- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Kolmiraidevaihtoehtoa tehokkaampi on kunkin kohdan liikennejärjestelyiden mukaan
yksi autokaista + yksi raitiovaunukaista + yksi sekakaista - tyyppinen järjestely. Bremenissä oli tämä käytössä versiona 1-2 autokaistaa + 1 raitiovaunukaista + 1 sekakaista vaihdellen. Kolmiraidevaihtoehto ei oikein ole käytännössä toteutettavissa.
Miten tämä toimisi Pispalan valtatien oloissa yhdistettynä vuorokauden ajan mukaan sykliseen ruuhkaan? Tämä järjestely kiinnostaisi kyllä, mutta onko sinulla tarkempaa selitystä tai kenties kuvia siitä?
Miksi muuten ei ole? Kustannussyistäkö kun maksaa 50 % enemmän, vai onko muitakin syitä?
Liikennemäärät Pispalan valtatiellä voidaan rajoittaa rajoittamalla liikenteen pääsyä sinne. Jos
raitiotie tehdään Pispalan valtatielle, jäljellejäävät bussit voidaan ohjata Paasikiventielle.
Pispalan valtatien liikennettä voitaisiin kenties rajoittaa, mutta minua pelotti kalvoissa kummitellut kevyen ja joukkoliikenteen katu -ilmaus (vai miten se meni?). Pispalan valtatie on sen verran kriittinen väylä, että vähintään nousee hirveä haloo, jos sinne ei enää pääse autolla. Toki läpiajoa kannattaa ohjata Paasikiventielle mahdollisimman paljon, samoin bussiliikenne. Ja Pispalan valtatien autoliikenteelle voidaan jopa asettaa hyvin matala nopeusrajoitus sekä muita rajoitteita, mutta kokonaan sitä ei voida sulkea henkilöautoliikenteeltä, tuskin edes täysin kokonaan läpiajolta, kun Pispalastakin pitää sentään päästä länteen.
Vaikeata tulee olemaan. En muutenkaan ymmärrä miksi Pispalan valtatie olisi jotenkin merkittävä juurikin ratikan kannalta. Valtatien vartta palvelee varsin tiheä bussiliikenne (huomattavasti tiheämpi kuin mihin ratikalla tullaan pääsemään). Alueen väestömääräkään ei sinänsä vielä perustele ratikkaa, eikä ratikkaa varsinaisesti kannata hidastaa tämän takia.
Pispalan valtatien korridorissa asuu huomattavasti enemmän ihmisiä kuin optimistisimmankaan Santalahden kaavoitusskenaarion mukaan saadaan Rantaväylän korridoriin. Bussit voidaan hyvin laittaa Rantaväylälle. Tämä edellyttää Vaitinaron risteyksen uudelleen pohtimista, jotta siitä pääsee sujuvammin Paasikiventielle.
En nyt oikein näe pointtia tässäkään. Pispalan valtatie on luonnollinen reitti useille bussilinjoille, joita tuskin kannattaa siirtää tukkoisemmalle Paasikiventielle.
Ilman muuta kannattaa, erityisesti kun Paasikiventielle aiotaan joka tapauksessa rakentaa bussikaistat, joilla pääsee ajamaan 70 km/h henkilöautoruuhkista ohi pysähtymättä kuin pari kertaa matkalla.
Itse asun Pispalan valtatien vaikutuspiirissä ja koska tahansa vaihdan tiheän mutta epäsäännöllisen bussitarjonnan hieman harvempaan mutta täsmälliseen ja hyvin palvelevaan raitiotiehen. Sitäpaitsi Pispalan valtatien varrella on enemmän mielenkiintoisia / tärkeitä kohteita muualta tulevien asioida kuin Rantaväylän varrella.
Viimeksi muokattu: