No niin. Muutama päivä poissa ja näin hirveästi tullut tekstiä!
No saatiinhan se selattua, joten kommentoidaanpa muutamaa kohtaa jotka jäivät mietityttämään.
Olen kumonnut jokaisen "faktan" kerta toisensa jälkeen.
Mitenköhän kumoat faktan, että matka tunneliasemalle kestää huomattavasti kauemmin kuin maanpäälliselle. Tai että tunnelirakentaminen on törkeän kallista. Tai että maanpinnallakin kulkevat ratikat voivat olla oikeasti nopeita.
Ei ole. Ratikka ei palvele yhtään bussia paremmin. Jos ratikka säästää jollain valoetuuksilla muutaman sekunnin matka-ajassa, hyöty kumoutuu sillä, että ratikan vuorotiheyttä harvennetaan verrattuna busseihin.
Mitä nyt ratikka vaan:
- Tarjoaa suuremman kapasiteetin.
- Alhaisermmat ajokustannukset.
- Ratikka (kuten raideliikenne) on todettu houkuttelevammaksi kuin vastaava bussiliikenne.
Ratikka nopeuttaa matkaa keskustan lävitse myös, mutta todellinen painoarvo on väylillä keskustan ja asuinalueiden välillä. Esim. Hervanta - keskusta, jonne tullaan rakentamaan uusia pikaväyliä. Nämä nopeuttavat edelleen matkaa bussiin nähden. Ja hiukan outo väite että ratikan vuoroväliä harvennetaan busseihin verrattuna. Tietysti mitään ei ole lyöty vuoroväleistä lukkoon, mutta ratikkalinjoille on pääsääntöisesti suunniteltu 5-10 min. vuorovälejä.
Tottakai jokaisella liikkumismuodolla omat ongelmansa ovat, mutta kyllä kai se metro sentään nopein liikkumisväline Helsingissä on ?
Se on nopein jos olet menossa metroasemalta toiselle metroasemalle. Aika mikä tuhlaantuu rullaportaisiin ja muuhun kulkemiseen maan pinnalle syö matka-aiukaa tehokkaasti, lisäksi ratikoita ja busseja harvempi pysäkkitiheys aiheuttaa lisää kävelymatkaa.
Kannattaa huomata, että tunnelissa kulkeva ratikka palvelee myös niitä, joilla ei ole keskustaan mitään asiaa. Kadulla kulkeva ratikka hidastaa turhaan niiden matkaa, jotka eivät poikkea keskustassa.
Kadulla kulkevalla ei menetetä oleellisesti matka-aikaa. Kannattaako tosiaan rakentaa kahden tai kolmen minuutin tähden törkeän kallis tunneli, joka kaupan päälle haittaa keskustaan menijöiden matkaa (joita uskallan väittää olevan enemmän kuin keskustan ohitse kulkijoita)?
Tunneli on sitäpaitsi matkustajan kannalta mukavampi, koska silloin tulee vähemmän kävelyä ja odottelua sateessa.
Tunnelihan tuo nimenomaan lisää kävelyä ja odottelua. Nyt vaan tutustumaan jo siihen Helsingin metroon.
Tuossa tavassa katu avataan ja rata rakennetaan 3-5 metriä maan pinnan alle. "kaivantolle" valetaan betonikansi, joka päälle rakennetaan tie uudestaan.
Tammerkoski välissä vaan pakottaa menemään syvälle.
-- huonoa palvelua hirveällä hinnalla!
Jani on onnistunut kiteyttämään hyvin koko tunnelin ongelman.