Tampereen pikaratikkahanke

Kuulostaa rasistiselta...

Rasismia nähdään meillä Suomessa hyvin usein sellaisissa paikoissa, joissa ei sitä ole, mutta enpä olisi arvannut, että "rassekin" voi olla rasistinen. Oi näitä aikojamme. Kyllä 2010-lukulaiselle hyperkorrektiudelle vielä nauretaan monet kerrat joskus tulevaisuudessa.
 
Ainoa tamperelaisraitiovaunusta näkemäni sekä oikeasti seudun kieliperinteen mukainen nimitys on PORA.

Tuota voisi myös itse suositella käyttöön, ja mikä tärkeintä, nimitystä eivät ole kehittäneet muiden murrealueiden sporaharrastajat.
 
Mietin tässä ratikkavarikon varustelua tilanteessa, jossa järjestelmä on Tampereella uusi ja vielä pieni, 20–30 vaunua. Säilytyshallit ja Koskela-tyyppinen huolto eli siivoukset ja mahdollisuus korjata yleisiä vikoja nyt tietenkin tehdään heti alkuun. Mutta mitä muuta sinne kannattaa alkuvaiheessa tehdä?

Kolareissa ratikan vauriot ovat lähinnä pientä peltivauriota, ikkunalasien vaihtoa ja paikkamaalausta. Sellaiseen varmasti varaudutaan, eli hyvin pienimuotoinen korikorjaamo.

Mutta varsinaisia suuria peruskorjauksia ei pitäisi ainakaan 15 vuoteen tulla eteen. Tarvitaanko siis esimerkiksi erillistä maalaamoa, tarvitaanko telikorjaamoa, täysimittaista korikorjaamoa? Kannattaako ne mahdollisesti rakentaa omalle varikolle sitten, kun kalusto alkaa olla peruskorjausiässä?

Entä suuret kolarit? Jos vaunu vaurioituu pahoin, eli vaatii suuria toimenpiteitä mutta kannattaa kuitenkin korjata, kuka tekee? Jos leikitellään ajatuksella, että Transtech toimittaa vaunut, niin voiko vaunun tai sen osan viedä Otanmäelle suureen kolarikorjaukseen? Onko uutta valmistavalla tehtaalla sellaisia fasiliteetteja? Voisiko korjauksen tehdä jossain muualla kohtuullisen rekkamatkan päässä? Merkitseekö se Suomea, vai kannattaako viedä kauemmaskin?
 
Mietin tässä ratikkavarikon varustelua tilanteessa, jossa järjestelmä on Tampereella uusi...
Yksi 339-DF ehtii kysellä enemmän kuin...

En ole Tampereen tiedottaja, mutta ehkei Tampereem tiedotus ole JLF:n jäsen. Ja aionkin vastata yleisesti.

Säilytyshallit ja Koskela-tyyppinen huolto eli siivoukset ja mahdollisuus korjata yleisiä vikoja nyt tietenkin tehdään heti alkuun. Mutta mitä muuta sinne kannattaa alkuvaiheessa tehdä?
Bergenissä päätettiin tehdä niin, että varikko rakennetaan vasta 3. rakennusvaiheen yhteydessä. Niinpä alkuvaiheeseen tehtiin hyvin kevein kustannuksin tilapäinen varikko, jossa osa säilytysraiteistakin on taivasalla. Tilapäinen korjaamo riittää, koska isot korjaukset eivät tule uusiin ratikoihin heti. Ilkivaltaan on varauduttava alusta asti.

Tarvitaanko siis esimerkiksi erillistä maalaamoa, tarvitaanko telikorjaamoa, täysimittaista korikorjaamoa? Kannattaako ne mahdollisesti rakentaa omalle varikolle sitten, kun kalusto alkaa olla peruskorjausiässä?
Mielestäni silloin, kun alusta asti tehdään lopullinen varikkorakennus, sitä ei kannattane tehdä osittain valmiiksi. Oma riesansa kun on siitä, että kohta käyttöönoton jälkeen varikko on taas työmaa. Pikemmin pitää päättää, mitkä työt aiotaan tehdä omalla varikolla ja mitkä alihankintana. Ja tehdään varikko sitten niin, että se on valmis niille töille, jotka hoidetaan varikolla. Olkoonkin, että esimerkiksi telihuolto alkaa vasta 5–7 vuoden iässä.

Entä suuret kolarit? Jos vaunu vaurioituu pahoin, eli vaatii suuria toimenpiteitä mutta kannattaa kuitenkin korjata, kuka tekee? Jos leikitellään ajatuksella, että Transtech toimittaa vaunut, niin voiko vaunun tai sen osan viedä Otanmäelle suureen kolarikorjaukseen? Onko uutta valmistavalla tehtaalla sellaisia fasiliteetteja? Voisiko korjauksen tehdä jossain muualla kohtuullisen rekkamatkan päässä? Merkitseekö se Suomea, vai kannattaako viedä kauemmaskin?
Kolarikorjauksiin voi varautua eri tavoin, mutta varautuminen pitää ottaa huomioon ja vaunun rakenteessa. Ennen vanhaan vaunut oli tehty pienistä palasista. Ne olivat kiinni niin jäykässä rungossa, että jos joku sen sai mutkalle, niin sitten ei enää korjattu. Poikkeuksiakin on, kuten VR:n yksi Dv12, jonka runko taittui banaanille, mutta niin se vain väännettiin takaisin.

