Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus 1/2009

Tampereen kilpailutusten kalustopolitiikka on muuttunut, kun pitkiinkin osapäiviin kelpaa Euro3-kalusto. Kalustopisteiden ollessa vain 5,5% kokonaispisteistä ja osapäiväautojen painoarvon ollessa pienempi käytettyjen telien tarjoamisesta on tullut kannattavaa. Yhdistelmätarjousmahdollisuuden ansiosta kokonaisuudesta tulee niin suuri, että sitä varten kannattaa vaikka perustaa uusi varikko.

Näistä lähtökohdista taitaa olla aika selvää, kuka kilpailun voittaa.
 
Tampereen kilpailutusten kalustopolitiikka on muuttunut, kun pitkiinkin osapäiviin kelpaa Euro3-kalusto. Kalustopisteiden ollessa vain 5,5% kokonaispisteistä ja osapäiväautojen painoarvon ollessa pienempi käytettyjen telien tarjoamisesta on tullut kannattavaa. Yhdistelmätarjousmahdollisuuden ansiosta kokonaisuudesta tulee niin suuri, että sitä varten kannattaa vaikka perustaa uusi varikko...

Siis hetkinen, eikös tarjotun kaluston kalustopisteiden keskiarvo lasketa siten, että (X*1,00) + (X*1,00) + (X*1,00) + (X*1,00) + (X*1,00) + (Y*0,50) + (Y*0,50) + (Y*0,50) / 8

X = Tarjotun kokopäiväauton saamat kalustopisteet (Max. 5,5)
Y = Tarjotun osapäiväauton saamat kalustopisteet (Max. 5,5)

Näin siis linjan 22 mukaan (5 kokopäivä- ja 3 osapäiväautoa, yhteensä 8).

Eli siis tarjoamalla tähän kaikki autot EEV- tasoisina, jäähdytysilmastoituina sekä 3. lastenvaunupaikalla (tai 2 ylimääräisellä penkillä) varustettuina, jokainen auto saisi 5,5 pistettä ja tuolla kaavalla maksimi saatavissa oleva kalustopisteiden keskiarvo tälle kohteelle olisi 4,8125?

Jos esimerkiksi Paunulla olisi kokonaispisteiltään paras erillistarjous linjalle 17, Länsilinjoilla linjalle 20 sekä Veolialla linjalle 22, mutta Concordia olisi tarjonnut hinnoittelusta johtuen kokonaispisteiltään parhaimman yhdistelmätarjouksen kaikista linjoista, mutta kuitenkin 1-2 kohteessa huonommilla kohdekohtaisilla kokonaispisteillä erillistarjouksien voittajiin nähden, niin miten näitä saadaan vertailtua keskenään voittajan selvittämiseksi?



Näistä lähtökohdista taitaa olla aika selvää, kuka kilpailun voittaa...

Niin tosiaan voi olla, että Tampereella tullaan lähivuosina näkemään liikennöitsijä, joka on juuri vaihtanut penkkikankaansa sinisiksi. :biggrin:
 
Viimeksi muokattu:
siis häh, en ole juuri kerinnyt seuraamaan penkkikankaiden kuoseja tai värejä, joten voisiko
joku asioista paremmin perillä oleva vastata että:

1. että ei kai KA-vaan tänne hinkua?
2. Että ei Länskä TKL-poistorivistä haalittuine romuineen ole edes lähelläkään pärjäämistä?


Jos molempiin vastaus on nykykäsitykseni mukaisesti kielteinen, voin mennä rauhassa
könnölleni.... ei silti että noita linjoja koskaan käyttäisin, mutta tuntuu vastenmieliseltä molemmat vaihtoehdot...
 
Eräs CBF on uusimmissa autoissaan käyttänyt sinisiä kankaita raidallisten sijaan...
 
Siis hetkinen, eikös tarjotun kaluston kalustopisteiden keskiarvo lasketa siten, että (X*1,00) + (X*1,00) + (X*1,00) + (X*1,00) + (X*1,00) + (Y*0,50) + (Y*0,50) + (Y*0,50) / 8

Ei, vaan jakajana toki käytetään painoarvojen summaa (6,5).

