Jospa nyt postaan tänne tällaisen asian, kun ei kukaan muu ole huomioinut:
Tampereen kaupunginhallitus on tehnyt päätöksen valita raitiotien rakentajaksi Tralli-nimisen allianssiryhmittymän suunnittelemaan ja rakentamaan Tapereen raitiotien. Ryhmittymän muodostavat VR Track Oy, YIT Rakennus Oy, Pöyry Finland Oy sekä Ratatek Oy.
Tampereen raitiotien toteutustapa on allianssi. Se tarkoittaa, että palveluntuottaja tekee tarjouksen siitä, mitä se haluaa palkkioksi raitiotien rakentamisesta. Tilaaja eli Tampereen kaupunki maksaa rakentamisen todelliset kustannukset, joiden tavoitehinta sovitaan. Allianssi poikkeaa tavallisesta projektirakentamisesta siten, että palveluntuottajan kannattaa rakentaa ratikka sovittua kustannusta halvemmalla, koska silloin palkkio nousee. Jos sovittu tavoitekustannus ylittyy, rakentajan palkkio pienenee. Tästä syystä allianssihankkeilla budjetit pitävät tai alittuvat, kun tavallisesti budjetit ylittyvät.
Tampereen kaupungin tiedote tänään klo 15:00. (Kopsaan tähän, kun näillä osoitteilla on tapana vanhentua.)
Tampere valitsi raitiotien infran rakentajaksi TRALLI-ryhmittymän
22.06.2015 kello 15:00
Tampereen kaupunki on valinnut raitiotiehankkeen allianssikumppanin. Tampereelle suunniteltavan raitiotien infran rakentajaksi on valittu tarjoajaryhmittymä TRALLI, jossa ovat mukana VR Track Oy, YIT Rakennus Oy ja Pöyry Finland Oy sekä aliallianssisopimuksella Ratatek Oy. Kaupunginhallitus valitsi laatu- ja hintavertailun perusteella edullisimman tarjouksen tehneen ryhmittymän maanantaina 22.6.2015. Tämän allianssin palvelutuottajan kanssa tehdään vielä erillinen sopimus.
Nyt päätetyssä allianssihankinnassa on kyse raitiotien radan, tarvittavan tekniikan ja varikon suunnittelusta ja rakentamisesta. Hankinta koskee noin vuoden kestävää kehitysvaihetta, jonka aikana allianssi laatii yksityiskohtaisen toteutussuunnitelman ja sitoutuu sen mukaiseen tavoitekustannukseen. Kehitysvaiheessa tuotetaan tietoa ja tarkennetaan suunnitelmia ennen päätöstä rakentamisesta. Jos valtuusto päättää lokakuussa 2016 että raitiotie tehdään, niin toteutusvaihe voi alkaa nopeasti valitun allianssikumppanin kanssa.
Raitiotien ensimmäinen osuus Hervannasta ja TAYSista keskustaan voitaisiin ottaa käyttöön 2019–2020. Toteutuessaan raitiotie sujuvoittaa kulkua joukkoliikenteellä ja tuo uusia mahdollisuuksia kaupungin kasvuun Tampereen, kaupunkiseudun ja valtion strategioiden, sopimusten ja suunnitelmien mukaisesti. Raitiotien varrella voidaan rakentaa laadukkaasti lisää kaupunkirakenteen sisälle.
Raitiotien infran rakentamisen kustannusarvio on 250 miljoonaa. Mm. Tampereen kaupungin ja valtion 17.3.2015 allekirjoittaman aiesopimuksen mukaan valtio osallistuu raitiotiehankkeen infran suunnitteluun ja rakentamiseen 30 prosentin osuudella. Vaunukaluston hankinta tehdään erikseen ja sen kustannuksista vastaa Tampereen kaupunki.
Valtio tukee Tampereen raitiotien vuosien 2015–2016 kehitysvaiheen jatkosuunnittelua 30 % osuudella. Päätös valtionavusta on maaliskuulta 2015.
Allianssihankinta valmisteltiin neuvotellen
Allianssi tarkoittaa toteutusmuotoa, jossa hankkeen riskit ja hyödyt jaetaan etukäteen sovitulla tavalla kaikkien osapuolten kesken. Hankintamenettelynä oli neuvottelumenettely, jossa neuvoteltavien tarjousten määrää rajoitetaan asteittain. Tarjoajien kanssa pidettiin muun muassa työpajoja kahdessa tarjousvaiheessa.
Viime vaiheessa mukana oli kaksi tarjoajaa. Tarjouspyynnön mukaisesti molemmat ryhmittymät jättivät alustavat laatutarjouksen määräaikaan 27.5.2015 mennessä ja hintatarjoukset 10.6.2015. Allianssikilpailu alkoi 1.12.2014 hankintailmoituksen ja siihen liittyvän osallistumispyynnön julkaisemisella. Viisi soveltuvuusvaatimukset täyttävää tarjoajaryhmittymää ilmoittautui kilpailuun mukaan.
Allianssihankintaa valmisteltiin yhdessä hankintaan erikoistuneiden konsulttien kanssa. Kilpailussa oli mukana myös puolueeton tarkkailija.
Päätösaikataulua ja reittiä tarkennettiin
Tampereen kaupunginvaltuusto päätti maanantaina 15.6.2015, että hankkeen toteutuspäätösten hetki on lokakuu 2016. Päätös tehdään allianssin kehitysvaiheen jatkosuunnitelmien perusteella.
Valtuuston 15.6.2015 päätöksen mukaisesti allianssihanke jaetaan kahteen osaan. Osa 1 sisältää reitit Hervannasta keskustaan ja keskustasta keskussairaalan kampukselle Taysiin. Osa 2 sisältää reitin keskustasta Lentävänniemeen.
Valtuusto päätti myös 15.6.2015, että Etelä-Hervannassa raitiotie linjataan Arkkitehdinkadun sijaan Hervantajärven tulevalle asuinalueelle. Lisäksi raitiotien varikkohaara linjataan Insinöörinkadulta Atomipolun ja Hermiankadun kautta varikolle.