Tampereen pikaratikkahanke

Onhan tuo Jari siinä mielessä oikeassa, että puomit olisivat ihan paikallaan. Kai ne sinne tuleekin, kun vielä pari taksia änkeää itsensä ratikan alle. Tavallaan on kai positiivistakin, että toimittaja ei vertaa Tampereen rassea Helsingin mateluratikoihin vaan ennemmin junaan.
 
Keskiviikkonahan (3.2.) Hämeenkadulla tapahtui paljon klassisempi osuma (tai ainakin hipaisu). Kuorma-auto oli pysäytetty niin lähelle kiskoja, että raitiovaunu raapaisi kuorkkia sivusta. Tamperelaisen lyhyt uutinen. Vähän pidempi selostus löytyy maksumuurin takaa Aamulehden verkkosivuilta.

Vaikka kuorma-auto olisi keskellä kiskoja, ei ole tarkoituksenmukaista raapia sitä. Nyt oli vielä kyse opetusajosta ja silloin on vaunussa ollut ainakin kaksi henkilöä, joista toinen olisi voinut jalkautua katsomaan mahtuuko oikeasti ohi vai ei. Nyt sitä ei osattu tai viitsitty varmistaa, joten tässä onkin opetusohjelmaan tehostamisen paikka.
 
Onhan tuo Jari siinä mielessä oikeassa, että puomit olisivat ihan paikallaan. Kai ne sinne tuleekin, kun vielä pari taksia änkeää itsensä ratikan alle. Tavallaan on kai positiivistakin, että toimittaja ei vertaa Tampereen rassea Helsingin mateluratikoihin vaan ennemmin junaan.

Tuo kohta on pidemmällä tähtäimellä menossa uusiksi. Yhdyskuntalautakunnassa oli esitelty 26.1. alustavia suunnitelmia, joissa koko autoramppi poistettaisiin tuosta kohtaa ja Hervannan valtaväylän itäpuolelle samaan kohtaan tulisi liikennevaloristeys, josta Nekalantien ja Hervannan valtaväylän välinen autoliikenne kulkisi uudelleen linjattavaa ja rakennettavaa ramppia pitkin molempiin suuntiin. Toistaiseksi suunnitelmia ja vaihtoehtoja on vielä useita, mutta parhaimmassa tapauksessa siis näin, eli konfliktin vaara poistuisi ja sekä raitio- että autoliikenteen sujuvuus paranisi.
 
Onhan tuo Jari siinä mielessä oikeassa, että puomit olisivat ihan paikallaan. Kai ne sinne tuleekin, kun vielä pari taksia änkeää itsensä ratikan alle. Tavallaan on kai positiivistakin, että toimittaja ei vertaa Tampereen rassea Helsingin mateluratikoihin vaan ennemmin junaan.

niinkauan kun meillä on sokeita taksinkuljettajia olemassa, puomit eivät auta mitään. Mutta miksi punaiset valot eivät välky peräkkäin ratikan valoissa, kuten rautateiden tasoristeyksien valoissa ?

---------- Viestit yhdistetty klo 06:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:12 ----------

Tuo kohta on pidemmällä tähtäimellä menossa uusiksi. Yhdyskuntalautakunnassa oli esitelty 26.1. alustavia suunnitelmia, joissa koko autoramppi poistettaisiin tuosta kohtaa ja Hervannan valtaväylän itäpuolelle samaan kohtaan tulisi liikennevaloristeys, josta Nekalantien ja Hervannan valtaväylän välinen autoliikenne kulkisi uudelleen linjattavaa ja rakennettavaa ramppia pitkin molempiin suuntiin. Toistaiseksi suunnitelmia ja vaihtoehtoja on vielä useita, mutta parhaimmassa tapauksessa siis näin, eli konfliktin vaara poistuisi ja sekä raitio- että autoliikenteen sujuvuus paranisi.

ei mitään julkisia suunnitelmia ole, eikä ole edes näkyvissä.
 
ei mitään julkisia suunnitelmia ole, eikä ole edes näkyvissä.

Alustavia suunnitelmia on. Näistä varmasti kuullaan lisää, kunhan viranhaltijoiden suunnitelmat etenevät yhdyskuntalautakunnan varsinaiseen käsittelyyn. Nyt niistä oli lautakunnassa vain ajankohtaiskatsaus, joista eräs lautakunnan jäsen raportoi facebookin kaupunkiryhmässä:

LKT fb yhdyskuntalautakunta 26012021.jpg
 
Alustavia suunnitelmia on. Näistä varmasti kuullaan lisää, kunhan viranhaltijoiden suunnitelmat etenevät yhdyskuntalautakunnan varsinaiseen käsittelyyn. Nyt niistä oli lautakunnassa vain ajankohtaiskatsaus, joista eräs lautakunnan jäsen raportoi facebookin kaupunkiryhmässä:

Mielenkiintoista. Ilmeisesti Turtolaan päättyvä bussilinja käyttäisi kuvaan luonnosteltua uutta tieyhteyttä ja pääsisi näin pysähtymään lähempänä raitiotiepysäkkejä.

Tiedä vaikka Kaukajärven runkolinjakin itse asiassa vielä pysähtyisi siinä. Selittäisi miksi Sotilaankadun pysäkkiä tarvitsee siirtää.
 