Jos esimerkiksi Paunulla olisi kokonaispisteiltään paras erillistarjous linjalle 17, Länsilinjoilla linjalle 20 sekä Veolialla linjalle 22, mutta Concordia olisi tarjonnut hinnoittelusta johtuen kokonaispisteiltään parhaimman yhdistelmätarjouksen kaikista linjoista, mutta kuitenkin 1-2 kohteessa huonommilla kohdekohtaisilla kokonaispisteillä erillistarjouksien voittajiin nähden, niin miten näitä saadaan vertailtua keskenään voittajan selvittämiseksi?

Vertailuhan tehdään niin, että vertaillaan erikseen erillistarjoukset ja katsotaan, mitkä tarjoukset voittaisivat, jos jokainen kohde voitettaisiin erillistarjouksella. Sitten vertaillaan yhdistelmätarjoukset ja katsotaan, mikä on paras yhdistelmätarjous. Lopuksi vertaillaan parhaiden erillistarjousten kombinaatiota parhaaseen yhdistelmätarjoukseen ja valitaan niistä parempi. Yhdistelmätarjousten vertailussa ei mitenkään huomioida sitä, millaiset erillistarjoukset ko. yritys on jättänyt.

Eräs CBF on uusimmissa autoissaan käyttänyt sinisiä kankaita raidallisten sijaan...

Samoin kuin eräs toinen liikennöitsijä, jolla on jo ennestään toimintaa Tampereella. Concordiahan on siirtynyt omien sanojensa mukaan "selective tendering" -toimintatapaan eikä ole viime kilpailuissa tarjonnut enää ollenkaan Tampereelle eikä Helsinkiin.
 
siis häh, en ole juuri kerinnyt seuraamaan penkkikankaiden kuoseja tai värejä, joten voisiko
joku asioista paremmin perillä oleva vastata että:

1. että ei kai KA-vaan tänne hinkua?
2. Että ei Länskä TKL-poistorivistä haalittuine romuineen ole edes lähelläkään pärjäämistä?


Jos molempiin vastaus on nykykäsitykseni mukaisesti kielteinen, voin mennä rauhassa
könnölleni.... ei silti että noita linjoja koskaan käyttäisin, mutta tuntuu vastenmieliseltä molemmat vaihtoehdot...

1. Joskus muistan lukeneeni, että KA-konserni keskittyy bussimarkkinoihin kaupungeissa, joissa liikennettä ei kilpailuteta. Toinen kysymysmerkki: täyttääkö uusi Kabus JoLin kalustovaatimukset??

2. Länskän TKL:n poistorivistä ostamat autot ei varmaankaan täytä päästövaatimuksia (tuskin on EURO 3-tasoa).
 
Yhdyskuntalautakunta päättää 15.12. pidettävässä kokouksessa esityslistan mukaan:

Kokonaistaloudellisesti edullisin annetuista tarjouksista on Väinö Paunu Oy:n ja Länsilinjat Oy:n muodostaman tarjousyhteenliittymän antama yhdistelmätarjous, joka koskee kaikkia kolmea kilpailukohdetta.

Yhdyskuntalautakunta päättää, että sopimus Tampereen sisäisten linjojen 17, 20 ja 22 liikennöinnistä tehdään Väinö Paunu Oy:n ja Länsilinjat Oy:n muodostaman tarjousyhteenliittymän kanssa viideksi vuodeksi, alkaen linjan 22 osalta talviliikennekauden 2010-2011 alusta ja linjojen 17 ja 20 osalta kesäliikennekauden 2011 alusta
 
No tämäpä yllättävää. Odotin kovasti Veolian voittoa, mutta ilmeisesti tarjotulla kalustolla oli tähän tulokseen oma vaikutuksensa.

Saapa nähdä millaisia tarjouksia Veolia tekee seuraavissa kilpailuissa, varmaan haluavat lisää liikennettä jatkossa hieman hanakammin...
 
KA-konserni keskittyy bussimarkkinoihin kaupungeissa, joissa liikennettä ei kilpailuteta.

Tällaisia kaupunkeja ei enää 3.12.2009 jälkeen voi olla. Vanhat liikenneluvat ovat voimassa siirtymäajan liikennöintisopimuksin siirtymäsäännöksin johonkin asti, mutta uusi tuettu liikenne ja yksinoikeudet täytyy kilpailuttaa.

