Tämä onkin mielenkiintoista.Tampereella heitettiin yksöisniveletkin roskiin täysin höpöhöpö-perusteluin.
Kerrotko vielä mitkä ovat ne höpöhöpö-perustelut ja mikä niistä sitten ei pidä paikkaansa?
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tämä onkin mielenkiintoista.Tampereella heitettiin yksöisniveletkin roskiin täysin höpöhöpö-perusteluin.
Oliko ajatusta laittaa nuo kysymykset ihan liikennevirastolle?
Ja sitten ihan tekninen seikka: jos tuota on tarkoitus levittää, niin ehdottomasti itse paperiin tieto sen laatijasta ja yhteystiedot. Ei sitä voi muuten oikein levitellä kuin sosiaalisessa mediassa. (näen kyllä, että se on nyt saatu nätisti yhdeksi A4-arkiksi, sori...)
Mistä sen Liikenneviraston lausunnon voisi lukea?
Katuraitiotien alustavasta yleissuunnitelmasta toimitettiin lausuntopyyntö 21.12.2011 valtuuston esittämille tahoille. Linja-autoliitto ry ja Paikallisliikenneliitto ry eivät antaneet lausuntoa. VR-Yhtymä Oy esitti lausunnossaan, että raitiotielinja pitää linjata kulkemaan rautatieaseman kautta ja että raitiotielinjan rakentamisessa tulee huomioida, ettei junaliikenne Tampere–Lielahti -rataosuudella häiriinny.
Liikennevirasto toteaa alustavasta yleissuunnitelmasta antamassaan lausunnossa, että raitiotien arvioidut vaikutukset ovat liikennepoliittisten tavoitteiden suuntaisia mutta määrällisesti ne jäävät vaatimattomiksi hankkeen kustannuksiin ja odotuksiin nähden. Liikennevirasto pitää tärkeänä, että joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuden kasvattamiseen löydetään mahdollisimman kustannustehokkaita keinoja. Jatkosuunnittelussa tulee arvioida myös muiden kehittämisvaihtoehtojen, erityisesti bussiliikenteen kehittämisen, hyötyjä ja haittoja sekä kannattavuutta.
Liikennevirasto edellyttää, että raitiotien suunnitteluratkaisut ja toteuttaminen eivät vaaranna valtakunnallisten pääväylien toimivuutta ja turvallisuutta. Suunnitelman perusteella kriittisiä kohteita ovat valtatiellä 12 (VE2 Pispalan valtatie), Paasikiventiellä (VE Paasikiventie) ja TAYS:in kohta. Pispalan valtatien ja Nokian moottoritien liittymässä lähtökohdaksi on otettava eritasoratkaisu. Paasikiventien varrella on varauduttava kolmansien kaistojen ja kevyen liikenteen yhteyksien tilantarpeeseen. TAYS vaihtoehdossa Teiskontiellä ongelmana on, että nykyinen maantielaki ei mahdollista raitiotien sijoittamista tiealueelle. Ratkaisu vaatisi maantielain muutoksen. Alustavan yleissuunnitelman suunnittelutarkkuus aiheuttaa liikenneviraston mielestä Teiskontiellä merkittäviä riskejä hankkeen kustannusarviolle. Liikennevirasto lausuu, että jatkosuunnittelussa on otettava huomioon rakentamisen aikaiset vaikutukset liikenteen toimivuuteen. Tampere-Lielahti -rataosuudella varautuminen 4-raiteisuuteen asettaa haasteita raitiotien sijoittamiseen Paasikiventien varteen. Jatkosuunnittelussa on kiinnitettävä huomiota siihen, miten raitiotien pääväyliä koskevat ratkaisut vaikuttavat hankkeen ja muiden tahojen kustannuksiin ja hankkeen kannattavuuteen. Vaikutukset saattavat olla hyvinkin merkittäviä.
Pirkanmaan ELY- keskus alustavasta yleissuunnitelmasta antamassaan lausunnossa toteaa, että Pispalasta Lielahteen suuntautuva jatkolinjaus vaatii tarkempia vaihtoehtotarkasteluja valtatien 12, rata-alueen ja Epilänharjun pohjavesialueen vuoksi. Paasikiventien linjauksessa on otettava huomioon Paasikiventielle suunniteltujen kolmansien kaistojen vaatima tila. Rantaväylän tunnelin tiesuunnitelmassa on Santalahden eritasoliittymään otettu varaus katuraitiotielle.
Pispalan valtatien linjauksessa keskeinen jatkosuunnittelussa tarkennettava kohde on risteäminen valtatien 12 kanssa Nokian moottoritien päässä. Liittymässä raitiotien jatkosuunnittelun lähtökohdaksi on otettava eritasoratkaisu. Kohde on riski hankkeen kustannusarvion paikkansapitävyydelle. Teiskontiellä nykyinen maantielaki ei mahdollista raitiotien sijoittamista maantiealueelle. Ratkaisu vaatisi maantielain muutoksen. Alustavan yleissuunnitelman suunnittelutarkkuus aiheuttaa ELY-keskuksen mielestä Teiskontien kohteessa merkittäviä riskejä hankkeen kustannusarviolle. Lisäksi ELY-keskus toteaa, että seuraavissa suunnitteluvaiheissa on otettava myös huomioon rakentamisen aikaiset liikenteelliset vaikutukset. Vaikutukset saattavat olla huomattavia.
Pirkanmaan ELY-keskus on antanut erillisen lausunnon, jossa se toteaa, että Tampereen kaupunkiraitiotie -hankkeessa ei ole perusteita soveltaa YVA-lain mukaista arviointimenettelyä.
Olisi toki kiva tietää, minkä Maantielain pykälän nojalla tuo tulkinta on tehty sekä tulkinnan tehneiden virkamiesten nimet.
Periaatteessa ymmärrän tulkinnan. Ratikka tulisi maantiealueelle eli se olisi osa maantietä, ja maantien ylläpito taas on määrätty valtiolle. Maantiellä ei siis voi olla erillisiä valtiolle kuulumattomia osia. Ratikkaa taas valtio ei suostuisi ottamaan. En tosin tiedä, voisiko kaavalla jotenkin määrittää maantiealueen sellaiseksi, ettei se sisällä tien keskellä tai sivussa kulkevaa täysin erillistä ratikkaa, eli maantie olisikin tavallaan kaksi yksisuuntaista tietä, joiden välissä on ei-maantietä.
Mitenkäs tasoristeykset?
Paitsi että onhan nytkin maantiealueella kaikenmaailman kaasuputkea ja sähköjohtoa. Raitiotie on myös Maantielain tarkoittama joukkoliikenteelle tarkoitettu maantien osa.Periaatteessa ymmärrän tulkinnan. Ratikka tulisi maantiealueelle eli se olisi osa maantietä, ja maantien ylläpito taas on määrätty valtiolle. Maantiellä ei siis voi olla erillisiä valtiolle kuulumattomia osia. Ratikkaa taas valtio ei suostuisi ottamaan. En tosin tiedä, voisiko kaavalla jotenkin määrittää maantiealueen sellaiseksi, ettei se sisällä tien keskellä tai sivussa kulkevaa täysin erillistä ratikkaa, eli maantie olisikin tavallaan kaksi yksisuuntaista tietä, joiden välissä on ei-maantietä.