Tampereen pikaratikkahanke

Ja kyseisen kyselyn tulokset löytyvät täältä.

Ja muistutetaan myös kiinnostuneita tulevista yleisötilaisuuksista:

Tampereen kaupunki sanoi:
Yleisötilaisuuksia järjestetään kaksi. Ensimmäisessä, helmikuun tilaisuudessa, esitellään alustavia vaihtoehtoja ja niitä koskevaa palautetta sekä vaihtoehtojen karsintaperusteita. Toinen yleisötilaisuus järjestetään huhtikuussa. Siellä esitellään jatkoon valittujen vaihtoehtojen suunnitelmia ja vaikutuksia.
 
Erittäin mielenkiintoinen kysely. Suurin ongelma on se, että kysely on ollut avoin kenelle tahansa, joten vaikka vastauksia on suuri määrä, ne eivät edusta väestöä tasapuolisesti. Parempi olisi ollut, että kysely olisi tehty satunnaisotannalla.

Siitä huolimatta tuo antaa suuntaviivoja monelle sellaiselle asialle, josta täällä foorumillakin on käyty keskustelua. Mikä koetaan kohtuulliseksi kävely/pyöräilyetäisyydeksi pysäkille, mikä on hyvä vuoroväli, miten tärkeää on täsmällisyys, esteettömyys jne.

Samaa kyselypohjaa voisi käyttää myös muualla, ja toteuttaa satunnaisotannalla vastaava kysely esim. Turussa, Jokeri-linjan varrella taikka Munkkivuoressa.

Kun tuo helmikuun tilaisuuden päivä, aika ja paikka ovat tiedossa, niin olisi kiva, jos joku postaisi tiedot tänne.

Kaupungin nettisivuja selaillessa tuntuu, että hanketta valmistellaan hyvin suurella avoimuudella. Olen vähän kateellinen kun vertaa tilanteeseen täällä Helsingissä...
 
Ja kyseisen kyselyn tulokset löytyvät täältä.

Siitä huolimatta tuo antaa suuntaviivoja monelle sellaiselle asialle, josta täällä foorumillakin on käyty keskustelua. Mikä koetaan kohtuulliseksi kävely/pyöräilyetäisyydeksi pysäkille, mikä on hyvä vuoroväli, miten tärkeää on täsmällisyys, esteettömyys jne.

Tämän päiväinen Aamulehden etusivun kirjoitus kyseisestä kyselystä.

Onkohan toimittajalla ollut edes käsitystä siitä mikä kyselyn tarkoitus oli? Ilmeisesti ei...

Tuo Tervetuloa ratikka mikä aiheutti kirjoittajalle närää on siis Aamulehden omaa otsikointia.
 

Aamulehden ja Tampereen kauppakamarin pikakysely
Pirkanmaan kärkihankkeista
osoittaa, että kannattaa jättää jäähyväiset koko ratikkahankkeelle. Ratikka on yrittäjien mielestä toiseksi viimeisenä kymmenestä kärkihankkeesta.
Onhan se toisaalta ymmärrettävääkin, koska Tampereella on sijoitettu valtavat rahasummat parkkihalleihin ja -luolaan. Ratikka söisi ainakin Finnpark Oy:n tuottoja, jos keskustaan pääsisi ratikalla.
 

Aamulehden ja Tampereen kauppakamarin pikakysely
Pirkanmaan kärkihankkeista
osoittaa, että kannattaa jättää jäähyväiset koko ratikkahankkeelle. Ratikka on yrittäjien mielestä toiseksi viimeisenä kymmenestä kärkihankkeesta.
Onhan se toisaalta ymmärrettävääkin, koska Tampereella on sijoitettu valtavat rahasummat parkkihalleihin ja -luolaan. Ratikka söisi ainakin Finnpark Oy:n tuottoja, jos keskustaan pääsisi ratikalla.
Pysäköintifirmojen tuottojen lasku tuskin on este joukkoliikenteen kehittämiselle?
 
Ramboll sanoi:
Vastaajat eivät edusta kattavasti seudun väestöä. He ovat Tampereen raitiotiestä kiinnostuneita Internetin käyttäjiä, joiden ikäjakauma painottui 26–45 -vuotiaisiin.
Ei tainnut tulla "toivottu tulos". Eli onkohan liian myönteinen.
En mitenkään usko raitiotien toteutumiseen tällä vuosisadalla. Tosin en ole paikkakuntalainen, enkä todennäköisesti tarpeeksi perillä asiain kulusta.
Siis kertokaa, että olen väärässä!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ei tainnut tulla "toivottu tulos". Eli onkohan liian myönteinen.
En mitenkään usko raitiotien toteutumiseen tällä vuosisadalla. Tosin en ole paikkakuntalainen, enkä todennäköisesti tarpeeksi perillä asiain kulusta.
Siis kertokaa, että olen väärässä!
Olet sekä oikeassa että väärässä. Väärässä siinä, että raitioteitä rakennetaan ympäri maailman Tampereen kokoisiin ja pienempiin kaupunkeihin. Norjan Bergenin raitiotie taitaa olla uusin? Oikeassa valitettavasti siinä, että Tampereelle sitä tuskin saadaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Albert ja Ertsu: Olette molemmat virallisen tiedon mukaan väärässä. Tampereen kaupunki ja seudun kuntayhtymä ovat sitoutuneet raitiotien toteuttamiseen, ja parhaillaan hankitaan MAL-aiesopimuksen kautta valtion sitoutumista hankkeen aloitukseen. Parhaillaan tehdään alustavaa yleissuunnitelmaa. Kuten tässä ketjussa on käsitelty, on Tampereen pitkän aikavälin investointisuunnitelmassa jo varauduttu hankkeen toteutuksen aloittamiseen 2015, joka on varsin realistinen aloitusvuosi jos suunnittelu tehdään kunnolla.

