Tampereen pikaratikkahanke

Onkohan tulkintani oikea?

Törmäsin tänään erääseen tamperelaiseen alan ihmiseen, joka mainitsi, että kokoomuksen+vihreiden+muutaman sosdemin äänin saatu pitkän Rantaväylän toteutuminen edesauttaa Tampereen tulemista Suomen seuraavaksi raitiotiekaupungiksi. Sossut+vasemmistolaiset+persut jäivät häviölle.
 
Toisaalta ratikkahan ei kokoomukselle ole mitenkään tärkeä hanke, lähinnä ovat vähän peesailleet että saivat varmistettua vihreät oman prio 1 projektinsa taakse. Eilisen jälkeenhän tällä ei sitten ole enään mitään merkitystä. Toisaalta demarien pakka meni eilen totaalisen sekaisin, joten vaikea arvioida miten tämä nyt ratikan suhteen kääntyy. Tunnelihan ei todellakaan ole mikään ilmainen investointi kaupungille, joten tämä kustannuspuoli ratikasta tulee varmasti nousemaan isoksi kiistakapulaksi valtuustossa. Ponnet ovat enemmänkin poliittista peliä, ei niiden varaan kauheasti kannata laskea.
 
Minulla on ulkopuolisena vahva epäilys siitä, että Tampereen Vihreät pelattiin rankasti kokoomuksen puisto-osastoksi.
 
Näyttääkö tosiaan? Kuulostaa kyllä todella pessimistiseltä. Mitkä ovat valtasuhteet Treella, riittäisikö kokoomuksen vastustus kaatamaan ratikan? Ja onko tuo vastustus yksimielistä? Ei kai nyt kaikki kokkareet yhtä hassuhössyä, eikun höyssää, usko?
Riittää. Siellä on Kokoomuksella, persuilla ja keskustalla yhteensä 39 valtuutettua. Kokoomuksella apupuolueen kanssa on 27 paikkaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:41 ----------

Minulla on ulkopuolisena vahva epäilys siitä, että Tampereen Vihreät pelattiin rankasti kokoomuksen puisto-osastoksi.
Vihreät on ollut Kokoomuksen apupuolue alusta lähtien. Ei sitä nyt pelattu puisto-osastoksi.
 
Kokoomuksen enemmistö on ratikan kannalla. Jos kokoomus äänestää ratikan kumoon, pormestarinelikko hajoaa.
 
Sopisiko tähän väliin tamperelaisen alivaltiosihteeri, maisteri Simo Frangénin tämän viikon 41 virallinen palindromi: "Akka, pikaratikassa kitara kipakka!"
 
12 Tamperelaista päättäjää on mahdollisesti ensi joulukuussa lähdössä tutustumaan Strasbourgin ja Zürichin raitioteihin.

Mielestäni otsikosta loistaa taas AL:n ilmiselvä vastenmielisyys ratikkaa kohtaan. Eipähän ole ensimmäinen otsikko, jolla vedotaan tunteisiin...
 
Mielestäni otsikosta loistaa taas AL:n ilmiselvä vastenmielisyys ratikkaa kohtaan. Eipähän ole ensimmäinen otsikko, jolla vedotaan tunteisiin...
Tai sitten tässä ei ole punainen lanka raitiotie ensinnäkään, vaan se, että onhan yli 20 000 € hirmuinen summa 12 hengen matkasta tilanteessa, jossa kaupungin tulos on pahasti miinusmerkkinen ja kaikkien pitäisi säästää kaikessa ja kaikesta.
 
Tai sitten tässä ei ole punainen lanka raitiotie ensinnäkään, vaan se, että onhan yli 20 000 € hirmuinen summa 12 hengen matkasta tilanteessa, jossa kaupungin tulos on pahasti miinusmerkkinen ja kaikkien pitäisi säästää kaikessa ja kaikesta.

Tosin miksi sitten puhutaan ratikkamatkasta, vaikka oikeastaan kyse on vierailusta EU-parlamentissa?
 
Tosin miksi sitten puhutaan ratikkamatkasta, vaikka oikeastaan kyse on vierailusta EU-parlamentissa?

vielä vähemmän Tampereen pikkujohtajien tarvii päästä minun ja muiden veroeuroilla tutustumaan EU-parlamenttiin. Jos se niin kovasti heitä kiinnostaa, menkööt omalla kustannuksellaan. Rahasta tuskin kellään on pulaa. Mutta hyvä että Aamulehti nosti asian esiin, sympatiaa ei heru ollenkaan näissä säästötalkoissa.
 