Nykyään ratikan korit ovat kuin autojen itsekantavat korit. Sopiva tälli korjataan tekemällä uusi kori. Mutta jos tällaisten todennäköisyys on esim. kerran 20 vaunun elinaikana, niin ei kannata paljoa rakentaa täydellistä korikorjaamoa ja koko vaunun maalaamoa sitä varten. Halvemmaksi taitaa tulla ostaa uutta.

Tiedän tapauksen, jossa kolarissa tuhoutui uudenaikaisen vaunun keula. Käytännössä lasikuituinen ohjaamo. Vaunussa oli vielä takuu jäljellä. Ratkaisu oli toimitus valmistajalle korjattavaksi ulkomaille.

Jos runko vääntyy, valmistajallakaan ei ehkä ole valmiina puristuskehää, jolla runkoa voi oikaista. Mutta on tilaa rakentaa sellainen. Valmistajalla on myös jigit, joilla voidaan tehdä uusia seinä- tai pohjaelementtejä, joiden teko ”polven päällä” omalla korjaamolla ei ehkä edes onnistu. Jos kuljetukset esim. Suomen ja Saksan välillä maksavat noin 15.000 € yhteen suuntaan, ei kuljetus ole kustannuksena ongelma. Isompi ongelma lienee korjauksen toimitusaika. Tuskin tehtaalla vapaata tuotannossa on asiakkaiden kolarikorjauksia varten. Aika monta kuukautta on mietitty Jätkässä kaatuneen Varionkin korjausta.

Antero
 
Yksi 339-DF ehtii kysellä enemmän kuin...

No mutta, ei enempää kuin yksi Antero ehtii vastaamaan. :) Kiitos vastauksista!

En ajatellut sitä, että jatkuva rakentaminen varikkoalueella on häiritsevää. Mutta "bergeneitä" ei ehkä silti kannata tehdä Tampereella, sillä varikkohan tulee ekan rakennusvaiheen varrelle. Eli ehkä se kannattaa sitten tehdä Tampereella kerralla valmiiksi, vaikka onkin aluksi turhan suuri ennen kuin Lentsu ja ehkä Ylöjärvikin ovat valmiina. Varmaan nyt käynnissä olevan suunnittelutyön aikana sitten selviää, että mitä kaikkea aiotaan tehdä omalla varikolla ja mitä ei. Malttamattomana joutuu odottamaan.

SRS on tehnyt tutustumiskäynnit nyt Töölön ja Koskelan varikoille ja syksyn aikana käydään Koskelan ratapuolen vieraina. Varmaan jossain vaiheessa on vuorossa Vallilakin. Hervanta sitten viimeistään 2018... Mitä nyt ulkomaisia rakentamisia olen seurannut, niin varikko valmistuu usein hyvissä ajoin ennen linjaliikenteen alkua.
 
No mutta, ei enempää kuin yksi Antero ehtii vastaamaan. :) Kiitos vastauksista!
Kiitos kiittämästä! :)

En ajatellut sitä, että jatkuva rakentaminen varikkoalueella on häiritsevää. Mutta "bergeneitä" ei ehkä silti kannata tehdä Tampereella, sillä varikkohan tulee ekan rakennusvaiheen varrelle. Eli ehkä se kannattaa sitten tehdä Tampereella kerralla valmiiksi, vaikka onkin aluksi turhan suuri ennen kuin Lentsu ja ehkä Ylöjärvikin ovat valmiina. Varmaan nyt käynnissä olevan suunnittelutyön aikana sitten selviää, että mitä kaikkea aiotaan tehdä omalla varikolla ja mitä ei. Malttamattomana joutuu odottamaan.
”Bergeneiden” tekeminen ei Tampereella ole tarpeen siksi, että lopullinen varikon paikka on siellä, mistä radanrakentaminenkin alkaa. Maksaahan se tilapäinenkin varikko, joten turha siihen on rahaa käyttää, kun ei ole pakko. Mutta ehkä joskus tehdään toisinpäin. Esimerkiksi Pyynikin rollikkahalli käy ratikkavarikoksi, ja sijaitsee edullisesti keskellä verkkoa. Nyt vain rata ei mene siitä ohi, mutta ehkä joskus.

Varikko tehdään koko yleissuunnitelman mukaiselle laajuudelle, eli myös Lentävänniemen vaunutarpeelle. Käytännössä radanrakennus jatkuu länteen, kun rata Pyynikintorille on saatu valmiiksi ja käyttöön.