Sen sijaan hankkeelle on suuri riski, että Kauppakamari ja Aamulehti toimivat raitiotietä vastaan tai ainakin sen puolesta, että se jätettäisiin toteutusjärjestyksessä epärealistisempien hankkeiden taakse.

Itku ei kuitenkaan auta markkinoinnissa.
 
Väärässä siinä, että raitioteitä rakennetaan ympäri maailman Tampereen kokoisiin ja pienempiin kaupunkeihin. Norjan Bergenin raitiotie taitaa olla uusin?
Tiedänhän tuon. Ranskan "Jyväskyläänkin" olisi tekeillä jo raitiotie. Mutta siellä taitaakin valtiovalta olla vahvasti mukana ajamassa asiaa.
Meidän maassamme valtiolle on paljon tärkeämpää vaikkapa tomaattien arktinen kasvattaminen.
 
Ranskassa valtio ei nykyään rahoita lainkaan uusia raitioteitä. Sen sijaan se antaa joukkoliikenneviranomaiselle luvan kerätä versement transport - työnantajamaksua ja korottaa sitä, jos viranomaisella on kriteerit täyttävä hyvä hanke.

Toisaalta kannattaa muistaa, että vasta nyt, vuonna 2010, ollaan oikeasti siinä vaiheessa, jossa Tampereen seutu on virallisesti esittämässä, että raitiotie tarvitsisi valtion investointiavustusta.
 
Tiedänhän tuon. Ranskan "Jyväskyläänkin" olisi tekeillä jo raitiotie. Mutta siellä taitaakin valtiovalta olla vahvasti mukana ajamassa asiaa.
Meidän maassamme valtiolle on paljon tärkeämpää vaikkapa tomaattien arktinen kasvattaminen.

Suomen joukkoliikennekeskustelun taso, hohhoijaa
Joukkoliikenne pelastuu jos päästään kuppaan muilta rahat, hohhoijaa.

Olenki jo aika päiviä sitten nimennyt tän foormumin Helsingin joukkoliikennefantasiaksi (jlf)

Eipä muuta lisättävää
 
Viimeksi muokattu:

Aamulehden ja Tampereen kauppakamarin pikakysely
Pirkanmaan kärkihankkeista
osoittaa, että kannattaa jättää jäähyväiset koko ratikkahankkeelle. Ratikka on yrittäjien mielestä toiseksi viimeisenä kymmenestä kärkihankkeesta.
Onhan se toisaalta ymmärrettävääkin, koska Tampereella on sijoitettu valtavat rahasummat parkkihalleihin ja -luolaan. Ratikka söisi ainakin Finnpark Oy:n tuottoja, jos keskustaan pääsisi ratikalla.
Kyselyssä on kysytty n. 300 yrittäjältä koko Pirkanmaalla, tuskin jossain Toijalassa tai Ikaalisissa liikuttaa mikään Tampereen ratikka.

Jos kauppakamarin jäsenillä on Finnpark Oy:n osakkeita, niin se on takuulla joukkoliikenteen kehittämisen este.
Ei ole. Finnpark on kunnallinen oy.

Ei tainnut tulla "toivottu tulos". Eli onkohan liian myönteinen.
En mitenkään usko raitiotien toteutumiseen tällä vuosisadalla. Tosin en ole paikkakuntalainen, enkä todennäköisesti tarpeeksi perillä asiain kulusta.
Siis kertokaa, että olen väärässä!

Olet väärässä. Projekti on hyvässä vauhdissa ja myötätuulessa. Ainoat jarrut ovat Kauppakamari ja Aamulehti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kyselyssä on kysytty n. 300 yrittäjältä koko Pirkanmaalla, tuskin jossain Toijalassa tai Ikaalisissa liikuttaa mikään Tampereen ratikka.

Toi kysely ja uutisointi sen pohjalta muistuttaa aika lailla Hesarin "journalismia". Kohta varmaan saadaan lukea seuraava uutinen: Aamulehti paljastaa: ratikka on turha! Lehti kävi paikan päällä Hervannassa haastattelemassa päiväkoti Tuulentuvan Tiitiäisten ryhmää. Kärkihankkeiksi ratikan edelle kiilasivat muun muassa Hervannan leikkipuiston kunnostus sekä hattaranmyyntipiste ostarille.
 
Takaisin
Ylös