Tampereen pikaratikkahanke

http://img196.imageshack.us/img196/799/pika1r.jpg]Tältä pohjalta voi lyödä suoraan valtuustolle pöytään nuijittavaksi.

Nuo Hervannan pään ristiin menevät haarat vähän häiritsevät. Siinä on kaksi vierekkäistä (jopa päällekkäistä) pysäkkiä, joista kaupunkiin päin matkaava joutuu valitsemaan, kun kumpi vaan käy, mutta kummallakin vain puolikas vuoroväli. Johtaa pysäkkien välissä kyttäämässä seisomiseen, mikä on todella rasittavaa. (tietysti kjos tietää aikataulun, tietää kummalle pysäkille tulee ratikka milloinkin)

Jos ei ole pakottavaa syytä tehdä tuollaista "kahdelta pysäkiltä yhteen suuntaan" ratkaisua, niin kannattaa sitä välttää. Onnistuisiko tuossa yhdistää haarat jo tuossa missä ne risteävät?
 
Jos ei ole pakottavaa syytä tehdä tuollaista "kahdelta pysäkiltä yhteen suuntaan" ratkaisua, niin kannattaa sitä välttää. Onnistuisiko tuossa yhdistää haarat jo tuossa missä ne risteävät?

Käytännössä onnistuu, mutta "pakottava syy" tälle järjestelylle on mielestäni juurikin Tieteenkadun pysäkki (ensimmäinen vihreän haaran pysäkki pohjoisesta). Sille alueelle nousee mökkiä tällä hetkellä siihen tahtiin, että pysäkkki on varsin perusteltu. Lisäksi mm. Hervannan ammattikoulu sijaitsee vielä kohtuullisen etäisyyden päässä tästä pysäkistä.
 
Nuo Hervannan pään ristiin menevät haarat vähän häiritsevät. Siinä on kaksi vierekkäistä (jopa päällekkäistä) pysäkkiä, joista kaupunkiin päin matkaava joutuu valitsemaan, kun kumpi vaan käy, mutta kummallakin vain puolikas vuoroväli. Johtaa pysäkkien välissä kyttäämässä seisomiseen, mikä on todella rasittavaa. (tietysti kjos tietää aikataulun, tietää kummalle pysäkille tulee ratikka milloinkin)

Joo, tämä häiritsi minuakin, mutta unohdin mainita. Tällaisia olisi syytä välttää.

Ehkä eniten miettimistä olisi vielä Hervannan linjauksissa. Muuten alkaa olla aika hyvin vaihtoehdot kasassa.
 
Käytännössä onnistuu, mutta "pakottava syy" tälle järjestelylle on mielestäni juurikin Tieteenkadun pysäkki (ensimmäinen vihreän haaran pysäkki pohjoisesta). Sille alueelle nousee mökkiä tällä hetkellä siihen tahtiin, että pysäkkki on varsin perusteltu. Lisäksi mm. Hervannan ammattikoulu sijaitsee vielä kohtuullisen etäisyyden päässä tästä pysäkistä.
Kompromissi, riita poikki:

Hervannan valtaväylälle, Orivedenkadun ja Tutkijanpolun siltojen väliin ja silloilta rampit aitoon Stadtbahn-tyyliin keskilaiturille.

Hervannan valtaväylältä pääsee Insinöörinkadulle ongelmitta, sillä tällä hetkellä LPA (pysäköintialue)-merkinnällä varustettu kiinteistö kallioleikkauksen ja Opiskelijankadun/valtaväylän risteyksen välissä on muutettavissa ratikan liikennealueeksi, jolloin siirtymä kadulta toiselle voi tapahtua jopa 20-30 km/h nopeudella.
 
Kompromissi, riita poikki:

Hervannan valtaväylälle, Orivedenkadun ja Tutkijanpolun siltojen väliin ja silloilta rampit aitoon Stadtbahn-tyyliin keskilaiturille.

