Mielestäni tuo on varsin epärealistista spekulaatiota. Olivat yhteydet minkälaisia tahansa niin ei Seinäjoki voi olla mitään muuta kuin täysin marginaalinen työssäkäyntikohde Ylöjärveltä. Uusi-Parkanokaan tuskin on kovin todennäköinen skenaario vajaan 10 000 asukkaan muuttotappiokunnassa.
Uskoisin, että pendelöintiprosentti Ylöjärveltä Seinäjoelle olisi tuossa tilanteessa noin 5 % eli (työelämän ulkopuolella olevat karsien) noin tuhat kävisi Ylöjärveltä Seinäjoella töissä.
Mihinkä tämä väitteesi siitä että juna Nokialta Porin suuntaan on erittäin suosittu sitten perustuu?
Empiirisiin havaintoihini. Sanavalinta "erittäin suosittu" oli ehkä liioittelua ja koski Nokian junaliikennettä kaikenkaikkiaan, mutta käydessäni Nokialla olen huomannut suunnilleen samanlaisen väkijoukon nousevan Porin junaan kuin Orivedellä Tampereen junaan. En sitten tiedä, ovatko matkalla Sastamalan, Kokemäen, Harjavallan vai Porin kaupunkiin.
Ja mitä tuohon analogiaan tulee, niin onhan Porin radalla huomattavasti enemmän asutusta kuin Pohjanmaan radalla Ylöjärven ja Seinäjoen välillä.
En kiistä.
Saadaan toki, samoin kuin bussitason matka-ajat ja lähes samat operointikustannukset sekä liityntäliikenne (joka tosin tulee myös lähijunavaihtoehdossa). Eli yhteydet Tampereen keskustaan saadaan kohtalaiseen kuntoon, mutta seudullisuudesta ei oikein voi puhua.
Tämä nyt on ihan höpöpuhetta. Yksi bussi on tyypillisesti noin 13-15 metriä pitkä, saman operointikustannuksen ratikka luokkaa 30-60 metriä, 60-metrisellä on jo käytännössä junan kapasiteetti. Mikä on sinun määritelmäsi seudullisuudelle? Jos ratikka menee Siltatielle saakka, eikö se ole tällöin mitä seudullisin raitiolinja?
Mainittakoon lisäksi, että Siltatien päähän jäisi noin 20 minuuttia seisonta-aikaa jokaiselle vuorolle. Ei kovin tehokasta operointia, ja silti lähes nykyisenkaltainen bussiliikenne olisi ylläpidettävä rinnalla.
Tähän tosin voi iskeä helposti Pisaran-vastustajien argumentilla takaisin: Jos Tampereelta lähtee eri suuntiin vain yhteensä 7 linjaraidetta (kolme etelään, kaksi itään, yksi länteen ja yksi pohjoiseen), miksi muka 7 laituriraidetta asemalla ja nykyiset 7 sisääntuloraidetta eivät riittäisi?
Helsingissäpä onkin 18 laituriraidetta, johon johtaa vain 8 raidetta. Tampereen asemalla on 5 laituriraidetta, tulevaisuudessa 7, jotka täyttyvät ruuhkatuntina tasatunnin ympärillä seuraavasti visiotilanteessa:
- IC/Pendolino Helsinki–Tampere–Oulu
- IC/Pendolino Oulu–Tampere–Helsinki
- InterRegio Helsinki–Tampere–Vaasa
- InterRegio Vaasa–Tampere–Helsinki
- InterRegio Turku–Tampere–Pieksämäki
- InterRegio Pieksämäki–Tampere–Turku
- InterRegio Tampere–Pori/Rauma
Sitä tilaa ei kertakaikkiaan fyysisesti ole enää lähijunaliikenteelle tuossa tilanteessa, eikä oikein nytkään vaikka Pendolinoa täydentävää stoptreiniä Tampereen ja Seinäjoen välillä ei ole. Ainoa, mikä tulee kyseeseen on ajaa esim. Oriveden rataa tuleva juna Porin junaan kiinni, kuten tälläkin hetkellä toimitaan (samalta raiteelta lähtee juna Poriin ja Haapamäen suuntaan).
No ainakin erään tälläkin foorumilla kovasti puhutun linja-autoyrityksen toiminnan ansiosta Nokialta ei ole enää suoraa linja-autoyhteyttä Poriin (ellei sitten aja Murhasaaren tai Kauniaisten th:n pikavuoropysäkeille tai Tampereen Pispalaan/Keskustaan) se varmasti on nostanut Nokia-Pori junayhteyden suosiota.
Sano vaan suoraan firman nimi: Satakunnan Liikenne Oy
Tampereen suuntaan on monen suusta kuullut syyt; opiskelijalle pilkkahinta 1,3 € (?) ja se ettei konduktöörit enää ehdi eivätkä enää yritäkään ehtiä rahastamaan kaikkia Nokia-Tampere välin matkustajia.
1.1.2012 jälkeen multa on joka kerta kyllä kysytty matkalippu Nokia–Tampere-välillä, sitä ennen on kyllä monella matkalla jäänyt konnari saapumatta. Halpa hinta ja mukavampi matkustusmiljöö ovat tärkeimmät syyt, miksi itse valitsen junan 95 %:lla matkustuskerroista Tampere–Nokia-välillä. Tampereelta Poriin on oikeastaan fifty-fifty, matkustanko VR:n vai OB:n kyydissä, SL-kyytiä en kokeillut enkä edes harkinnut kertaakaan.
Mulla on vissiin vieläkin tallessa matkalippu, joka maksoi luokkaa 50 senttiä Nokialta Tampereelle, koska VR:llä oli hieno 80 % tarjouskampanja.