Tampereen pikaratikkahanke

Toki raitiovaunulla ei olisi siltikään tarkoitus matkustaa metriäkään elämäni aikana jos vain pystyn valintaan vaikuttamaan.

Jokainen tietysti järjestää elämänsä niin kuin tahtoo, mutta eikös tällainen elämäntavoite ole fanatismia jos mikä? Minä ainakin pyrin siihen, että elämä olisi mahdollisimman mukavaa. Silloin joutuu joskus tekemään sellaistakin, josta ei oikein pidä, jotta voisi saavuttaa jotain vielä kivempaa. Ei ole kivaa istua lentokoneessa toistakymmentä tuntia ahtaassa turistiluokan penkissä matkalla Etelä-Amerikkaan, mutta siihen alistuu, kun tietää, mikä perillä odottaa. Bussillakin joskus matkustan, jos se on kokonaisuuden kannalta paras tapa päästä perille.
 
Mikset pystyisi vaikuttamaan? Pelkäätkö, että joku raahaa sinut väkisin ratikkaan, jos se kulkee liian läheltä?

Meistä kaikista tulee vanhoja jos ei nuorina/aiemmin kuolla. Vanhuuden mukana voi tulla vaivoja, niinkin pahoja että lopulta ollaan käytännössä toisten armoilla. Edellämainituilla ehdoilla voi tulla tilanne, että joku minut raahaa vanhana ja raihnaisena ratikkaan vastoin tahtoani, jos sellainen lähellä kulkee. En minä tilannetta pelkää, mutta kuten sanoinkin, vältän jos vain voin.
 
Kyllä. Tulkitsin tämän aikaisemman postisi tarkoittavan...

... että sinä taas haluat asua kaupingosassa, johon nimenomaan kulkee raitiovaunu?
Kyllä, aivan ehdottomasti.

Minulla oli aikoinaan kaveripiisissä muutama "fanaattinen kiskouskovainen" ja silloin päätin, etten eläessäni kulje millään kiskoilla kulkevalla

[…]

Toki raitiovaunulla ei olisi siltikään tarkoitus matkustaa metriäkään elämäni aikana jos vain pystyn valintaan vaikuttamaan.
Minulla on vahva hypoteesi siitä, että kuulut häviävän pieneen vähemmistöön. Ratikkakaupunginosassa asumaan tahtovia sen sijaan lienee yksistään Tampereella kymmeniä tuhansia.
 
Minulla on vahva hypoteesi siitä, että kuulut häviävän pieneen vähemmistöön. Ratikkakaupunginosassa asumaan tahtovia sen sijaan lienee yksistään Tampereella kymmeniä tuhansia.

Ainahan hypoteeseja saa olla ja niissä saa valehdella itselleen niin paljon kuin haluaa. Jos vähänkään seuraa mediassa käytävää keskustelua ja edes vähänkään kuuntelee ns. kaduntallaajien mielipiteitä niin niistä kyllä huomaa että niiden lukumäärä, jotka eivät halua Tampereelle rakennettavan raitiotietä, lasketaan myös varmasti kymmenissä tuhansissa. Toki hypoteesisi rakenne mahdollistaa myös sen vaihtoehdon, että nämä ratiokaupunginosassa asumaan haluavat eivät määrittele sitä, onko raitiokaupunginosa Tampereella tai kenties Helsingissä (tai vaihtoehtoisesti jossain muussa maassa olevassa kaupungissa jossa on raitiotie) eli sillä voidaan kiertää suoraa kysymystä, kuinka moni haluaisi että Tampereelle rakenettaisiin raitiotie. Mutta tuo omaa näkökantaasi vastustavan näkökannan omaavien ihmisten lukumäärän tahallinen minimointi/aliarviointi on hyvin yleinen virhe ja kertoo myös siitä ettet seuraa asiasta käytävää keskustelua/et halua myöntää vastavoiman suuruutta. Toki "kyllä" ja "ei" kanta yhteenlaskettuina häviävät todennäköisesti moninkertaisesti kannalle "en osaa sanoa"/"ei merkitystä" ryhmittymälle.
 
Meistä kaikista tulee vanhoja jos ei nuorina/aiemmin kuolla. Vanhuuden mukana voi tulla vaivoja, niinkin pahoja että lopulta ollaan käytännössä toisten armoilla. Edellämainituilla ehdoilla voi tulla tilanne, että joku minut raahaa vanhana ja raihnaisena ratikkaan vastoin tahtoani, jos sellainen lähellä kulkee. En minä tilannetta pelkää, mutta kuten sanoinkin, vältän jos vain voin.
Kukaan ei vie sinua ratikkaan vastoin tahtoasi edes pyörätuolilla, jos olet tajuissasi ja pystyt sanomaan, että et halua ratikkaan. Jos joku yrittää tivata sinulta järjellistä selitystä, niin voithan sanoa, että olet sähköallerginen.
 
