kun minä olin kyydissä, niin valtaosa matkustajista oli kyllä suomalaisia. Ja ainakin ensimmäisen luokan puolella varmaan jokaikinen oli työmatkalla.

Ja kyllä Särkänniemessä kesällä törmää venäläisiin turisteihin ja uudenvuoden tienoilla Tampereen tavarataloissa samoin. Nokian Eden kuuluu myös olevan venäläismatkailijoiden suosiossa. Tampereella venäjänkielistä palvelua ei ole kovin laajasti saatavilla, mutta ainakin Sokoksella, Stockmannilla ja Yliopiston Apteekissa olen törmännyt henkilökuntaan, joka lievästä korostuksesta päätellen osannee palvella myös venäläisturisteja (ja mainittakoon että poikkeuksetta ovat palvelleet keskimääräistä paljon ystävällisemmin myös suomeksi). Oikeastaan on pieni ihme, että Tampereelle eksyy niinkin paljon venäläisturisteja kuin eksyy, kun ottaa huomioon kuinka hankalaa Tampereelle on tulla Pietarista. Jos olisi suora junayhteys, niin turisteja varmasti tulisi paljon enemmänkin.

Olkoon Tampere kuinka kyläpahanen hyvänsä, niin venäläisnäkökulmasta täällä on paljon nähtävää. Vaikka Venäjä ei kommunistinen enää olekaan, niin varmaan heikäläisiä kiinnostaa historiallisessa mielessä kuulla esimerkiksi, että Lenin ja Stalin tapasivat ensimmäisen kerran toisensa Tampereella. Yhteistä historiaa on paljon, ja esimerkiksi Tampereen tehtaiden perustajat tulivat ulkomailta Tampereelle yleensä Pietarin kautta. No, oli miten oli, vaikkei tällainen Tampereen kaltainen niche-kohde vetoaisikaan massoihin, niin usean miljoonan asukkaan metropoli on niin iso markkina-alue, että jos yhteydet ovat olemassa, niin kyllä sieltä suomalaisittain kohtuullinen turistivirta kertyisi silti Tampereellekin.

Tosin korostan vielä että suoran junayhteyden tärkein motiivi ei ole turismi vaan liike-elämän tarvitsemien yhteyksien tarjoaminen. Kaikki Venäjän-kauppaa käyvät yritykset eivät sijaitse Helsingissä eivätkä kaikki Suomessa asioivat pietarilaisfirmat suuntaa Helsinkiin.
 
Vaikka Venäjä ei kommunistinen enää olekaan, niin varmaan heikäläisiä kiinnostaa historiallisessa mielessä kuulla esimerkiksi, että Lenin ja Stalin tapasivat ensimmäisen kerran toisensa Tampereella.
No joo, onhan teillä siellä Mansessa myös se nykymaailmassa lähes ainutlaatuinen Lenin-museo (http://www.lenin.fi/,http://fi.wikipedia.org/wiki/Lenin-museo), joka jo nykyisinkin houkuttelee itäturisteja (http://www.tamperelainen.fi/Paikall.../Lenin-museo-kiinnostaa-jalleen-venalaisiakin, http://yle.fi/alueet/tampere/2010/01/lenin-museo_houkuttelee_turisteja_1348000.html).
Tosin tarvitaanko ihan välttämättä suora Pietarin-junayhteys esim. näillekään vuosittaisille 746 itävieraalle?
(Ja se olisi sitten tietenkin täysin oma offtopic-keskustelunsa, mitkä ko. herran todelliset ja lopulliset ansiot viime vuosisadan maailmanhistorialle tai slaavilaisen "työläisparatiisinsa" kansakunnalle oikein olivat...?)
 
Viimeksi muokattu:
No joo, onhan teillä siellä Mansessa myös se nykymaailmassa lähes ainutlaatuinen Lenin-museo (http://www.lenin.fi/,http://fi.wikipedia.org/wiki/Lenin-museo), joka jo nykyisinkin houkuttelee itäturisteja (http://www.tamperelainen.fi/Paikall.../Lenin-museo-kiinnostaa-jalleen-venalaisiakin, http://yle.fi/alueet/tampere/2010/01/lenin-museo_houkuttelee_turisteja_1348000.html).
Tosin tarvitaanko ihan välttämättä suora Pietarin-junayhteys esim. näillekään vuosittaisille 746 itävieraalle?
(Ja se olisi sitten tietenkin täysin oma offtopic-keskustelunsa, mitkä ko. herran todelliset ja lopulliset ansiot viime vuosisadan maailmanhistorialle tai slaavilaisen "työläisparatiisinsa" kansakunnalle oikein olivat...?)
Niin no, nykyvenäläisistä suurin osa pitää Stalinia kunnon miehenä, vaikka herra murhautti miljoonia neuvostokansalaisia...

