Joitakin huomioita tuli kyllä mieleen esitetyistä vaihtoehdoista:
Ruutu 2, Lielahti: Mikähän sitten olisi paras linjaus raiteille? Harjuntausta olisi _kaikkia_ kauppoja lähin vaihtoehto, mutta voiko sitä edes harkita kun se on autoilun kannalta melkeinpä villi länsi. Reitti olisi kaikkea muuta kuin nopea. Enqvistinkatu voisi olla nopeampi, mutta taas jää kauaksi mm. Citymarketista.
Kartassa mainittu tunneli Enqvistinkadun päästä radan ali Pispalan valtatielle olisi puolestaan erittäin kannatettava juttu ilmankin ratikkaa. Missä ovat mahdollisesti tulevan lähijunaliikenteen seisakkeet?
Ruudut 3, Pispala: Pispalan valtatie olisi tosiaan asiakasystävällisempi reitti, toisaalta. Mutta jos kadulle ei oikeasti tehdä mitään muuta kuin vedetään sinne kiskot, ei ratikan kulku voi olla sujuvaa. Katu on nykyisellään melkoisen ruuhkainen, että ratikka vaatisi oman kaistansa. Mahtuuko sellainen sinne? Rantaan voisi kiskot saada omalle kaistalleen ja kulku olisi nopeampaa, mutta silloin Pispalan valtatie olisi edelleen kumipyörävaunuin hoidettava.
Ruudut 4, Keskusta/länsi: Miksei ole tutkittu reittivaihtoehtoa Pirkankatu - Puutarhakatu - Kuninkaankatu - Hämeenkatu? Pyynikintorin kohdalla olisi tilaa koukata raiteet jo siinä Puutarhakadulle.
Ruudut 5, Keskusta/itä: Ilman muuta kannattaisin Hämeenkatu - Itsenäisyydenkatu -vaihtoehtoa. En edelleenkään jaksa uskoa kendoareenan nousuun, vaikka Tampereella onkin niin typerät päättäjät, että varmaan veisivätkin kaupungin vaikka konkurssiin kunhan vaan areena saadaan. Ja kuitenkin tämä reitti olisi suorempi ja palvelisi laajempia asiakaskuntia kuin Sorin kautta kierrättäminen.
Ruudut 6, Kaleva: En oikein tiedä kumpi olisi parempi, Sammonkatu vai TAYS - Kissanmaa. Tietty Sammonkatu olisi nopeampi ja TAYS:n suuntaan voi aina laajentaa. Vaihtopysäkkien sijoittelu ei kuitenkaan tässä vakuuta - paitsi tuo Rieväkadun vaihtoehto, joka saattaa olla hitaanlainen.
Ruudut 8, Hervanta: Muuta en osaa sanoa, kuin että keskeisen vaihtopysäkin pitäisi ehdottomasti olla Hervantakeskuksella.
Lopulta en osaa nyt esitettyjen vaihtoehtojen perusteella sanoa, kannatanko vai vastustanko koko ratikkaa. siinä ja siinä...