Elämä on valintoja, eikä ole mun valinta elää täyteen ahdetussa kaupungissa.
Juuri näin. Mutta ei ole mahdollista tehdä valintoja, jos ei ole valinnan varaa. Niille, jotka haluavat asua maaseudun ja kaupungin sekoittavassa metsälähiössä, on sitä ollut tarjolla yllin kyllin. Niille, jotka haluaat asua kaupungissa, ei ole kaupunkia tullut lisää tarjolle puoleen vuosisataan. Mutta sen puolen vuosisadan aikana maaseudulla ja lähiöissä asuvat autoilijat ovat tulleet ja ahtaneet sen vähän kaupungin täyteen autojaan.
Raitiotien teko Tampereelle ei johda yhdenkään metsälähiön purkamiseen ja muuttamiseen kaupungiksi. Raitiotie ei myöskään estä autoilijoita ajamasta lähiöiden kauppakeskuksiin tai vaikka Ideaparkkiin. Autoilijat saavat jatkossa ajaa jopa Tampereen kaupungin läpi entistä vauhdikkaammin rantatunnelia pitkin. Miksi siis pitää vastustaa sitä, että ne ihmiset, jotka haluavat valita toisin kuin autoilevat lähiöiden ja maaseudun asukkaat, saavat myös sitä mitä haluavat?
Lielahden rannoista valittaminen on myös vailla perusteita. Ainoa, mikä autoilijan kannalta muuttuu, on maisema Pispalan harjun pohjoispuolen kohdalla. Eivät metsälähiöt siitä pilaannu, että parin kilometrin päähän Keskustorista rakennetaan uutta kaupunkia kaupunkilaisille. Väitän, että Lielahden entisen sellutehtaan rähjäisen alueen rakentaminen on kaikille, jopa autoilijoille ja heidän maisemilleen eduksi.
Lähiöiden autoilijoilla on syytä olla hyvillään ratikan tekemisestä kaupungin talouden kannalta. Kun kaupungin menot asukasta kohden alenevat, se on myös lähiöasukkaan etu. Lähiöt ovat kallista kaupunkirakennetta, joten kaupungin kyky ylläpitää lähiöitä paranee, kun uudet asukkaat tulevat asumaan halvemmin ylläpidettävään kaupunkiin.
Ratikan kustannuksista vielä on sanottava, että kustannusten nousu on itse asiassa vain hyvä asia, eli positiivinen ongelma. Yleissuunnitelmaan nähden kustannukset nousevat siksi, että ratikalla on kasvanut tarve. Jos ja kun on kuljetettava enemmän matkustajia ja palveltava suurempaa kerrosala- ja väestömäärää, on selvä, että tarvitaan isompia vaunuja ja tehokkaampi järjestelmä. Täysperävaunuyhdistelmä maantiellä on kalliimpi kuin 2-akselinen kuorma-auto, mutta ei kukaan valita siitä, että isomman kuorman kuljettamiseen tarvittava auto maksaa enemmän. Mutta nyt valitetaan siitä, että ratikka houkuttelee joukkoliikenteeseen enemmän matkustajia kuin aiemmin on uskottu.
Kun halutaan ja saadaan enemmän, se myös maksaa enemmän. Mutta kuten vaikutusarviosta nähdään, myös hyötyjä saadaan enemmän. Ratikassa niin kuin monessa muussakin kysynnän kasvu on toivottavaa ja se tuottaa enemmän sekä parantaa tuottavuutta. Mutta luonnollisesti on myös panostettava enemmän.
Antero