Lenin-museon suunnitelmissa on kuulemma suunnata tarjontaa aiempaa enemmän itäturisteille kiinnostavammaksi. Lisäksi Tampereella on Vakoilumuseo, ja omasta takaa noin 2000 venäjänkielistä, joilla on varmasti suurimmalla osalla yhteyksiä Äiti Venäjään vieläkin.

Ja tässä oli vasta yksi kaupunki mahdollisen Länsi-Suomen Allegron palvelualueella.

Miksipä muuten ei voisi vanhoja Repiniä tai Sibbeä ajaa Länsi-Suomeen, jos Allegrojen myötä jokin näistä poistuu liikenteestä. Kalusto ainakin pitäisi olla varsin tuoretta, eikä Exy- ja Cxy-vaunuilla kotimaan liikenteessä ole käyttöä.
 
Vs: Liikenneviraston kehittämisvisio

Yksi mahdollisuus on tietysti rakentaa Riksuun kolmioraiteen yhteyteen seisake. Tämä seisake voisi olla varsin yksinkertainen, vaikkapa pelkkä yksittäinen laituri, joka hallinnollisesti kuuluisi Riihimäen varsinaiseen asemaan.

Osaako joku seutua paremmin tunteva tai lähiliikenteen metkuihin enemmän tutustunut veikkailla, olisiko Riihimäki pohjoinen -seisakkeelle kysyntää lähiliikenteessä? Mikäli pääradan varteen pykättäis seisakelaituri, ja tarvittavat lisäraiteet sen kohdalla, Etelä-Suomen poikittaisliikennennettä varten, lisäisikö R-junan reitin jatkaminen sinne asti lähiliikenteen kysyntää?
 
Vs: Liikenneviraston kehittämisvisio

Jos radalle mahtuminen tekee tiukkaa niin (Pendolinojen yhteenkytkemisongelmat sivuuttaen) periaatteessa Tampereelta tuleva Allegro-runko voitaisiin hyvin kytkeä Lahdessa yhteen Helsingistä tulevan rungon kanssa, ja päinvastoin pilkkoa erilleen paluusuunnassa.

Niin että Tampereelta Lahteenko kulkisi oma seitsemän vaunun pituinen Allegro... ja sitten Lahdessa "nopea" yhteenkytkeminen Helsingistä tulevan samanmoisen junan kanssa yhteensä neljäntoista vaunun mittaiseksi junaksi eteenpäin.

Sm6-runkoja ei kyllä yhteenkytkentä kuin suuren pohdinnan jälkeen ja tarvittaessa vain Ilmalan varikolla hallin sisällä, ei muualla.

(hymyilee ja toivoo hieman suhteellisuudentajua "visioihin")
 
Vs: Liikenneviraston kehittämisvisio

Niin että Tampereelta Lahteenko kulkisi oma seitsemän vaunun pituinen Allegro... ja sitten Lahdessa "nopea" yhteenkytkeminen Helsingistä tulevan samanmoisen junan kanssa yhteensä neljäntoista vaunun mittaiseksi junaksi eteenpäin.

Entä sitten? Onko tässä 7-14 vaunussa jotain ihmeellistä? Kyllä sen pituisia junia maailmalla näkee. Suomessakin. Ja kaksi Pendolinoa yhteen kytkettyinä on 12 vaunua. Sellaisella liikennöitiin ihan säännöllisenä rutiinina 7.02 vuoro Tampereelta Helsinkiin ennen kuin kytkentäongelmat pakottivat ajamaan rungot erillisinä junina.

Sm6-runkoja ei kyllä yhteenkytkentä kuin suuren pohdinnan jälkeen ja tarvittaessa vain Ilmalan varikolla hallin sisällä, ei muualla.