---------- Viesti lisätty kello 15:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:01 ----------

Väinö Paunu Oy:n ja Länsilinjat Oy:n muodostaman tarjousyhteenliittymän

Toivottavasti tämä johtaa siihen, että heidänkin johdossaan alkaa pikku hiljaa ymmärrys PSA:n noudattamista kohtaan kasvaa. Tottuminen tilaaja-tuottajamalliin edistää sen hyväksymistä.
 
No tämäpä yllättävää. Odotin kovasti Veolian voittoa, mutta ilmeisesti tarjotulla kalustolla oli tähän tulokseen oma vaikutuksensa.

Saapa nähdä millaisia tarjouksia Veolia tekee seuraavissa kilpailuissa, varmaan haluavat lisää liikennettä jatkossa hieman hanakammin...

Hei
Kiinnostavaa keskustelua täällä!

Oliko LL:n ja Paunun yhteistyö yllätys?
Jos oli, niin totean, että kaikki yhteistyö ja verkostoituminen on tätä päivää.
Sitä on jo yli 10 vuotta harjoiteltu mm. EB:ssä. Nyt vain mentiin vähän eri tasolle.

En tätä kirjoittaessa tiedä tarjousten eroja, mutta tässä viestiketjussakin esiin tulleista syistä LL/VP tarjousyhteenliittymä tarjosi uusilla autoilla.
Ehkä sillä oli vaikutusta.
Paunun ja muiden autojen ero kapenee, sillä, kun nämä teliautot eivät sovellu Laaksosen mielestä loppuvaan "omaan" liikenteeseen, niin niissä ei ole mm. korkeaselkänojaisia, pidemmällä matkalla mukavia Kiel-penkkejä, eikä käytön kannalta ylivoimaisesti parhaita ns. metro-ovia, kun niillä ei saa pinnoja ja ovat tavallisia vaarallisia tankohäkkyröitä aika paljon kalliimpia.
Eli huonompia autoja saa, kun tilaaja ei anna hyvistä ratkaisuista lisäpinnoja, eikä autoille ole näköpiirissä myöhemmin jatkokäyttöä ns. omassa liikenteessä.
Valitettavasti asiakas kärsii.
Aika paljon on tullut mm. palautetta linjojen 10 ja 15 hyvistä Paunu-penkeistä!

Kun nyt tämmöisiä kirjoittelen, niin toivon, että päätös pitää hovissa (=lautakunnassa).
Täällä on peräänkuulutettu, koska Masilla järki voittaa...
Teliautojen suhteen ei järki "voittanut" vieläkään, kun ns. toistaiseksi "omaan" liikenteeseen eivät telibussit edelleenkään sovellu.
Mutta, jos tilaaja maksaa teliautot, niin miksikä ei.
Jatkossakaan kalliita teliautoja ei näillä näkymin hankita ns. omaan liikenteeseen, kun niitä liikenne ei edellytä.

Tuo kymppilinjan voittojen varassa hankitut 3 pika-autoa on kyllä erikoinen käsitys.
Ihan kuin ei oman liikenteen autoihin tarvitsisi tehdä korvausinvestointeja.
Niitä tehdään ensi vuonnakin ja rahkeiden rajallisuudesta johtuen, teliautojenhankinta voi vaikuttaa normaalia pikkuisen pienempään määrään, mutta emme voi laiminlyödä sitäkään puolta.

Toisin kuin Laaksonen uumoilee, minä uumoilen, että yritysaloitteista seutuliikennettä on tällä seudulla vuoden 2014 kesäkuun lopunkin jälkeen, jolloin siirtymäajan sopimukset alkavat päättyä.

Eduskunnan joukkoliikennelain oikeusharkinnan perusteisiin tekemät erinomaiset lisäykset johtivat siihen, että isoa eroa ei tulevaisuuden reittiliikennelupa-ajan ja nyt päättyneen liikennelupa-ajanvälillä sittenkään välttämättä ole. Sen näyttä tuleva lain soveltaminen.