Alustavia suunnitelmia on. Näistä varmasti kuullaan lisää, kunhan viranhaltijoiden suunnitelmat etenevät yhdyskuntalautakunnan varsinaiseen käsittelyyn. Nyt niistä oli lautakunnassa vain ajankohtaiskatsaus, joista eräs lautakunnan jäsen raportoi facebookin kaupunkiryhmässä:

Näytä liitetiedosto 3102

Taitaa olla jonkun pyötälaatikko fantasioita ?

---------- Viestit yhdistetty klo 06:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:38 ----------

Ratikan ylläpidosta vastaa oma allianssi :

https://ratikka-aika.fi/artikkelit/...alli-syntyy-tarkasti-suunnitellen-ja-testaten
 
Taitaa olla jonkun pyötälaatikko fantasioita ?

---------- Viestit yhdistetty klo 06:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:38 ----------

Ratikan ylläpidosta vastaa oma allianssi :

https://ratikka-aika.fi/artikkelit/...alli-syntyy-tarkasti-suunnitellen-ja-testaten

Nämä yhdyskuntalautakunnassa esitellyt suunnitelmat ovat ihan kaupungin viranhaltijoiden laatimia oikeita suunnitelmia, eivät fantasioita. Kuten sanottua, suunnitelmat ovat vielä alustavia ja valmisteluvaiheessa, joten niitä ei siksi ole esitelty sen tarkemmin _vielä_ julkisesti. Yhdyskuntalautakunnan kokouspöytäkirjasta 26.1. pykälästä 16, Ajankohtaiset asiat, voi(t) tarkistaa, että asiaa on kokouksessa käsitelty ja ketkä asiaa ovat kokouksessa esitelleet.

Alueen katusuunnitelmat eivät liity raitiotien rakentamiseen tai ylläpitoon, vaan liittymän parantaminen ja muut uudet liikennejärjestelyt ovat kaupunkiympäristön palvelualueen alaisuudessa tapahtuvaa normaalia katusuunnittelua, joista vastaavat mm. liikennejärjestelmän suunnittelupäällikkö ja liikenneinsinööri(t).
 
Mutta miksi punaiset valot eivät välky peräkkäin ratikan valoissa, kuten rautateiden tasoristeyksien valoissa ?

Koska 1.kesäkuuta 2020 voimaantullut Tieliikennelaki määrittää, että raitovaunusta varoittavat valot eivät vilku (kuten aiemmin) vaan palavat kiinteästi.
 
Koska 1.kesäkuuta 2020 voimaantullut Tieliikennelaki määrittää, että raitovaunusta varoittavat valot eivät vilku (kuten aiemmin) vaan palavat kiinteästi.

Ja hyvä niin. En osaa sanoa, perustuuko vilkuttomuusmuutos johonkin varsinaiseen tutkimukseen, mutta tuttujen raitiovaununkuljettajien kokemus on, että autoilijat noudattavat kiinteänä palavaa punaista paremmin kuin vilkkuvaa. Ennen lakimuutostahan Helsingissä oli molempia, ja mitä ilmeisimmin oli niin, että autoilijat kokivat vilkkuvalon enemmän varoitukseksi ja kiinteän valon käskyksi.
 
Ennen lakimuutostahan Helsingissä oli molempia, ja mitä ilmeisimmin oli niin, että autoilijat kokivat vilkkuvalon enemmän varoitukseksi ja kiinteän valon käskyksi.
Olisivatkohan ne tuon ajan kiinteää punaista valoa näyttäneet varoitusvalot olleet jokerivaloja?
 
Olisivatkohan ne tuon ajan kiinteää punaista valoa näyttäneet varoitusvalot olleet jokerivaloja?

Et ole ihan väärillä jäljillä. Bussien käyttämät olivat tuollaisia, minkä seurauksena tällainen oli esimerkiksi Simonkadun ja Annankadun risteyksessä. Sen tehtävänä oli turvata sekä bussien että ratikoiden kulku, ja siinä oli siis kiinteä punainen riippumatta siitä kumpaa autoilijan piti väistää.
 
Turtolan liittymää saisi kyllä selkeyttää ja parantaa muutenkin. Hervannan suunnasta noustaan Kaukajärven suunnan rampille ja käännytään siitä vasemmalle päivittäin vaikka siinä on kääntymiskielto. Samaten kääntymiskieltoa sotilaankadulta säälänkadulle ei ilmeisesti ole olemassakaan. Sen verran usein siinä ollaan kääntymässä ja tukkimassa liikennettä.
 
Et ole ihan väärillä jäljillä. Bussien käyttämät olivat tuollaisia, minkä seurauksena tällainen oli esimerkiksi Simonkadun ja Annankadun risteyksessä. Sen tehtävänä oli turvata sekä bussien että ratikoiden kulku, ja siinä oli siis kiinteä punainen riippumatta siitä kumpaa autoilijan piti väistää.

"Punaisen valon vilkkuminen liittyy Wienin kansainväliseen sopimukseen, jonka mukaan kiskoliikenteen yhteydessä on käytettävä punaista vilkkuvaloa. Jos risteyksessä ajaa sekä ratikoita että busseja kuten Simonkadun ja Annankadun risteyksessä, käytetään jokerivaloja." http://www.liikennevalot.info/tieto/jokerivalot.shtml

Ja asia oli säädetty "Asetuksessa tieliikenteen liikennevaloista (1012/2001)" https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2001/20011012
 
Takaisin
Ylös