(hymyilee ja toivoo hieman suhteellisuudentajua "visioihin")

Allegro on käsittääkseni Pendolino tietyllä erikoisvarustelulla. Ja Pendolinoja voi kytkeä yhteen siinä missä mitä tahansa junia, esim. Ranskassa kytketään TGV-runkoja yhteen lennossa ihan samalla tavalla kuin Suomessa kytkettiin Pendolinoja.

Olen tavallisesta matkustajanäkökulmasta asiaa havainnoituani luonnollisesti hyvin selvillä siitä, että käytännössä Pendolinojen yhteen kytkeminen lennossa on kaikkea muuta kuin ongelmatonta. Käytännön ongelmat eivät silti tee kytkettävyydestä mitenkään järisyttävän kohtuutonta ja epärealistista vaatimusta kalustolle periaatteessa. Kyse lienee siitä, että Pendolinon kytkentämekanismi on jollakin minulle tarkemmin tuntemattomalla tavalla susi. Olisi kohtuullista että valmistaja korjaisi mekanismin sellaiseksi että se jatkossa toimii kunnolla. Tämä tuskin on teknisesti mahdotonta.

Tein ehdotuksen Allegrojen kytkemisestä yhteen Lahdessa tarkoituksessa rationalisoida ehdottamaani liikennettä. Kyseessä on itse asian kannalta tekninen sivuseikka. Jos kytkentä ei kertakaikkiaan onnistu, niin sitten pitää yksinkertaisesti ajaa rungot Pietariin erillisinä junina. Mutta kumma on jos teknisiin ongelmiin pitää suhtautua annettuina asioina ja mukautua niihin vaikka miten mutkalle vääntyen sen sijaan että vaadittaisiin valmistajaa vastuuseen susisuunnittelun korjaamisesta.
 
Helsinki lähiympäristöineen on kuitenkin se paikka mikä venäläisiä kiinnostaa. Tampere ei ole venäläisestä vinkkelistä katsoen kaupunki, se on enemmänkin kyläpahanen. Tampereella ei ole mitään mitä Helsingissä ei olisi, venäläisille. Lisäksi Helsingissä saa palvelua myös venäjän kielellä, monissa paikoissa opasteet kartat yms infot on saatavissa venäjäksi, Tampereella ei. Helsinkiä voisi luonnehtia venäläisystävälliseksi paikaksi.
Kun venäläinen haluaa kaupunkilomalle, se vaatii yli miljoonan asukkaan kaupungin.
Kotimaan junaliikenne sen sijaan olisi poikaa ajaa Tampereelta esim Imatralle, Rixun kolmioraidetta, mutta se onkin jo toinen tarina...

Viimeistä lausetta kannatan kertakaikkiaan. Joskin olen varma, että muutamaan vuoteen tuotakaan väliä ei voitolla tehdä kahdella suoralla päivittäisellä junavuorolla, vaan se pitää ajaa alkuun osin ostopalveluna, ehkä sen jälkeenkin. Maan etu kuitenkin vaatii myös maakuntien välisiä yhteyksiä. Ajetaanhan sitä pienempiä Jyväskylä-Vaasa- ja Turku-Pieksämäki- välejäkin ja hyvä niin.


Mitä tulee Murzun muihin mutinoihin, niin 18 v. venäläisten kanssa työskennelleenä, 5 v. siellä asuneena, yhä siellä työskentelvänä ja v. 1855 valmistuneessa Tsaarin armeijan sotilaiden kasarmitalossa historiallisella Kalevankankaan Järvensivulla v. 1918 asti komikielisessä kaupungissamme kasvaneena rohkenen olla osin hieman eri mieltä.

Venäläisiä kiinnostaa Suomi ylipäätään hyvin vahvasti. Tampereen seutu Suomessa edustaa kärkipäätä tarjonnassa. Tampereella on aika paljon kiinnostavaa tarjontaa ja jatkoyhteyksiä, kuten yllä luettelin. Palvelut pelaavat myös aika hyvin monella kielellä. Se mitä Helsingissä ei ole ja on Tampereella, on lukuisat isot puhtaat järvet, koski ja korkeat harjut. Toki myös vuosikymmenen ylivoimaisesti menestynein jalkapalloseura ja kovanyrkkiset boksarit :D
Tähän kun yhdistetään laaja kauppa- ja kulttuuritarjonta & Rynkyn lennot jne., niin ihan kohtuulliset lähtökohdat tässä kaupungissa - jossa herrat Lenin ja Stalin ensi kertaa toisensa kohtasivat ja jossa venäläiset pysssyjään sekä pommejaan useampaan otteseen paukuttivat - on.