Ainahan hypoteeseja saa olla ja niissä saa valehdella itselleen niin paljon kuin haluaa. Jos vähänkään seuraa mediassa käytävää keskustelua ja edes vähänkään kuuntelee ns. kaduntallaajien mielipiteitä niin niistä kyllä huomaa että niiden lukumäärä, jotka eivät halua Tampereelle rakennettavan raitiotietä, lasketaan myös varmasti kymmenissä tuhansissa.
Vastustajiakin on toki, mutta esim. viimeisimmissä kyselyissä (joita mm. Al jaksaa aika ajoin tehdä) on ratikalle ollut aina enemmän kannattajia, kuin vastustajia. Myöskin voi huomata, että ratikkaa on lobbaamassa kansalasiten puolelta porukkaa yhtä innokkaasti, kuin vastustamassa Ranta-Tampellan tunnelia.
 
Vastustajiakin on toki, mutta esim. viimeisimmissä kyselyissä (joita mm. Al jaksaa aika ajoin tehdä) on ratikalle ollut aina enemmän kannattajia, kuin vastustajia. Myöskin voi huomata, että ratikkaa on lobbaamassa kansalasiten puolelta porukkaa yhtä innokkaasti, kuin vastustamassa Ranta-Tampellan tunnelia.

Olenko väittänyt, että vastustajia olisi enemmän (tai merkittävästi enemmän) kuin kannattajia? Huomautin, että vastaustajat eivät ole marginaalinen ryhmä, vaan todennäköisesti yhtä suuri ryhmä kuin kannattajatkin, ellei suurempikin. Jos ja kun tama ratikkapäätös altistettaisiin kunnon kansanäänestykselle uskoisin lopputuloksen olevan jotain 49-51 (tietysti uskon ei-kannan voittoon), ei suinkaan mikään 30-70 tyyppinen "murskavoitto" puolelle kuin puolelle. Varmasti on myös kansalaisia jotka lobbaavat ratikkaa, en ole sitä kai kiistänyt?
 
Olenko väittänyt, että vastustajia olisi enemmän (tai merkittävästi enemmän) kuin kannattajia? Huomautin, että vastaustajat eivät ole marginaalinen ryhmä, vaan todennäköisesti yhtä suuri ryhmä kuin kannattajatkin, ellei suurempikin.

Täh? Yllä lainaamaani kysymykseen vastaus: kyllä olet väittänyt, kuten kerrot itsekin heti seuraavassa virkkeessä.

Sitä paitsi marginaalisen pienellä vähemmistöllä tarkoitettiin tässä sinulaisiasi täysin älyvapaalla irrationaalisella syyllä raitioteitä vastustavia. Muilla syillä - kuten vaikkapa kolinalla, palvelutason huononemisella tai kalliilla investointikustannuksella - perustelevia vastustajia on toki rutkasti enemmän... mutta taitavat olla vähemmistössä hekin.
 
Yleissuunnitelma valmistuu helmi- maaliskuussa 2014, jonka jälkeen ei enää tarvitse vedota selvityksiin ja suunnitelmiin. Odottakaamme siis vielä pari kuukautta.

Kunnes kaupunginvalttusto tai -hallitus vaatii vielä selvittämään akkubusseja, vossikoita, köysirataa, kutsutakseja, tyhjiötunnelijunaa, metroa ja muita hyviä vaihtoehtoja. Tämän lisäksi voidaan vedota asioiden tarkentuvan seuraavassa suunnitteluvaiheessa.
 
Ainahan hypoteeseja saa olla ja niissä saa valehdella itselleen niin paljon kuin haluaa. Jos vähänkään seuraa mediassa käytävää keskustelua ja edes vähänkään kuuntelee ns. kaduntallaajien mielipiteitä niin niistä kyllä huomaa että niiden lukumäärä, jotka eivät halua Tampereelle rakennettavan raitiotietä, lasketaan myös varmasti kymmenissä tuhansissa.
Seuraan näitä mediain keskustelupalstoja (valitettavasti) vähän turhankin tiiviisti, mutta en muista kovin montaa kertaa nähneeni kommenttia, jossa olisi vastustettu ratikkalinjaa omaan kaupunginosaan implikoiden sitä, että ratikka tekisi kaupunginosan henkilökohtaisesti asuinkelvottomaksi.

Tyypillisiä argumentteja ratikkaa vastaan ovat olleet "liian kallis", "Tampere on liian pieni", "ratikka hyytyy lumeen/pakkaseen", "ratikka ei hyödytä minua, koska asun Härmälässä" ja "rollikka/metro/lähijuna olis parempi"
 
Takaisin
Ylös