Me olemme valmiit PSA -aikaan, kuten tämäkin kilpailutuskierros osoittaa, mutta minä olen edelleen vankasti sitä mieltä, että parasta palvelua saadaan asiakkaalle, kun bussiyhtiöillä on aito intressi siihen, että autoissa on maksavia asiakkaita.
Nykymuotoisessa kilpailutuksessa sitä intressiä ei ole eli asiakkaan eduksi haluamme jatkaa reittilupamallilla.
Se ei olekaan niin poissuljettu malli, kun parempaa palvelua kuin markkinoilla syntyy, ei synny ilman rahaa, tulipa tänne minkämoinen seudullinen joukkoliikenneviranomainen tahansa.

Kun ympäryskunnilla ei ole ylimääräistä rahaa ja tilaaja-tuiottaja -malli seudullisena todennäköisesti tulisi niile nykymallia huomattavasti kalliimmaksi ja sen lisäksi ne menettäisivät käytännössä kokonaan vaikutusmahdollisuutensa itselleen tärkeään bussiliikenteeseen, niin tuotantotavan muutos eli käytännössä kunnallstaminen ei ole ollenkaan kirkossa kuulutettu.

Näitä ajatuksia halukkaat voivat lukea lisää huomenna ilmestyvästä LAL:n Bussi-Ammattilainen -lehdestä.

Laaksoselle en malta olla toteamatta, että kannattaa ehkä kerran vielä lukea PSA:n artikla no 1.
PSA (kuten kuten koko EU) lähtee siitä, että ensisijainen liiketoiminnan järjestämistapa on markkinaehtoinen - ei viranomaisvetoinen.
PSA:n tarkoitus onkin luoda EU:hun yhteinäiset, läpinäkyvät ja tasapuoliset menettelytavat, jos viranomainen päättää puuttua markkinoiden toimintaan ja puuttumisen perusedellytys on se, että pitää syntyä parempaa palvelua kuin markkinoiden ehdoilla syntyy (ja se vaatii yleensä rahaa).

Masi ei pelkää kilpailutettua liikennettä, mutta pitää asiakaslähtöistä järjestämistapaa paljon parempana, sano
Masi
 
Oliko LL:n ja Paunun yhteistyö yllätys?
Jos oli, niin totean, että kaikki yhteistyö ja verkostoituminen on tätä päivää.
Sitä on jo yli 10 vuotta harjoiteltu mm. EB:ssä. Nyt vain mentiin vähän eri tasolle.
Ainakin minulle yhteistyö oli hienoinen yllätys. En kuitenkaan missään nimessä vastusta kilpailun tulosta - varsinkaan siinä tapauksessa, jos saamme / olitte yhteistuumin tarjonneet näitä Polakki-Volvoja linjoille, oli ne sitten ilman metro-ovia tai Kiel-penkkejä. Volvot ovat ainakin minun mielestäni parempi vaihtoehto kuin LAK:n tuotteet - oli ne puolestaan kuinka kotimaisia hyvänsä.
 
Ainakin minulle yhteistyö oli hienoinen yllätys. En kuitenkaan missään nimessä vastusta kilpailun tulosta - varsinkaan siinä tapauksessa, jos saamme / olitte yhteistuumin tarjonneet näitä Polakki-Volvoja linjoille, oli ne sitten ilman metro-ovia tai Kiel-penkkejä. Volvot ovat ainakin minun mielestäni parempi vaihtoehto kuin LAK:n tuotteet - oli ne puolestaan kuinka kotimaisia hyvänsä.

Hei
Merkit ovat vielä lukkoon laittamatta ainakin Paunun osalta. Metro-ovia ja Volvoissa käytettyjä Kiel-penkkejä vastaavia on meillä ollut vuosia erilaisissa Scania- Volvo - Lahti -yhdistelmissä.
Masi
 
Kunnalliset tilaajat eivät nipistä ominaisuuksista ja kalliista mutta hyvistä käytännöistä tilaajan luonteen takia, vaan paineista pitää kustannukset alhaalla. Lippujen hintojen korotukset ovat maailmanlopun merkkejä, joten niitä korotetaan mahdollisimman vähän. Jos verotuloista maksettu tuki olisikin liikenneosastolta kaupunkiin päin, nousisi halu maksaa paremmasta palvelusta kummasti.

Keinot tähän löytyvät kaupunkisuunnittelusta ja ilmapiiristä, joka sallii kalliimmat liput.
 