Lisäksi voidaan todeta, että Pirkanmaalla on maan suurin teollisuuden Venäjän vientikeskittymä. Moskovan koneessa meitä on viikottain 4...8:sta pirkanmaalaisesta yrityksestä väkeä. Eikä yksikään hyppää junaan tuon nykyisen onnettoman vaihtelu-/kiertelyruletin vuoksi.

Taitaa muuten hotelliyöpymisissäkin olla joka vuosi venäläiset paalupaikalla Tammerforsissa.

Toki tässä yhden Tre-SPb- yksikön liittämisessa Hki-SPb junaan en missään nimessä usko mihinkään laajamittaiseen kansojen väliseen vaellukseen, mutta nippa nappa itsensä kannattavaa liikennöintiä en pidä ollenkaan utopiana muutaman vuoden sisäänajojakson jälkeen (= täyttöaste n. 27...30 %).
Suomen edun kannalta Länsi-Suomi-Venäjä- yhteys pitäisi olla myös ostoliikennelistalla jos mikä. Läntisessä Suomessa ja Pirkanmaalla mäiskitään nääs monta miljoonaa koko valtakunnalle Venäjän kaupan nimissä.


On hyvä vielä myös toistaa ja ymmärtää, että tämä ei ole todellakaan tamperelaisten show, vaan yhtä lailla hyötyjinä ovat Kanta-Häme, Satakunta, Pirkanmaa, Pohjanmaat, pohjoinen Varsinais-Suomi ja lounainen Keski-Suomi sekä Venäjän puolella tietty venäläiset.


Jos läntisen Suomen ja Venäjän välinen yhteys hoidetaan uudella Länsi- ja Itä-Suomen suoran junan vaihdolla on hyötyjinä vielä Päijät-Häme, Kymi ja Etelä-Karjala. Itse asiassa saattaisin itse kannattaa juuri tätä vaihtoehtoa, kunhan vain vaihto tapahtuu Lahdessa tai Kouvolassa samalta laiturilta ja alle 5 min. ajassa ja junien aikataulussa sekä markkinoinnissa näkyy selkeästi myös Läntinen Suomi.
 
Vs: Liikenneviraston kehittämisvisio

Entä sitten? Onko tässä 7-14 vaunussa jotain ihmeellistä? Kyllä sen pituisia junia maailmalla näkee.
Allegro on käsittääkseni Pendolino tietyllä erikoisvarustelulla. Ja Pendolinoja voi kytkeä yhteen siinä missä mitä tahansa junia, esim. Ranskassa kytketään TGV-runkoja yhteen lennossa ihan samalla tavalla kuin Suomessa kytkettiin Pendolinoja.

Sm3 on kuusivaunuinen ja Sm6 seitsemänvaunuinen. Allegroja tulee neljä runkoa eivätkä ne riitä muualle kuin tarkoitetulle reitille.

TGV ei ole Pendolino.
 
Vs: Liikenneviraston kehittämisvisio

Ja Pendolinoja voi kytkeä yhteen siinä missä mitä tahansa junia, esim. Ranskassa kytketään TGV-runkoja yhteen lennossa ihan samalla tavalla kuin Suomessa kytkettiin Pendolinoja.

Alstom ainakin mielestäni on sanonut, ettei Pendolinon kytkintä ole suunniteltu sitä silmällä pitäen, että se voitaisiin linjalla kytkeä. Tämä tuli mielestäni esiin silloin, kun VR päätti lopettaa Pendolinojen yhteenkytkennän Tampereella. Ja täytyy siihenkin joku syy olla, miksi ne kytkennät niin usein epäonnistuivat. Tuskin kyseessä oli sama syy, minkä nyt epäillään hukkaavan lentomatkustajien laukkuja, joten syyn täytyy olla tekninen.
 
Takaisin
Ylös