Vähän liian laiha sopu meikäläisen makuun. Kompromissiratkaisu joka tarjoaa huonoa palvelua sekä pohjois-Inssin alueelle että "postipankin" posselle, toki tasapuolisesti.

Jos tuo epätietoisena haahuilu Insinöörinkadun ja Opiskelijankadun kulmassa sijaitsevien kahden keskustaan syöttävän erillisen pysäkin välimaastossa koetaan isoksi ongelmaksi, niin siihen on olemassa yksinkertainen ratkaisu. Teipataan pysäkkikatosten katoille vaikka lamput, joista se aina palaa (tai vaikka vilkkuu jä pärisee) jonka pysäkille seuraava ratikka on tulossa.
 
Teipataan pysäkkikatosten katoille vaikka lamput, joista se aina palaa (tai vaikka vilkkuu jä pärisee) jonka pysäkille seuraava ratikka on tulossa.

Tuo ei muuten ole ollenkaan huono idea. Toimii tälläisessä tilanteessa, jossa menee vain yksi linja, eli joka tapauksessa mikä vaan ratikka käy kaikille. Jos siis pysäkeiltä näkee hyvin toisilleen.

Itselläni on vatsaava ongelma usien, kun menen Mäkelänkadun varteen Vallilassa tarkoituksena päästä käpylään. Lähes kaikki bussit käyvät, mutta niitä menee kahdelta eri pysäkiltä. Siinä pitää sitten kytätä puolivälissä ja juosta sille pysäkille, jonka bussi sattuu tulemaan. Välissä on vielä liikennevalotkin lisäjännitystä tuomassa. Tähän eivät valot auttaisi, koska eri ihmiset kyttäävät eri bussikomboja, joten yleispätevää vastausta ei ole.
 
Tuo ei muuten ole ollenkaan huono idea. Toimii tälläisessä tilanteessa, jossa menee vain yksi linja, eli joka tapauksessa mikä vaan ratikka käy kaikille. Jos siis pysäkeiltä näkee hyvin toisilleen.
Jos käytössä on linjavärit (ja kunnollisella nykyaikaisella raitiotiellä pitäisi olla!) voisi toimia sellaisessakin tapauksessa, jossa useampi linja käytää samaa pysäkkiä: aivan vain tulossa olevan linjan väri päälle.
 
Joo, tämä häiritsi minuakin, mutta unohdin mainita. Tällaisia olisi syytä välttää.

Ehkä eniten miettimistä olisi vielä Hervannan linjauksissa. Muuten alkaa olla aika hyvin vaihtoehdot kasassa.

Hervannassa ajettaisiin 8-muotoista silmukkaa molempiin suuntiin vuorokertoina. Olen tätä esitellyt jo Facebookissa.
http://kotisivu.lumonetti.fi/eerait/8lenkki.jpg
6. kerta toden sanoo. Jokohan nyt onnistuisi?
 
Viimeksi muokattu:
Hervannassa ajettaisiin 8-muotoista silmukkaa molempiin suuntiin vuorokertoina. Olen tätä esitellyt jo Facebookissa.
http://kotisivu.lumonetti.fi/eerait/8lenkki.jpg
6. kerta toden sanoo. Jokohan nyt onnistuisi?

Hervantakeskus jää ikävästi hieman paitsioon. Lisäksi mahdollinen Vuoreksen jatko ei oikein istu tuohon silmukkaideaan. Eikä tuokaan oikeastaan vastaa siihen asiaan mikä Hyväristä häiritsi lainaamassasi viestissä (joka siis ei häiritse minua lainkaan nerokkaan lamppuidean johdosta ;) ).
 
Viimeksi muokattu:
Hervantakeskus jää ikävästi hieman paitsioon. Lisäksi mahdollinen Vuoreksen jatko ei oikein istu tuohon silmukkaideaan.
Ratikka ohittaa Hervantakeskuksen itäpuolelta aivan vierestä. Vuorekseen jatkohaaran voi ottaa mistä tahansa silmukan kohdasta. Ei haittaa silmukan toimintaa muuten, kuin että Vuorekseen ajettaessa silmukkaa ei enää ajettaisi silmukkana, vaan vuorokertoina eri kautta.
 
