No, mistäs tänään kiisteltäisiin? Vaikka siitä, että Tampereen kaupunginvaltuusto ei vielä hyväksynyt ratikalle lupaa...
Mutta voidaan lähteä vaikka otsikkotasolta liikenteeseen. Pikaratikkaahan ei tule, sen sijaan on kaavailtu hidasratikan ja bussin välimuotoa, joka ei nopeuta kenenkäään kulkemista, mutta on jähmeä kuin ratikka.
Merkillepantavaa on myös se, että suurin osa Tampereen ratikkahankkeen puolustajista/kannattajista tällä palstalla ovat muualta, pääasiassa pääkaupunkiseudulta, vaikka kyse ei ole heidän kulkumuodostaan. Ilmeisesti tässä on enempi intressi tulla joskus kuvaamaan arktinen kolistin jossain muualla, kuin Helsingin stockan seinässä. Näitä kannattajia ei tunnu harmittavan sekään, että valtio maksaisi osan – vaikka valtiotahan rahoitamme me kaikki työssäkäyvät.
Vaikka palstalla on useita kymmeniä tamperelaisia, ei ratikkaa tunnu kannattavan kuin muutama jo vuosia sitten ratikan faneiksi tunnustautuneita tai leimautuneita henkilöitä.
Siinä raitiotien ystävät ovat oikeassa, että BRT ei tuo oikeastaan mitään parempaa. Ei, sitä ei myöskään tarvita, ei ainakaan seuraavalla vuosikymmenellä – kuten ei ratikkaa.
Itse suhtauduin vielä edellisellä vuosikymmenellä myönteisesti ratikkahankkeeseen. Mitä pidemmälle suunnittelussa päästiin, sitä vähemmän sitä enää voi kannattaa, etenkin kun hinta-arvio ei tuota mitään parannusta liikenteeseen vaan pelkkää huononnusta. Mutta lähdetään tarkastelemaan asiaa lännen puolelta.
Tesoma olisi ollut luontevin valinta tämän raideliikennevälineen osalta, mikä sen lopulta vaihtoi Lentävänniemeksi, sitä en tiedä, enkä myöskään ole ottanut selvää. Veikkaan että tässä saatettiin elätellä toiveita lähijunaliikenteestä, jossa Tesoman seisake kerää väkeä parin kilometrin säteellä, eikä pintaratikkaa kannata sinne koskaan vetää, vaikka matkat pysäkeille olisi todennäköisesti lyhyemmät.
Lielahden osalta ei pitänyt olla pahaa skenaariota, ehkä ratikkapysäkille olisi matkaa ~50 metriä enempi kuin ennen, kun pysäkit eivät ole enää samoissa kohdissa kuin busseilla. Mutta sitten tuli täysin tyrmäävä Hiedanrannan esitys, joka teki selväksi, että tätä touhua ei voida esitellä kaupunginvaltuustolle koskaan, ellei hintaa saada pienemmäksi ja myöskin kertomatta sitä totuutta, että tässä samalla romutetaan Lentävänniemen ja Lielahden ostoskeskusalueen yhteydet, että myöskin kouluyhteydet. no rai9deliikennekertoimella, 500–800m ratikkapysäkiltä on varmaan sama asia kuin bussilla 50m.
Toki edelleen väitetään, että lännen reittiä ei ole vielä päätetty, mutta tätä seikkaa ei voi ihan tuosta vaan sivuuttaakaan. Siinä on eroa useiden tuhansien lännessä asuvien työ- ja koulumatkayhteyksiin. Toki valtuuston pitäisi tietää, mitä he päättävät ja mihin asukkaiden pitää varautua.
Selvä onkin, että tätä ratikkaa tehdään vain Hervannan ehdoilla ja on ihan toissijaista, millainen liityntäliikennehelvetetti länteen tehdään. Ryydynpohjasta ja Siivikkalasta ei tietty ajeta kuin syöttöliikennettä. Reuharinniemessä saattaa käydä samoin. Eli periaatteessa kaikki suorat bussiyhteydet pilattaisiin vaihdolla ratikkaan, joka ei olisi millään tapaa nopeampi. Tälläkin hetkellä bussi voi ajaa Paasikiventietä 70km/h ja helposti sen ylikin, kiitos Rantatunneliin liittyneiden ratkaisuiden (Rantatien valoristeyksen poisto, Santalahden eritasoliittymä).
Asukkaana, veronmaksajana ja joukkoliikennettä käyttävänä, on vaikea kannattaa hanketta, joka maksaa tolkuttomasti, mutta ei paranna liikkumista mitenkään.
---------- Viestit yhdistetty klo 22:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:34 ----------
Raitiotien suhteen pitäisin jonkinlaisena torjuntavoittona sitä, että joku valtuutettu nyt ehdottaisi jonkinlaista karsittua ratkaisua ja päädyttäisiin vaikka hervanta-pyynikintori -tynkäratkaisuun. Tosin jo tämä velkaannuttaisi kauoungin taloutta edelleen varsin raskaasti
Tällaista tynkäratkaisuakaan ei pidä hyväksyä. Jos Sammonkadulla on ongelma, sen on aikanaan TKL ja myöhemmin Tampereen joukkoliikenne sinne aiheuttanut vuorovälejä heikentämällä. Vielä 80-luvulla linja 25 meni noin 5 min välein arkisin. Tosin tässä on myös keskisuurista kaupungeista tuttu ongelma – bussia kaivataan talvella ja muuten opiskelijat fillaroivat. Valoitta ja ilman kypärää ja ymmärtämättä mitään jaljakäytävien suhteen.