No tämäpä yllättävää. Odotin kovasti Veolian voittoa, mutta ilmeisesti tarjotulla kalustolla oli tähän tulokseen oma vaikutuksensa.
Saapa nähdä millaisia tarjouksia Veolia tekee seuraavissa kilpailuissa, varmaan haluavat lisää liikennettä jatkossa hieman hanakammin...
Hei
Kiinnostavaa keskustelua täällä!
Oliko LL:n ja Paunun yhteistyö yllätys?
Jos oli, niin totean, että kaikki yhteistyö ja verkostoituminen on tätä päivää.
Sitä on jo yli 10 vuotta harjoiteltu mm. EB:ssä. Nyt vain mentiin vähän eri tasolle.
En tätä kirjoittaessa tiedä tarjousten eroja, mutta tässä viestiketjussakin esiin tulleista syistä LL/VP tarjousyhteenliittymä tarjosi uusilla autoilla.
Ehkä sillä oli vaikutusta.
Paunun ja muiden autojen ero kapenee, sillä, kun nämä teliautot eivät sovellu Laaksosen mielestä loppuvaan "omaan" liikenteeseen, niin niissä ei ole mm. korkeaselkänojaisia, pidemmällä matkalla mukavia Kiel-penkkejä, eikä käytön kannalta ylivoimaisesti parhaita ns. metro-ovia, kun niillä ei saa pinnoja ja ovat tavallisia vaarallisia tankohäkkyröitä aika paljon kalliimpia.
Eli huonompia autoja saa, kun tilaaja ei anna hyvistä ratkaisuista lisäpinnoja, eikä autoille ole näköpiirissä myöhemmin jatkokäyttöä ns. omassa liikenteessä.
Valitettavasti asiakas kärsii.
Aika paljon on tullut mm. palautetta linjojen 10 ja 15 hyvistä Paunu-penkeistä!
Kun nyt tämmöisiä kirjoittelen, niin toivon, että päätös pitää hovissa (=lautakunnassa).
Täällä on peräänkuulutettu, koska Masilla järki voittaa...
Teliautojen suhteen ei järki "voittanut" vieläkään, kun ns. toistaiseksi "omaan" liikenteeseen eivät telibussit edelleenkään sovellu.
Mutta, jos tilaaja maksaa teliautot, niin miksikä ei.
Jatkossakaan kalliita teliautoja ei näillä näkymin hankita ns. omaan liikenteeseen, kun niitä liikenne ei edellytä.
Tuo kymppilinjan voittojen varassa hankitut 3 pika-autoa on kyllä erikoinen käsitys.
Ihan kuin ei oman liikenteen autoihin tarvitsisi tehdä korvausinvestointeja.
Niitä tehdään ensi vuonnakin ja rahkeiden rajallisuudesta johtuen, teliautojenhankinta voi vaikuttaa normaalia pikkuisen pienempään määrään, mutta emme voi laiminlyödä sitäkään puolta.
Toisin kuin Laaksonen uumoilee, minä uumoilen, että yritysaloitteista seutuliikennettä on tällä seudulla vuoden 2014 kesäkuun lopunkin jälkeen, jolloin siirtymäajan sopimukset alkavat päättyä.
Eduskunnan joukkoliikennelain oikeusharkinnan perusteisiin tekemät erinomaiset lisäykset johtivat siihen, että isoa eroa ei tulevaisuuden reittiliikennelupa-ajan ja nyt päättyneen liikennelupa-ajanvälillä sittenkään välttämättä ole. Sen näyttä tuleva lain soveltaminen.
Me olemme valmiit PSA -aikaan, kuten tämäkin kilpailutuskierros osoittaa, mutta minä olen edelleen vankasti sitä mieltä, että parasta palvelua saadaan asiakkaalle, kun bussiyhtiöillä on aito intressi siihen, että autoissa on maksavia asiakkaita.
Nykymuotoisessa kilpailutuksessa sitä intressiä ei ole eli asiakkaan eduksi haluamme jatkaa reittilupamallilla.
Se ei olekaan niin poissuljettu malli, kun parempaa palvelua kuin markkinoilla syntyy, ei synny ilman rahaa, tulipa tänne minkämoinen seudullinen joukkoliikenneviranomainen tahansa.
Kun ympäryskunnilla ei ole ylimääräistä rahaa ja tilaaja-tuiottaja -malli seudullisena todennäköisesti tulisi niile nykymallia huomattavasti kalliimmaksi ja sen lisäksi ne menettäisivät käytännössä kokonaan vaikutusmahdollisuutensa itselleen tärkeään bussiliikenteeseen, niin tuotantotavan muutos eli käytännössä kunnallstaminen ei ole ollenkaan kirkossa kuulutettu.
Näitä ajatuksia halukkaat voivat lukea lisää huomenna ilmestyvästä LAL:n Bussi-Ammattilainen -lehdestä.
Laaksoselle en malta olla toteamatta, että kannattaa ehkä kerran vielä lukea PSA:n artikla no 1.
PSA (kuten kuten koko EU) lähtee siitä, että ensisijainen liiketoiminnan järjestämistapa on markkinaehtoinen - ei viranomaisvetoinen.
PSA:n tarkoitus onkin luoda EU:hun yhteinäiset, läpinäkyvät ja tasapuoliset menettelytavat, jos viranomainen päättää puuttua markkinoiden toimintaan ja puuttumisen perusedellytys on se, että pitää syntyä parempaa palvelua kuin markkinoiden ehdoilla syntyy (ja se vaatii yleensä rahaa).
Masi ei pelkää kilpailutettua liikennettä, mutta pitää asiakaslähtöistä järjestämistapaa paljon parempana, sano
Masi