Ratikka ohittaa Hervantakeskuksen itäpuolelta aivan vierestä. Vuorekseen jatkohaaran voi ottaa mistä tahansa silmukan kohdasta. Ei haittaa silmukan toimintaa muuten, kuin että Vuorekseen ajettaessa silmukkaa ei enää ajettaisi silmukkana, vaan vuorokertoina eri kautta.

Juurikin tuo ohitus hieman häiritsee. Tuo ostoslaatikko nyt ehkä vielä saavutetaankin ihan kohtalaisen hyvin esittämälläsi linjauksella, mutta esim. Insinöörinkadun länsipuolen julkiset (miksei myös kaupalliset) palvelut jäävät jokseenkin syrjään.

Se on kyllä totta, että Vuorekseen tuosta voi jatkaa esittämälläsi tavalla. Tosin silloin silmukan liikennöinti kannattanee lopettaa kokonaan (muuten tulee ylitarjontaa tai turhan pitkät vuorovälit).
 
Se on kyllä totta, että Vuorekseen tuosta voi jatkaa esittämälläsi tavalla. Tosin silloin silmukan liikennöinti kannattanee lopettaa kokonaan (muuten tulee ylitarjontaa tai turhan pitkät vuorovälit).
Sorry, mutta en täysin ymmärä, mitä tarkoitat. Jos kuvaamastani silmukasta otettaisiin haara Vuorekseen sieltä lounaiskulmasta (vasen ala), niin silmukkaa ei enää ajettaisi silmukkana, vaan vuorokertoina eri kautta. Joka toinen vuoro ostarin ja toinen vuoro Länsi-Hervannan kautta.

Piti vielä lisätä, että miten tarpeellinen se Hervanta-Vuores -väli on suorittaa ratikoilla? Vuorekseenhan menisi oma raide keskustasta Hatanpään kautta, joten Hervanta-Vuores -välin voisi hoitaa busseilla.
 
Viimeksi muokattu:
Sorry, mutta en täysin ymmärä, mitä tarkoitat. Jos kuvaamastani silmukasta otettaisiin haara Vuorekseen sieltä lounaiskulmasta (vasen ala), niin silmukkaa ei enää ajettaisi silmukkana, vaan vuorokertoina eri kautta. Joka toinen vuoro ostarin ja toinen vuoro Länsi-Hervannan kautta.

Olen itsekin vähän kahvilla siitä, mitä tarkalleen ottaen tarkoitat noilla vuorokerroilla (Arkkitehdinkadun kiskot "rullalle" Vuoreksen jatkon yhteydessä?). Joka tapauksessa Vuoreksesta tulevan linjan on ehdottomasti kuljettava Hervantakeskuksen kautta.
 
Olen itsekin vähän kahvilla siitä, mitä tarkalleen ottaen tarkoitat noilla vuorokerroilla (Arkkitehdinkadun kiskot "rullalle" Vuoreksen jatkon yhteydessä?). Joka tapauksessa Vuoreksesta tulevan linjan on ehdottomasti kuljettava Hervantakeskuksen kautta.
Vuorokerrat tarkoittaa sitä, että joka toinen vuoro ajetaan eri reittiä kuin toinen. Minun mielestäni Hervannan ja Vuoreksen välillä ei tarvita ratikkaa lainkaan. Bussiyhteys riittää, kun ottaa huomioon, että Vuorekseen tulee omat raiteet suoraan keskustasta Hatanpään kautta.
 
Vuorokerrat tarkoittaa sitä, että joka toinen vuoro ajetaan eri reittiä kuin toinen.

Eli siis jos Vuores-yhteys Hervannasta toteutetaan, niin esittämääsi lenkkiä ei liikennöidä, vaan linjoilla on erilliset päätepysäkit?
 
Takaisin
Ylös