Itse selvitys on luettavissa
täällä. Selvitys on oikeasti ihan hirvittävää kuraa ja olisi kaivannut vähän parempaa suunnittelumetodologiaa, 40000 eurolla olisi saanut parempaakin shittiä.
Ylöjärven kaupunginhallituksen esitykseen hypätä lähijunasta ratikkaan liittyy kyllä myös varsin mielenkiintoisia näkökohtia ja kysymyksiä.
- Lähijuna noilta etäisyyksiltä on jo kiistatta huomattavasti nopeampi kuin ratikka.
Kaukojuna vasta nopea onkin: 10 min Ylöjärveltä Tampereen keskustaan, eikä tarvitse lisäraiteita, vaan vain pysähdyspaikan (=laiturin). Viis siitä, että kulkee tiheimmillään kerran tunnissa.
- Lähijunan operointikustannukset (esitetyllä mallilla) ovat edullisempia kuin ratikan.
Kaukojunan operointikustannukset ovat jo olemassa, joten ceteris paribus niiden pysäyttäminen ei juurikaan lisäisi mitään kuluja (paitsi mitä tulee junan pysäyttämisestä, noin 2 min lisää matka-aikaa per juna).
- Liikennepoliittisessa selonteossa on linjattu valtion tuki lähijunalle 50% ja ratikalle 30%. Julkisuudessa on kokoajan pyörinyt vertailu 100 M€/60 M€, vaikka Ylöjärven kaupungin kannalta selonteon linjausten mukainen todellinen kustannusero vaihtoehtojen välillä näillä kustannuksilla on vain 8 M€. Lieneekö tätä korostettu kaupunginhallituksellekaan?
Eli kannattaa rakentaa huonommin palveleva systeemi, kun se on vain noin vähän kalliimpi?
- Lähijunan vaihto ratikkaan on masinoitu Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymän toimesta, eikä se ole lähtöisin Ylöjärven kaupungin omasta tarpeesta. Sinänsä mielenkiintoista, että kyseinen kuntayhtymä on ollut mukana myös alueen lähijunaselvityksissä, jotka ovat huomattavasti kattavampia kuin tämä nyt yht´äkkiä esille noussut Ylöjärven ratikka.
Eipä se lähijunaselvityksenkään diippiys ollut mitään kovin syvällistä. Ja jo siinä tunnistettiin tarve sille, että ehkäpä olisi fiksumpi selvittää myös ratikkavaihtoehto ainakin Nokialle ja Ylöjärvelle – joista edellämainittu oli vaihtoehtona täysin peestä ja sitten muiden suuntien tutkielmat kelvottomia.
- Miksi tämä esitys piti tehdä juuri nyt? Eikö olisi kannattanut odottaa muutama kuukausi sitä, että Tampere päättää omasta linjausvaihtoehdostaan, koska silläkin lienee vaikutusta Ylöjärven ratikan edellytyksiin? Etenkin kun Ylöjärven kohdalla tässä ei ole mikään tulipalokiire.
Sillä ei ole mitään merkitystä, koska se kulkee joka tapauksessa Enqvistinkatua. Ylöjärven ratikka erkanee Prisman risteyksessä ja jatkaa Turvesuonkatua kohti Ylöjärveä (Ari Vandellin mukaan johonkin kohtaan Vihattulaa on jäänyt ratikan mentävä läpi Mäkkylän pelloille).
- Aamulehden julkaisemissa jutuissa (toinen skannattu aikaisemmin tähän ketjuun ja toinen luettavissa ilmaiseksi lehden digiversiossa) näkökulmat haastateltavien henkilöiden välillä koskien ratikan laajennusselvityksen ansioita eroavat aika huomattavasti. Kaupunkiseudun edustaja (ex?) tuntuu arvostavan vain selvityksen niitä osia, joissa ratikkaa suositellaan laajennettavan.
Tosiasiassa ex-liikennejärjestelmäinsinööri kannattaa junaa sinne, missä se on järkevintä so. Lempäälään, Nokialle ja Oriveden suuntaan.
Kaiken kaikkiaan varsin erikoista ja poukkoilevaa sooloilua Ylöjärveltä tilanteessa, jossa Tampereen seudun lähijunaliikenteen ensimmäinen vaihe on juuri käynnistymässä.
Helpottaa muuten aikas tavalla esim. Nokian junaliikenteen järjestämistä, kun sitä kapasiteettia ei tarvitse jakaa Ylöjärven lähijunan kanssa. Ja Ylöjärven kannattaisi oikeasti lobata se kaukoliikenteen rautatieasema keskustaansa, siinä olisi 50-60 000 asukkaan rautatieasema (Ylöjärvi+Hämeenkyrö+Ikaalinen) jos siellä pysähtyisi IC:t ja Pendolinot. Ja seutulippu junassa kelpaavaksi ilman muuta samoin kuin muissa Tampereen kehyskunnissa.