- Liittynyt
- 19 Syyskuu 2007
- Viestit
- 841
Lentoliikenteen hinta- ja reittisuunnittelu
Oulu - Helsinki -välillä Blue1 kilpailee hinnalla Finnairin kanssa. Kuulee sanottavan, että halvat alkaen-hintaiset liput myydään joko kauan ennen lennon ajankohtaa tai sitten epämukavina aikoina tapahtuville lennoille. Olen aikeissa olla pääsiäisenä Espoossa ja Blue1 myi edestakaiselle matkalle 99,21 e maksavan lipun. Tästä hinnasta lennot on vain 27 e, internet-palvelumaksu 5 e ja loput veroja. Kattaako 27 e Blue1:n kulut edestakaiselta OUL-HEL -matkalta? Mielestäni matkustusajankohdat eivät ole huonot, kun lähdöt ovat OUL 16.15 ke ja HEL 19.45 ti. Jonkin kokoisen riskin olen ottanut siinä, kun olen yli kaksi kuukautta ennen matkaa lunastanut sellaisen lipun, jota ei voi mitenkään muuttaa.
Nyt on tulossa toinen kerta, kun nousen lentokoneeseen Oulunsalossa. Ensimmäinen kerta oli toissa joulun alla, kun yhdensuuntaisen lipun hinta oli viitisenkymppiä. Muut Oulu - Helsinki - Oulu -matkani olen tehnyt kerran reittibussilla, kerran tilausbussilla, kerran pakettiautolla (pieni muuttokuorma) ja kaikki muut noin sata kertaa junalla. Ennen vanhaan taisivat kaikki lentoliput olla selvästi junalippuja kalliimpia. Nykyään Liikenneviraston pääjohtaja suosittelee lentokonetta yli 450 km matkalle. Pitäisiköhän muuttaa tottumuksia?
Muistelen, että yhteen aikaan Oulusta lensi Tukholmaan sekä Finnair että Blue1. Jompikumpi teki reittiä tunnetuksi myymällä muutaman lipun hintaan tre kronor. Finnair lopetti ensin ja Blue1 myöhemmin. Ennen tätä Blue1 lensi jonkin aikaa Kööpenhaminaan. OUL-CPH -aikataulu oli sellainen, että keskellä päivää oli kaksi konetta yhtä aikaa ilmassa tällä reitillä. Ei tainnut sopia illaksi kotiin -matkustajille. Ehkä koneiden työllistäminen oli tehokasta, kun olivat ilmassa myös keskellä päivää.
Finnair tarjoaa niin tiheät yhteydet Helsinkiin, että niiden kanssa on vaikea kilpailla. Hinnat kyllä ovat sitten aika suolaisia. Helsinki-Oulu -reitti onkin Finnairin ykkösreitti Suomessa, ja jotain sellaista mistä pitävät kiinni kynsin hampain. Silti muistini mukaan Oulusta on ainakin joskus päässyt Blue1:n kyydissä vähintäänkin Tukholmaan. Kööpenhaminasta en ole varma
Oulu - Helsinki -välillä Blue1 kilpailee hinnalla Finnairin kanssa. Kuulee sanottavan, että halvat alkaen-hintaiset liput myydään joko kauan ennen lennon ajankohtaa tai sitten epämukavina aikoina tapahtuville lennoille. Olen aikeissa olla pääsiäisenä Espoossa ja Blue1 myi edestakaiselle matkalle 99,21 e maksavan lipun. Tästä hinnasta lennot on vain 27 e, internet-palvelumaksu 5 e ja loput veroja. Kattaako 27 e Blue1:n kulut edestakaiselta OUL-HEL -matkalta? Mielestäni matkustusajankohdat eivät ole huonot, kun lähdöt ovat OUL 16.15 ke ja HEL 19.45 ti. Jonkin kokoisen riskin olen ottanut siinä, kun olen yli kaksi kuukautta ennen matkaa lunastanut sellaisen lipun, jota ei voi mitenkään muuttaa.
Nyt on tulossa toinen kerta, kun nousen lentokoneeseen Oulunsalossa. Ensimmäinen kerta oli toissa joulun alla, kun yhdensuuntaisen lipun hinta oli viitisenkymppiä. Muut Oulu - Helsinki - Oulu -matkani olen tehnyt kerran reittibussilla, kerran tilausbussilla, kerran pakettiautolla (pieni muuttokuorma) ja kaikki muut noin sata kertaa junalla. Ennen vanhaan taisivat kaikki lentoliput olla selvästi junalippuja kalliimpia. Nykyään Liikenneviraston pääjohtaja suosittelee lentokonetta yli 450 km matkalle. Pitäisiköhän muuttaa tottumuksia?
Muistelen, että yhteen aikaan Oulusta lensi Tukholmaan sekä Finnair että Blue1. Jompikumpi teki reittiä tunnetuksi myymällä muutaman lipun hintaan tre kronor. Finnair lopetti ensin ja Blue1 myöhemmin. Ennen tätä Blue1 lensi jonkin aikaa Kööpenhaminaan. OUL-CPH -aikataulu oli sellainen, että keskellä päivää oli kaksi konetta yhtä aikaa ilmassa tällä reitillä. Ei tainnut sopia illaksi kotiin -matkustajille. Ehkä koneiden työllistäminen oli tehokasta, kun olivat ilmassa myös keskellä päivää.