Vs: Tampereen kesäliikenne 2013
Muistelen, että Ultrix on samaa mieltä. Ranskassa tuo on yleinen systeemi.
Minä haluaisin numerot ihan vaan siksi, että ratikkalinjalla kuuluu olla numero. Täysin tunnepohjainen ja vailla mitään järkisyitä oleva perustelu.
Ranskassa on kahta käytäntöä:
Kirjain: Bordeaux, Caen, Dijon, Grenoble, Lille (kirjaimet R ja T), Orléans, Strasbourg, Toulouse.
Numero: Clermont-Ferrand, Lyon, Marseille, Montpellier, Mulhouse, Nantes, Nizza, Pariisi, Rouen, Saint-Etienne (numerot 4 ja 5), Tours, Valenciennes.
Pariisin tapauksessa linjoja kutsutaan kirjaimella T + linjan numerolla, siis T1, T2, T3 ja T4 tällä hetkellä (lisää suunnitteilla). Notaatio on sellainen että sekä T että numero pistetään omaan ympyräänsä, eli suunnilleen näin: (T)(3) -- samalla tavalla kuin metrolinja 3 merkitään (M)(3) ja RER-linja C tyyliin (RER)(C).
Tämä on vain pikakatsaus, jätin pois monta järjestelmää, joissa on tällä hetkellä yksi linja tai vain rakenteilla oleva linja. Mutta ehkä siitä yleiskäsityksen saa.
Itse kannatan Tampereelle ehkä enemmän kirjainsysteemiä. Se erottaa ratikan helpommin bussilinjoista. Helsingin perinteinen käytäntö ei ole mikään peruste sille miten Tampereella pitää asiasta päättää.
Yksinumeroiset linjanumerot voisi varata runkobussilinjojen käyttöön.