- Liittynyt
- 15 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 638
Vs: Tampereen pikaratikkahanke
Eiköhän olisi kuitenkin parempi päästää bussit ja ratikat samoille kaistoille tai ainakin pysäkeille, jolloin matkustajien olisi mutkattominta vaihtaa ratikasta bussiin ja päinvastoin ?Teoriassa niin, että aidataan 3 metriä korkealla teräsaidalla koko rata ja rakennetaan laitureille kulut sekä kadun alitukset jalankulkutunneleilla tai -silloilla. Risteysten kohdille lyhyet alikulut risteävälle autoliikenteelle.
Mutta tuohan on tietysti niin rankka skenaario sekä kustannuksiltaan että miljöövaikutuksiltaan että eihän siinä mitään järkeä ole. Teoriassa kuitenkin täysin mahdollista.
En kannata. Viittaan edelliseen.Käytännössä tehtäisiin niin, että tingitään siitä täysin dedikoidusta väylästä jättämällä aidat pystyttämättä, sallimalla tasokohtaukset risteyksissä sekä jalankulku radan yli. Rakennetaan kuitenkin esim. kiveyksellä sellainen tasoero (tai vastaava estevaikutus sirolla esim. 30-50 cm korkealla aidalla) autoväylään ettei henkiöauto tai bussi pääse ratikkaradalle rikkomatta alustarakenteitaan.
Tunneleissa kulkevia junia on maailma väärällään ja hyvin toimivat, mutta jos löydät sellaisen yksityiskohdan, joka tekee koko hankkeen mahdottomaksi, niin kerro. Yritän vastata.Olisi kuitenkin dialogin kannalta hedelmällisempää, jos esittäisit perustellun kokonaisnäkemyksen visiostasi, kaikkine hyvine ja huonoine puolineen. Sekin on siedettävä, että muut kritisoivat tuota visioita ja toisaalta kysyvät miten olit ajatellut tietyt yksityiskohdat toteutettavan.