Merkit ovat vielä lukkoon laittamatta ainakin Paunun osalta.
Mahdollista siis lienee, että tarjousyhteenliittymän jäsenet hankkisivat eri merkkejä tai malleja tarjottuun liikenteeseen. Jotenkin silti olettaisin, että tämänkin suuruusluokan hankintakokonaisuudessa yhteishankinnalla voitaisiin jo saavuttaa säästöä ainakin jossain määrin? Tämä toki edellyttää, että tarjousyhteenliittymän molemmat osapuolet pääsevät yhteisymmärrykseen hankittavan kaluston merkistä, mallista ja yksityiskohdista.

Metro-ovia ja Volvoissa käytettyjä Kiel-penkkejä vastaavia on meillä ollut vuosia erilaisissa Scania- Volvo - Lahti -yhdistelmissä.
Takaovenahan Paunulla ei tätä "metro-ovea" ole kuitenkaan käytetty yhdessäkään autossa. Takaovella tämä vaaralliseksikin mainittu sisään työntyvä heitto-ovikoneiston tankoviidakko ei liene niin merkittävä haitta, koska takaoven portaikossa harvemmin kukaan matkustaa tai seisoo ovea käytettäessä.

Spekulaatiot siitä, miten liikenteen tuotanto jakautuu (ellei tasan puoliksi) Länsilinjain ja Paunun kesken, ovat myös käynnissä. Entäpä varakalusto, kummallakaan kun ei matalalattiatelejä ole ennestään vara-autotarpeen tyydyttämiseksi? Euro kolmoset taitaa kelvata varalle, ja sellaisia lienee käytettynäkin saatavissa jos ei Suomessa, niin ainakin länsinaapurista.

Tampereen kilpailutusten kalustopolitiikka on muuttunut, kun pitkiinkin osapäiviin kelpaa Euro3-kalusto. Kalustopisteiden ollessa vain 5,5% kokonaispisteistä ja osapäiväautojen painoarvon ollessa pienempi käytettyjen telien tarjoamisesta on tullut kannattavaa. Yhdistelmätarjousmahdollisuuden ansiosta kokonaisuudesta tulee niin suuri, että sitä varten kannattaa vaikka perustaa uusi varikko.

Näistä lähtökohdista taitaa olla aika selvää, kuka kilpailun voittaa.
Näistäkin lähtökohdista taisi edellä kirjoittavalle olla kaikkea muuta kuin selvää, kuka kilpailun lopulta voitti? ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Entäpä varakalusto, kummallakaan kun ei matalalattiatelejä ole ennestään vara-autotarpeen tyydyttämiseksi? Euro kolmoset taitaa kelvata varalle, ja sellaisia lienee käytettynäkin saatavissa jos ei Suomessa, niin ainakin länsinaapurista.
Mielenkiintoista sinänsä spekuloida aiheella, itse näkisin yhdeksi todennäköiseki vaihtoehdoksi jo sen, että kun liikenne 22:n osalta alkaa, hankitaan tähän pakettiin jo muutama ylimääräinen (uusi EEV) auto, joille myöhemmin sitten 17 ja 20 aikana löytyy varmasti käyttöä. Että ainakaan 2010 ei ole tarvetta edes pohtia muita kuin uusia. Millaiseksi sitten kaluston kokonaisvahvuus muodostuu 2011 aikana ja mikä on vara-autojen prosentuaalinen määrä, jää arvoitukseksi.

Kun vara-autot ja liikenteessä olevat autot ovat ominaisuuksiltaan samanarvoisia, ei tule edes mitään liikennekorvausten alentamista "huonommalla" kalustotyypillä ajamisesta. Maksaahan jokainen "ylimääräinen" auto, mutta varmaan helpottaa jokapäiväistä liikennöintiä. Sikäli, kun näissä teliautokohteissa ei liene kovin toivottavaa edes ajaa 2-akselisilla, joten niitäkään on hieman huono pitää varalla, vaikka entuudestaan vahvuudessa olisi.

Varmaan jo viikon päästä verkossa on kaikki liitteet pöytäkirjojen yhteydessä (itse kokoushan on vasta 15.12. iltapäivällä). Jännäksi menee, kuinka pienellä marginaalilla voittava tarjous on tapahtuu.
 
Takaisin
Ylös