Eiköhän siinä käytännössä varmistunut ratikan toteutus! Ei tamperelaiset nyt jätä mahdollisuutta käyttämättä, kun hankkeelle olisi tulossa valtion rahaa.
Näin minäkin uskon. Suunnittelutyökin etenee hyvään tahtiin, vaikka ainahan sitä toivoisi, että tahti olisi nopeampikin. Eiköhän tuo kuitenkin saada päätösentekokuntoon lokakuuksi, kuten tavoite on ollut.
Rahoitusosuus jää hitusen alle tavoitteen, joka oli 30 %. Nyt olisi luvassa 71 M€ eli 28,4 %. Toisaalta voisin kuvitella, että allianssitoteutusmallilla voidaan hyvinkin saada kustannuksia puristettua sen verran, että loppulasku jää vähän budjetoidun alle.
Minusta tämä on erinomainen uutinen myös HKL:lle. Sitähän me emme tiedä, hankkiiko Tampere (teknisesti) samanlaisia vaunuja, mutta vaikka näin ei kävisikään, niin Helsingille on ilman muuta etua siitä, että maahan saadaan toinenkin raitiotiejärjestelmä.
Mitäs ihmettä nyt; ehtoja ruuvataan, että Transtech varmasti selviää ykköseksi, vai ehtoja ruuvataan, että Transtech ei enää selviä ykköseksi, koska Skoda?
Enempi tuossa on kyse siitä, että vaunupituus on elänyt pitkin matkaa. On haluttu tietynpituisia vaunuja ja vasta myöhemmin on nähty tärkeäksi se, että ne vaunut voi jälkikäteen pidentää. Se on aika iso osa vaunun perusanatomiaa, että voiko sitä pidentää vai ei. On siis hiukan kohtuutonta tuoda loppumetreillä tällainen ominaisuus ikään kuin uutena esiin – valituksia olisi tullut varmasti, ja ne olisivat voineet menestyäkin, mikä joko viivästyttäisi hanketta tai lisäisi kustannuksia.
Ihan fiksu ratkaisu siis tässä vaiheessa puhaltaa peli poikki, käynnistää uusi kisa ja uudistaa vaatimukset. En osaa sanoa, tekeekö tämä uusi kisa Transtechin asemasta aiempaa huonomman tai paremman. Arvelisin, ettei sillä ole juuri vaikutusta. Ei Transtechin vaunu ole ainoa pidennettävissä oleva.
Reilumpaa silti näin. Ja reiluus on minusta sana, joka on kuvannut Tampereen ratikkaprosessia aika hyvin.
Kaikkein tärkeintä on, ettei hankinnan uudelleenkäynnistämisellä ole merkitystä lopullisen aikataulun kannalta. Pienempi riski siis näin.