Onko tosiaan tämä "rantaväylän henkilöautotunneli" hinta siitä, että kaupungissa joskus toteutuu pikaraitiotie?
Mitä olen lukenut, niin rakentaminen alkaa heti ja on käytössä 1000 henkilötyövuotta. Ja rahaa riittää.

Jessus, tuolla voimallahan (resursseilla) rakentaisi "hetkessä" kattavan raitioverkon.
Mutta lienee niin, että ainakin seuraavat viisi vuotta jatkamme tätä viestiketjua. Hanke pysyy hankkeena hamaan johonkin.

Stadilaisena pitää vielä todeta, että ei täälläkään mene ratikkahankkeissa mitenkään hyvin. Että tasoissa ollaan.
 
Stadilaisena pitää vielä todeta, että ei täälläkään mene ratikkahankkeissa mitenkään hyvin. Että tasoissa ollaan.

Ei olla tasoissa. Kyllä Tampere on paljon Helsinkiä pidemmällä. Olennainen ero on siinä, että Tampereella virkamiehet kannattavat ratikkaa ihan oikeasti, Helsingissä kannatus näkyy vain juhlapuheissa sekä katteettomissa vuosikymmenten päähän ulottuvissa utopioissa mutta todellinen suunnittelu pyrkii pikemminkin vähentämään ratikkaliikennettä.

Eroa on myös virkamiesten rohkeudessa, ammattitaidossa, asenteessa ja aikaansaamisessa.

Turun kanssa Helsinki taitaa kyllä olla tasoissa.
 
Ei olla tasoissa. Kyllä Tampere on paljon Helsinkiä pidemmällä. Turun kanssa Helsinki taitaa kyllä olla tasoissa.
No kuullostaa hyvältä. Ajattelin vain sitäkin, että moinen suurprojekti siirtää pikaratian toteutumista taasen "joillakin vuosilla" eteenpäin. Kun eihän sitä rahaa riitä...

Stadista voi olla varma, että me ennen 70-lukua syntyneet tuskin olemme kovinkaan voimissamme (huru-ukkoja), kun (siis kun? seuraava "ratikkaliikenteen laajennus" toteutuu.
Vaikka juhlahöpöbudjettilautakuntavaltuusto -puheissa laajentaminen on niin niin "ykkösasia".

Ei muuta kuin tsemppiä Tampereelle!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kaupunginhallitus päätti esittää valtuustolle, että linjaus vedettäisiin Sepänkadun-Paasikiventien kautta Pispalan valtatien sijaan. Huolena oli Pispalan valtatien tukkeutuminen. Päätöksen mukaan uusi linjaus palvelee uutta suunnitteilla olevaa maankäyttöä Santalahdessa ja Onkiniemessä sekä tietenkin Särkänniemeä. Paasikiventien linjaus on myös n. 400 metriä lyhyempi.

Ensin puhuttiin, että Pispalan-linjaus on sidonnainen rantaväylän rakentamispäätökseen. Kun se saatiin jyrättyä läpi, siltikin ollaan sitten linjaamassa sitä Paasikiventielle. No, ainakin tällä tavalla saataisiin todellinen pikaratikka keskustan ja Lentsun välille, kun ei tarvitse asiakkaiden takia turhia pysähdellä. Eiköhän olisi ollut helpompi hätistää ne läpiajajat pois Pispalasta kunnollisella liikenteenohjauksella tämän päätöksen sijaan.
 
Kaupunginhallitus päätti esittää valtuustolle, että linjaus vedettäisiin Sepänkadun-Paasikiventien kautta Pispalan valtatien sijaan. Huolena oli Pispalan valtatien tukkeutuminen. Päätöksen mukaan uusi linjaus palvelee uutta suunnitteilla olevaa maankäyttöä Santalahdessa ja Onkiniemessä sekä tietenkin Särkänniemeä. Paasikiventien linjaus on myös n. 400 metriä lyhyempi.

Särkänniemikö tässä nyt lobbaa? Aamulehtihän juuri kirjoitti, että suosituksessa päädyttiin Pispalan vt:hen. Miksi khs poikkeaa siitä?

Onko realismia ajatella, että kvsto vielä muuttaisi päätöstä?
 
Takaisin
Ylös