Raitioliikenteellä pitäsikin olla tukenaan vankka bussiliikenne johtuen raitioliikenteelle tunnusomaisesta häiriöherkkyydestä. HKL:n raitioliikenteessä...
Suomalainen etsii mielellään vertailukohdetta läheltä, ja olet ihan oikeassa siinä, että Helsingin raitioliikenteelle on tunnusomaista häiriöherkkyys – ainakin osalla linjoista. Se häiriöherkkyys on kuitenkin tunnusomaista juuri Helsingin raitioliikenteelle, ei raitioliikenteelle yleisesti. Jotta voi arvioida Tampereen tulevan järjestelmän häiriöherkkyyttä, on ymmärrettävä, mistä helsinkiläinen häiriöherkkyys johtuu – se kun ei oikeastaan johdu raitiovaunuista itsestään vaan väärin tehdystä liikennesuunnittelusta. Meillä ei Helsingissä valitettavasti ole liikennesuunnittelussa sellaista ammattitaitoa, joka kykenisi ottamaan raitioliikenteen erityispiirteet sillä tavoin huomioon, että ratikalle taattaisiin liikennejärjestelyiden keinoin häiriötön kulku (tai jos jotain piilevää ammattitaitoa onkin, ei se ainakaan käytännössä näy, ei uusillakaan radoilla). Sen sijaan Tampereella tätä ammattitaitoa tuntuu löytyvän, mitä nyt olen sikäläistä suunnitteluohjetta lukenut.
Raitiovaunujen häiriöherkkyys Helsingissä johtuu pääosin siitä, että
– niille on tehty niin kapeat kaistat, etteivät vaunut mahdu niille ja rinnalla kulkevat autot estävät raitiovaunujen kulun
– niillä on sekakaistaa ruuhkaisillakin katuosuuksilla
– kiskojen rinnalla on parkkipaikkoja, joihin autoilijat jättävät autonsa siten, että ratikka ei mahdu ohi
– autoilijat ajavat risteykset tukkoon, mihin voisi puuttua valo-ohjauksella muttei puututa
– vaihteita on sijoitettu risteyksiin katualueelle niin, että vaihteen yli ajavat autot täyttävät urat lumella, jolloin vaihde jumiutuu (sulatusteho ei riitä)
Kun luet tuon listan, ymmärrät, että raitiotien voi toteuttaa myös toisella tavalla.
Helsingissä muuten myös bussiliikenne alkaa olla jossain määrin häiriöherkkää – yleensä ne syttyvät tuleen mutta viime aikoina on ollut tapauksia, joissa niistä irtoavat renkaat, niiden matka katkeaa katsastamattomuuden vuoksi tai kuljettajat eivät uskalla lähteä niillä ajoon yleisen huonon kunnon vuoksi ym. Määrät eivät vielä ole suuria, mutta trendi on pelottava.