Laajennuksia varten ei Hervantaan, linjan eteläpäähän sijoitettua varikkoa paljoa kannata laajentaa säilytysvarikkona. Vaunujen pitäisi olla yösäilytyksessä siellä, missä ne aamulla aloittavat liikenteen. Hervannasta on Lentävänniemeen lähdettävä noin tuntia ennen liikenteen alkua Lentävänniemestä. Se on turhaa ajamista, kun silloin ei ole matkustajia liikkeellä. Illalla päin vastoin.

Se, mitä Hervannan varikolla tullaan tekemään vaunujen kunnossapidossa, riippuu siitä, minkälaisen kunnossapito-ohjelman vaunuvalmistaja tarjoaa.

SRS on tehnyt tutustumiskäynnit nyt Töölön ja Koskelan varikoille ja syksyn aikana käydään Koskelan ratapuolen vieraina. Varmaan jossain vaiheessa on vuorossa Vallilakin. Hervanta sitten viimeistään 2018... Mitä nyt ulkomaisia rakentamisia olen seurannut, niin varikko valmistuu usein hyvissä ajoin ennen linjaliikenteen alkua.
Tervetuloa vain! Varikon täytyy valmistua ainakin osittain 6–8 kk ennen liikenteen aloitusta. Vaunuja ei mikään valmistaja toimita kerralla, vaan suunnilleen vauhtia vaunu per joka toinen viikko. Ennen liikenteen alkua koko kalusto on tarkastettava ja todettava liikennekelpoiseksi. Mutta myös rata on testattava ja tarkastettava, siihenkin tarvitaan vaunuja. Varmasti haluamme myös ajaa jonkinlaista koeliikennettä ennen kuin bussiliikenne lakkautetaan, jotta luotamme siihen, että kaikki toimii. Mutta myös sen vuoksi, että me kaikki saamme harjoitusta liikennöinnistä, joka sujuu sitten alusta saakka moitteettomasti.

Antero
 
http://www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/ajankohtaista/tiedotteet/2016/04/04042016_2.html

Tampereen kaupunki sanoi:
Tampereen raitiovaunujen hankinta käynnistyi uudelleen

Julkaistu 4.4.2016 13.03


Tampereelle suunnitellun raitiotien vaunujen hankinta käynnistyi uudelleen 1.4.2016, kun hankintailmoitus julkaistiin. Hankinta on avoin kaikille raitiovaunutarjoajille. Hankintaan voi ilmoittautua 18.4. mennessä, ja kaupunki valitsee referenssien ja laatujärjestelmän perusteella 3-8 soveltuvuusvaatimukset täyttävää tarjoajaehdokasta.

Tavoitteena on julkaista lopullinen tarjouspyyntö juhannusviikolla, ja alustava määräaika tarjousten jättämiselle on 8.8.

Hankinnan laajuus on 15 - 20 raitiovaunua mukaan lukien tarvittavat vaihto- ja varaosat, erikoistyökalut, koulutuspalvelut, sekä raitiovaunujen kunnossapito- ja päivittäishuoltopalvelut. Raitiovaunujen tulee olla kahteen suuntaan ajettavia ja matalalattiaisia. Vaunujen pituustavoite on 37 metriä ja niiden tulee olla pidennettävissä enintään 47 metrin pituuteen. Hankintaan sisältyy optiona 5 - 40 raitiovaunun lisätilaus sekä koko 40 vuoden käyttöiän kestävät kunnossapito- ja päivittäishuoltopalvelut.

Kaupunginhallitus päätti keskeyttää aikaisemman vaunuhankinnan 22.2., koska hankintaprosessin aikana kaupungin näkemys ja tarpeet muuttuivat niin, että tarjouskilpailun aikaisemmissa vaiheissa käytetyt vertailuperusteet olivat niiden kanssa ristiriitaisia muun muassa vaunun pituuden osalta. Hankinnan uudelleen käynnistämisellä varmistetaan tarjoajien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu.
 
Mitäs ihmettä nyt; ehtoja ruuvataan, että Transtech varmasti selviää ykköseksi, vai ehtoja ruuvataan, että Transtech ei enää selviä ykköseksi, koska Skoda?

Tässä kohtaa vois uskaltaa ottaa tiedotteen ihan todesta, luulen. Pituusasiaa säädettiin vissiin kustannussyistä, ja kun päädyttiin edellyttämään toisenlaisia vaunuja, niin hankinta piti aloittaa alusta, että ei tule sanomista. Transtechilla on kai tuo lisäpala ollut vaunun suunnitelmissa koko ajan ja tarjolla myös Helsinkiin, joten siltä osin ei pitäisi olla väliä.

Muoks. Tampereen pormestari twiittaa, että ratikka on mukana maan hallituksen riihilöimässä budjetissa. Olisin pitänyt melkoisena mokana ja pitkäjänteisyyden hukkaamisena, jos se olisi tässä vaiheessa pudotettu.

https://twitter.com/IkonenAK/status/717416091451043840?s=09
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös